کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۰۲۵
تاریخ خبر:

«ترین‌ها»ی سریال‌ها و برنامه‌های رمضان‌۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | از نخستین روز ماه مبارک رمضان‌، به تناوب درباره داشته‌های تلویزیون نوشته‌ایم. گاهی در قالب یک گزارش مفصل و گاه در اندازه یک باکس یا آنالیز. آنچه عیان است، اینکه کیفیت برنامه‌ها و سریال‌ها‌، به‌رغم همه تلاش‌ها‌، در حد و اندازه‌ای نیست که انتظار می‌رفت. عجالتا سوژه امروز‌ ربطی به تحلیل و بررسی برنامه‌ها و سریال‌ها ‌ ندارد بلکه هفت نکته را در برمی‌گیرد که در قالب «ترین‌ها» آماده شده است.

*** پر انتقادترین| برنامه‌های افطار
امسال هم مثل سال گذشته‌، بیشترین انتقادها نصیب برنامه‌های افطار شده است. هفته پیش در گزارشی مفصل نوشتیم ایراد اول برنامه‌ها این است که بر مراسم پیش از افطار‌، سایه افکنده‌اند. ایراد دوم آنها به شباهت‌شان برمی‌گردد. ایراد سوم مربوط به فضای آنهاست که به‌زودی به شکل جزئی درباره‌شان خواهیم نوشت. همه اینها به علاوه کپی‌کاری از ماه عسل باعث شده مخاطبان و رسانه‌ها منتقد برنامه‌های افطار باشند.

*** کنجکاوی برانگیز‌ترین | سریال احضار
در میان سریال‌ها‌، همچنان احضار برای مخاطب پر است از علامت سوال. داستان فعلا به ماجرای احضار روح رسیده که اتفاقی جدید در تلویزیون است. آیا واقعا روح احضار شده یا امری دیگر رقم خورده؟ مسیر داستان روح در ادامه به کدام سمت می‌رود؟ این پرسش‌، اصلی‌ترین کنجکاوی مخاطبان محسوب می‌شود. به‌ویژه آنکه علیرضا افخمی پیش‌تر در سریال او یک فرشته بود هم ابتدا مقدمه‌چینی کرد و بعد برگ برنده‌اش را نشان داد.

*** متفاوت‌ترین | دکور ماه من
درباره برنامه‌های سحر به تناوب نوشته‌ایم و در ادامه هم کم و کیف آنها ارزیابی خواهد شد. در این بین‌، آنچه بیش از دیگر برنامه‌ها خودنمایی می‌کند، دکور متفاوت ماه من است که از شبکه سه پخش می‌شود. دکور برنامه به خاطر استفاده المان آب در کف و شب به همراه ماه و کهکشان در اطراف مجری چشم‌نواز است. تغییراتی که به فراخور در دکور ایجاد می‌شود بر این تنوع و جذابیت افزوده است.

*** کپی‌کارترین| ترانه تیتراژ یاور
وقتی ترانه تیتراژ سریال یاور به گوش رسید، برخی به اشتباه گمان کردند خواننده آن محسن چاوشی است. این ترانه را رئوف مکرم خوانده اما هم صدای او یادآور محسن چاوشی است و هم سبکی که برای خوانش این ترانه انتخاب کرده به مشابهت‌، دامن می‌زند. استفاده از همخوان در این ترانه‌، یادآور ترانه‌هایی است که چاوشی می‌خواند و سینا سرلک به عنوان همخوان او را همراهی می‌کند.

*** خنثی‌ترین| سریال بچه مهندس
فصل چهارم سریال بچه مهندس با تغییرات در بازیگر و شخصیت‌ها همراه است. با این حال مسیر کلی قصه همان است که بود. جواد جوادی در پی‌اثبات توانایی خودش است و سودای ازدواج دارد. اتفاق‌هایی که در سریال رخ می‌دهد باب طبع علاقه‌مندان آن است اما تا الان فاقد کنش و واکنش‌های عجیبی بوده است.

*** پر سر و صداترین |شوخی با مهمان مثل ماه
در برنامه‌های افطار شاهد چند مهمان خاص بوده‌ایم که گفته‌های‌شان وایرال شده است. در این میان اما آنچه بیش از همه سر و صدا به پا کرد‌، دیالوگ رسالت بوذری‌، مجری برنامه مثل ماه شبکه سه ‌با مهمان بود. مهمان برنامه دارای معلولیت از ناحیه دست و پا است و مجری از اصطلاح خود مهمان استفاده می‌کند. مهمان برای رساندن منظور خود و اینکه بگوید با دیگران تفاوت ندارد، از جمله «از نظر متراژ» بهره می‌گیرد. مجری هم همین جمله را به‌کار می‌برد. خیلی‌ها بدون دیدن همه برنامه‌، به استناد این قسمت، به بوذری تاختند. مهمان هم در یک ویدئو ضمن شفاف‌سازی‌، از مجری دفاع کرد.

*** رو مخ‌ترین| دیالوگ شعاری سریال‌ها
در سریال‌های امسال تا دل‌تان بخواهد دیالوگ‌های شعاری شنیده می‌شود. مثلا در سریال احضار‌، ناپدری ‌ در جواب دختر که کت او خارجی است، می‌گوید تولید ملی است. در همین سریال به شکل ناخوشایندی از بالا رفتن بی‌رویه قیمت‌ها گلایه می‌شود. صحبت‌هایی هم که شخصیت علی دهکردی درباره احضار می‌کند‌، مستقیم است و شبیه‌‌ سخنرانی‌‌ها.

از این دست شعارها در سریال بچه مهندس هم زیاد شنیده می‌شود. مثل جایی که صحبت از اعتماد به جوان‌ها پیش می‌آید. وضع سریال یاور هم همین است. چه زمانی که حرف از اعتیاد دانشجویان پیش آمد و چه وقتی که یاور عروس خود را به باد انتقاد گرفت که چرا به خودش نمی‌رسد و باعث شده همسرش عشق موازی داشته باشد.

کدخبر: ۳۸۶۰۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر