کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۰۳۶
تاریخ خبر:

تشت رسوایی بر‌بام ‌آسمان‌خراش‌های نیویورک

روزنامه هفت صبح | رامتین لطیفی | سال نوی میلادی گذشته با خبر رسمی ورود ویروس کرونا به مرزهای آمریکا همزمان شد.در آن روزها دونالد ترامپ اصرار داشت کرونا چیزی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و به‌هیچ‌وجه اتفاق ویژه و خطرناکی رخ نداده و با اطمینان‌خاطر وعده داد این ویروس با تغییر فصل‌ها و گرم شدن هوا از روی زمین رخت برمی‌بندد و به تاریخ می‌پیوندد. ترامپ با این موضع‌گیری‌های سرخوشانه در مقابل جامعه پزشکان ایستاد و سبب شد جامعه آمریکا به دو قطب متضاد تقسیم شود.

در ادامه فرمانداران جمهوری‌خواه و حامیان ترامپ تا پای جان بر سر عدم قرنطینه و تعطیلی اقتصاد مقاومت کردند و پشت بلندگوها و تریبون‌های رسمی، پروتکل‌های بهداشتی و هشدارهای متخصصان را به سخره گرفتند. در آن روزها جامعه نگران و مضطرب آمریکا انتظار یک قهرمان و منجی را می‌کشید که در مقابل ترامپ قد علم کند و پوزه او را به خاک بمالد. فرماندار دموکرات نیویورک هم که فضا را مناسب دیده بود، گره کراوات خود را شل کرد و کتش را درآورد و آستین‌های پیراهنش را تا زد و قدم در میدان گذاشت تا همان منجی موردنظر مردم باشد.

ترامپ همیشه به نیویورکی بودن خود می‌بالید و آنجا را خانه خود می‌خواند، اما نیویورک یکی از شهرهایی بود که بزرگترین جمعیت معترض به سیاست‌ها و مدیریت ترامپ در بحران کرونا را در دل خود جای داده بود. اندرو کومو، فرماندار مشهور و جنجالی نیویورک که از چهره‌های سرشناس حزب دموکرات به شمار می‌رفت، در جریان بحران کرونا به مقام و چهره‌ای تبدیل شد که برخلاف دونالد ترامپ، به پروتکل‌های علمی معتقد است و بدون هیچ پروایی در آوردگاه‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی با ترامپ سرشاخ می‌شود و او را نقد می‌کند.

ازاین‌رو جامعه که از روی اضطراب و پریشانی به دنبال یک منجی می‌گشت، کومو را قهرمان و نماد مبارزه با کرونا نامید. کومو ‌یک‌شبه ره صدساله را پیمود، تا حدی که برخی از تحلیلگران به‌رغم اینکه بایدن در مقابل دوربین‌ها قول داده بود معاونش یک زن باشد، کومو را معاون احتمالی بایدن خواندند. در ادامه که احتمال معاونت او از بین رفت، احتمال تصدی دو کرسی وزارت دادگستری و وزارت کشور توسط او مطرح شد.

اعتبار کومو در آن روزها به حدی ارتقا پیدا کرد که در شب اول کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در کنار بزرگانی چون میشل اوباما، برنی سندرز و جیم کلایبورن سخنرانی کرد و از مردم دعوت کرد که در انتخابات به بایدن رای دهند.نیویورک یکی از شهرهایی بود که جمعیت بسیاری را در اعتراض به سیاست‌های کشور و در جریان جنبش «جان سیاهان مهم است» در میدان دید. ترامپ پیشنهاد داد برای سرکوب مردم نیویورک گارد ملی را احضار کند.

اما کومو به‌رغم اصرار و فشار ترامپ از درخواست و پذیرفتن نیروهای گارد ملی در خیابان‌های نیویورک برای مقابله با مردم معترض سر باز زد و سعی کرد این‌بار هم رودرروی ترامپ قرار بگیرد. به نوعی در نیویورک ترامپ سمبل قدرت و سرکوب شد و کومو نماینده مردم و آزادی. همچنین در کشمکش‌های بعدی که بر سر ضرب‌وشتم یک پیرمرد نیویورکی که بین دپارتمان پلیس نیویورک و کومو پیش آمد، کومو باز هم طرف مردم ایستاد و پلیس را محکوم کرد که رفتاری خارج از حدود قانونی و انسانی از خود بروز می‌دهد و این مردمداری کومو منجر به این شد که ۵۷ افسر ارشد پلیس نیویورک استعفا دادند و رئیس پلیس این شهر نیز برای او خط‌ونشان کشید.

در ادامه اما ژست‌های رسانه‌ای کومو تکراری شد و از هیجانات مردم و رسانه‌ها برای دنبال کردن کارهای پوپولیستی او کاسته شد و کم‌کم سیاست‌ها و اقدامات او در اداره نیویورک و مدیریت بحران کرونا زیر ذره‌بین رفت و کارشناسان پس از بررسی کارنامه کومو به این نتیجه رسیدند که نه‌تنها او به موفقیت مهمی دست پیدا نکرده، بلکه کاستی‌ها و اهمال‌های بسیاری نیز داشته است. به‌علاوه در روزهای اخیر نیویورک‌پست به نقل از یکی از دستیاران کومو فاش کرده است که او از ترس سوءاستفاده‌های احتمالی ترامپ، آمار سرایت و مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در نیویورک را دستکاری می‌کرده و حداقل ۵ هزار مرگ را گزارش نکرده است.

اکثر این مرگ‌ها مربوط به خانه‌های سالمندان بوده است و ازاین‌رو جمهوری‌خواهان با سوار شدن بر خشم و احساسات جریحه‌دارشده عموم مردم از این خبر، خواهان باز شدن پرونده رسیدگی به تخلفات کومو و محاکمه او شدند. اما چهار روز پیش و با افزایش فشارها بر حزب دموکرات و اندرو کومو، اتهامات جدیدی نیز به او وارد شد. ابتدا شارلوت بنت و لیندزی بویلان که هر دو از مشاوران کومو به شمار می‌رفتند او را متهم به آزار و اذیت جنسی کردند.

دو روز پیش نفر سوم هم که یک دختر جوان است، به لیست شاکیان کومو اضافه شد، با این تفاوت که از لحظه آزار جنسی او توسط کومو عکس وجود دارد. کریس کومو، برادر اندرو کومو و مجری مشهور شبکه سی‌ان‌ان که بارها از تریبون این شبکه برای تعریف و تمجید برادر خود و ازخودگذشتگی‌های او برای آسایش و آرامش مردم استفاده کرده بود، در واکنش به اتفاقات پیش‌آمده از تریبون سی‌ان‌ان گفت:‌«بدیهی است که من از اتفاقاتی که برای برادرم افتاده آگاهم، اما مشخص و پرواضح است که من نمی‌توانم آن اخبار و اتهامات را پوشش بدهم، چون اندرو برادر من است!». حالا بحث‌ها در فضای مجازی پیرامون برادران کومو داغ شده است و افکار عمومی خواهان محاکمه عاجل اندرو و اخراج همیشگی کریس از سی‌ان‌ان هستند و این اتفاق یک شکست سنگین برای حزب دموکرات به شمار می‌رود.

کدخبر: ۳۷۷۰۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر