کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۰۸۷
تاریخ خبر:

تشخیص افراد کرونایی‌‌ با کمک ‌سگ‌ها

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش| حالا دیگر سگ‌ها هم به کمک انسان آمده‌اند تا با شناسایی افراد مبتلا به کرونا جلوی شیوع هرچه بیشتر این ویروس را گرفته و روند درمان روی افراد مبتلا را تسریع بخشند. موضوع تشخیص کرونا از طریق بو توسط سگ در انگلیس هم در حال بررسی است و سازمان سگ‌های بویاب پزشکی با همکاری دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن و دانشگاه دورهام (Durham) در تلاش هستند تا قابلیت سگ‌ها را در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس (مانند سایر بیماری‌ها) مورد آزمایش قرار دهند.

این الگو پیش از این نیز برای تشخیص ویروس مالاریا و ویروس‌های دیگر به کار گرفته شده بود و از سال ۱۹۹۷ تا به امروز پت درمانی به عنوان راهی برای بهبود وضعیت بچه‌های اوتیسم و تا حدودی تشخیص سرطان توانسته امتحان خود را پس دهد. پیش از این در گزارشی با اسماعیل اسکندری، با سابقه‌ای ۲۰ساله و مدیر مدرسه sK9 در تربیت سگ‌های گروه کار درباره تاثیرات حیوان درمانی در بچه‌‌های اوتیسم گفت‌وگویی داشتیم و حالا با حمیدرضا شیری، مسئول روابط عمومی مدرسه sK9«تشخیص ویروس کرونا» در رابطه با وضعیت این پروژه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌توانید بخوانید.

*** سگ‌ها بو را ۲۰ هزار برابر بیشتر از انسان تشخیص می‌دهند
مجموعه آموزشی سگ‌های گروه کار sK9 با سرمربی اسماعیل اسکندری که در آلمان و با متد روز دنیا آموزش دیده است اقدام به تربیت سگ و سر مربی آنها کرده که پیش از این به صورت خیریه اقدام به برگزاری کلاس‌های ویژه و خاص برای کودکان اوتیسم در آسایشگاه خیریه کهریزک کرده بود و طرح و آموزش سگ‌های خانگی برای زنده‌یابی را در ایران راه‌اندازی کرده است.

این مجموعه قبل از شیوع بیماری کرونا در حال آموزش مقدماتی سگ‌های تشخیص سرطان بود که با به وجود آمدن ویروس کرونا و نیاز به یاری‌رسانی به جامعه جهانی اقدام به بررسی‌های اولیه در زمینه کرونا و طراحی پروژه با همکاری متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران کرده ودر نتیجه با آموزش دو مرحله اولیه سگ‌ها و مربیان عملا مطالعه آغاز شد و همچنان ادامه هم دارد.

سر مربی آموزش می‌گوید:«از آنجایی که سگ‌ها بو را ۲۰هزار برابر بیشتر از انسان تشخیص می‌دهند، می‌توانند در تشخیص این بیماری بسیار مفید باشند. البته به شرط اینکه این بیماری مثل بسیاری از بیماری‌های تنفسی بوی خاصی بدهد. به این ترتیب سگ‌ها با بو کشیدن ماسک بیماران مبتلا ابتدا بایستی تشخیص دهند که این بیماری بو دارد یا خیر و پس از آن می‌توانیم وارد فاز بعدی کار شویم.»

*** سگ‌ها به کرونا مبتلا نمی‌شوند
طراحی، اجرا و آموزش این طرح مدرسه sK9 در ایران شکل گرفته است. درست است که خیلی از کشورها صحبت از اجرای آن می‌کنند اما ایران در حال حاضر پیشتاز است.حمیدرضا شیری درباره مراحل این آموزش‌ها به ایسنا گفته است:« تاکنون دو مرحله از این آموزش‌ها در مدرسه SK9 انجام شد و مرحله نهایی با حمایت دژبان مرکز ارتش، بیمارستان امام رضا و دانشگاه علوم پزشکی ارتش صورت گرفت تا طی چند نوبت ویروس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به طوری که ضعیف نشود یا از بین نرود به دست ما برسد.

در همین راستا هم در مرحله اول تحقیقات ثابت کردیم که سگ‌ها به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شوند چراکه حدود دو هفته است که سگ‌ها به صورت مستقیم با ویروس‌ها کار می‌کنند اما چند مرحله تست انجام شده و تاکنون هیچ موردی از انتقال ویروس از سگ به مربیان مشاهده نشده است بنابراین سگ ناقل نمی‌تواند باشد.

طی تست‌هایی که انجام می‌شود، سگ‌ها می‌توانند از میان ۱۰ نمونه که ۹ نمونه منفی و یک نمونه مثبت است، ویروس را شناسایی کنند. اگر این تست‌ها و آزمایش‌ها جواب دهد سگ‌ها می‌توانند در ساعت به صورت حدودی ابتلا یا عدم ابتلای ۷۰۰ نفر را تشخیص دهند. همچنین می‌توان به سگ‌ها آموزش داد در مکان‌های شلوغ مثل مراکز تجاری، پادگان‌ها، فرودگاه‌ها و.. افراد ناقل را از سالم تفکیک کنند.»

*** مربیانی که در خط مقدم مبارزه هستند
اجرای تمامی مراحل طرح ملی و پژوهشی استفاده از حس بویایی سگ‌ها برای تشخیص کرونا با نظارت کامل متخصصان بهداشتی و پزشکی صورت می‌پذیرد. شیری درباره نژاد سگ‌هایی که در حال آموزش و آزمایش هستند، می‌گوید:« از آنجایی که پژوهش به داده‌های علمی نیاز دارد ما از سگ‌های گروه کار با نژادهای مختلف لابرادور، گلدن رتریور، ژرمن شپرد و بوردر کالی و جنسیت نر و ماده در سنین متفاوت استفاده کردیم تا مطالعات کامل‌تر شود.

ارتش و امکانات مناسبی که در اختیار تیم تحقیقاتی قرار گرفته شده موجب شده تاکنون دستاوردهای خوبی در دسترس قرار گیرد و ا‌ن‌شاءالله در روزهای آینده اخبار و نتایج را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. باتوجه به اینکه این پژوهش ریسک بالایی دارد و مربیان این تیم شبانه روز در مجاورت این ویروس قرار دارند، امیدواریم هرچه زودتر این پروژه با نتایجی قابل ملاحظه به اتمام برسد و قدم‌های بعدی در جهت مهار این ویروس در جهان به نام ایران ثبت شود.»

کدخبر: ۳۲۳۰۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر