کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۶۶۰۷
تاریخ خبر:

تشدید موانع سر راه استخراج بیت‌کوین

روزنامه هفت صبح| هم باید از وزارت صمت مجوز استخراج بگیرید، هم وزارت نیرو و اداره استاندارد دستگاه‌های ماینینگ شما را تایید کند، هم برق تجدیدپذیر استفاده کنید و هم اطلاعات‌تان در سامانه وزارت ارتباطات ثبت شود تا بتوانید بیت‌کوین یا هر رمزارز دیگری استخراج کنید. این خلاصه پیش‌نویس مصوبه هیات وزیران درباره این صنعت است!

از این رو می‌توان گفت با رویکردی که دولت جدید در مواجهه با رمزارزها اتخاذ کرده استخراج رمزارزها توسط بخش خصوصی عملا غیرممکن یا بسیار سخت خواهد شد. این موضوع را می‌شود در پیش‌نویس مصوبه هیات‌وزیران که چند روز پیش در رابطه با استخراج رمزارزها در کشور به جریان افتاده است به‌وضوح دید. پیش‌نویسی که احتمالا اگر نهایی و اجرا شود فرصت‌های درآمدزایی صنعت ماینینگ را از بخش خصوصی بگیرد و راه را برای شبه‌دولتی‌ها و خصولتی‌ها برای عرض اندام بیشتر در این حوزه باز کند.

چه نهادهایی متولی استخراج رمزارز می‌شوند؟
در ماده نخست این پیش‌نویس آمده است: «هرگونه فعالیت مربوط به فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده (رمزارزها) اعم از واردات، تولید، فروش، نصب تجهیزات و سایر خدمات مربوطه و همچنین استخراج رمزارز ممنوع است مگر با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت).»

بر این اساس فعالیت در حوزه رمزارز باید با مجوز وزارت صمت انجام شود و هرگونه مجوز فعالیت که توسط وزارت صمت صادر شود باید به تایید وزارت نیرو نیز برسد. در تبصره دوم این ماده همچنین تصریح‌شده که واردات، تولید، فروش تجهیزات استخراج رمزارز توسط دارندگان مجوز قانونی با رعایت مفاد ماده نخست و صرفا از طریق ثبت در سامانه جامع تجارت مجاز است و در صورت تخلف مجوز باطل می‌شود.

در تبصره آخر ماده نخست همچنین واردات، تولید و فروش و نصب تجهیزات استخراج رمزارز بدون اخذ مجوز قانونی و استفاده از دستگاه‌های غیراستاندارد استخراج رمزارز با تشخیص سازمان ملی استاندارد ممنوع است و اگر این مورد رخ دهد علاوه بر ضبط تجهیزات مربوطه، مشمول مجازات مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواهد شد.

در ماده سوم این پیش‌نویس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شده تا از طریق سامانه و به‌صورت برخط هویت مشترکین اینترنتی که مبادرت به استخراج رمزارز در کشور می‌کنند به همراه آدرس جغرافیایی محل انجام استخراج را به وزارت نیرو و نفت اطلاع دهد.

از این رو می‌توان گفت در ماجرای استخراج یا همان ماینینگ نهادهای دولتی از جمله وزارت صمت، وزارت نیرو، سازمان استاندارد و وزارت ارتباطات مهم‌ترین رگولاتورها و نهادهای نظارتی معرفی شده‌اند. این پیش‌نویس قدرت اصلی رگولاتوری این صنعت را در دست وزارت صمت و پشت سر آن وزارت نیرو قرار داده است.

فقط برق تجدیدپذیر؟!
در ماده چهارم تصریح‌شده است که مراکز استخراج رمزارز مکلفند تا برق موردنیاز خود را از سه طریق، احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و یا خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث یا از طریق سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق و یا استفاده از انرژی صرفه‌جویی شده یا از طریق خرید برق از بورس انرژی اقدام کنند.

این ماده به شکل مشخص بر پایه تشکیل سازوکارهای جدید در آینده بنا شده است و جزئیات انجام آن توسط وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد، چراکه هنوز نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور ساخته نشده و عملا از کارکرد مشخص برکنار هستند.

بااین‌حال، حیطه رگولاتوری از سمت وزارت نیرو با پیچیدگی‌های فنی و اجرایی بسیاری همراه شده که بعید است تحقق آن به‌زودی ممکن شود. همچنین عملا تولید برق از طریق خرید گاز نیز که می‎توانست برای استخراج‌کنندگان رمزارز بسیار به صرفه باشد نادیده گرفته‌شده است.

غیرمجازها را لو دهید و جایزه بگیرید!
در آخر نیز سه ماده پنجم، ششم و هفتم قرار دارند که در ماده پنجم وزارت نیرو موظف شده تا زمان‌های محدودیت شبکه برق را در هرسال اعلام کند و همچنین در ماده ششم افراد یا دستگاه‎‌های اجرایی که ماده پنجم را رعایت نکنند به اداره تخلفات معرفی خواهند شد. در ماده آخر نیز به پاداش اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشف و شناسایی هرگونه واردات، تولید، فروش و نصب تجهیزات و مراکز استخراج غیرمجاز رمزارز اشاره ‌شده است.

کدخبر: ۴۲۶۶۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر