کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۷۸۸
تاریخ خبر:

ترکیه و آمریکا طاقت عراقی‌‌ها را طاق کرده‌اند

روزنامه هفت صبح | عراق در وضعیت عجیبی قرار گرفته است. هر چقدر که الکاظمی مصر است تا اوضاع را آرام کرده و به دولت اقتدار بیشتری ببخشد، از آن طرف شرایط برای او بدتر پیش می‌رود. دولت عراق در حال حاضر باید با دو جبهه بجنگد؛ اول اینکه حملات نظامی ترکیه در شمال را متوقف کند و دوم دست آمریکایی‌ها را برای اقدامات خودسرانه در این کشور ببندد. اما ماجرای این روزهای بغداد چیست؟

* یک: منابع محلی در بغداد عصر شنبه از اقدام نیروهای آمریکایی برای آزمایش سامانه موشکی پاتریوت در منطقه سبز بغداد خبر دادند. این اقدامی بی‌سابقه از سوی ایالات متحده در این منطقه حساس و امنیتی در پایتخت عراق بود. این اقدام که پیش از حمله‌ای راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا صورت گرفت، با اعتراض شدید پارلمان و برخی مسئولان دولتی در عراق مواجه شده است.

حسن الکعبی، نایب رئیس پارلمان عراق انجام این آزمایش‌های موشکی را غیرقابل قبول و تحریک آمیز خوانده و خواستار اقدام دولت برای جلوگیری از چنین تحرکاتی توسط نیروهای آمریکایی شده است. او در ادامه اقدام به تیراندازی و شلیک بمب‌های صوتی به بهانه آزمایش سامانه پدافند موشکی را نقض قوانین بین‌المللی و نیز مغایر با عرف دیپلماتیک توصیف کرده است.

طبق اطلاعات المعلومه،علی الغانمی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز در واکنش به این اقدام واشنگتن اظهار داشت که برگزاری مانور نظامی در سفارت آمریکا مغایر معاهده وین بوده و این سفارتخانه به پادگان تبدیل شده و دیگر مرکز دیپلماتیک طبق عرف شناخته شده نیست.برخی منابع محلی گفته‌اند که آزمایش سامانه پدافند موشکی در منطقه سبز بغداد با پرتاب و اصابت ترکش‌هایی به مناطق مسکونی اطراف سفارت آمریکا همراه شده که این امر خساراتی را به چند ساختمان و خودرو وارد کرده است. این سامانه که گفته می‌شود در مقر سفارت آمریکا واقع در منطقه سبز امنیتی پایتخت عراق نصب شده عصر شنبه در اقدامی از پیش اعلام نشده به کار گرفته شد تا برای کارایی آن برای مقابله با حملات موشکی و راکتی مورد آزمایش قرار گیرد.

در این مانور آمریکایی‌ها در مرکز بغداد از بالگردهای آپاچی و پهپادها استفاده شده بود؛ واشنگتن مدعی است سامانه پاتریوت را برای مقابله با حملات احتمالی گروه‌های مقاومت نصب کرده است.
در این زمینه العربیه مدعی شد که اواخر شب شنبه و پس از مانور نظامی ایالات متحده در منطقه سبز بغداد یک حمله موشکی به ساختمان سفارت آمریکا صورت گرفت که سامانه دفاعی آمریکا این موشک را ساقط کرد.

* دو: شنبه شب وزارت دفاع ترکیه در حساب توئیتری خود با اشاره به بمباران مناطقی در شمال عراق نوشت: عصر روز گذشته دو جنگنده اف-۱۶ مواضع از پیش شناخته شده گروه‌های تروریستی (پ ک ک) در منطقه آواشین-باسیان در شمال عراق را منهدم کردند. ترکیه طی هفته‌های گذشته عملیات‌ خود در شمال عراق علیه گروه پ ک ک را افزایش داده است.

در ابتدا عملیات هوایی پنجه عقاب و پس از آن عملیات زمینی پنجه ببر دنبال شد که هنوز هم ادامه دارد. این عملیات با واکنش مقامات بغداد روبه‌رو شده، به طوری که سخنگوی وزارت خارجه عراق تهدید کرد که از ابزار اقتصادی و تجاری برای توقف حملات ترکیه به شمال عراق استفاده خواهد کرد.دولت عراق شامگاه شنبه بیانیه‌ای را درباره حملات ترکیه به خاک عراق منتشر کرد. احمد ملا طلال،سخنگوی نخست وزیری عراق شامگاه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«نیروهای ترکیه مدتی است که دست به تجاوز مکرر به خاک عراق می‌زنند. ما در عین حال که این اقدامات را ـ که به روابط محکم و دیرینه بین دو ملت، ضربه می‌زند ـ محکوم می‌کنیم، خواهان توقف فوری این حملات هستیم که به صلح منطقه‌ای ضربه می‌زند؛ علاوه بر اینکه تعرض به حاکمیت، جان و اموال عراقی‌هاست.»

این مقام عراقی خبر داد: «دولت عراق به سفیر ترکیه در بغداد دو نامه اعتراض آمیز رسمی و شدیداللحن تقدیم کرد که در آن تاکید شده است عراق برای تثبیت حق خود در مخالفت با این حملات و درخواست برای توقف آن در چارچوب قانون و منشورهای بین‌المللی عمل خواهد کرد.»

سخنگوی نخست وزیر عراق ترکیه را مسئول حقوقی و اخلاقی تلفات جانی و مالی عراقی‌ها خواند و گفت: «این حملات همچنین نقض حاکمیت عراق و ثبات و تمامیت ارضی و امنیت ملت آن است.»
طلال تصریح کرد: «در همین خصوص جامعه بین‌المللی باید گام‌هایی را به منظور تقویت ثبات در منطقه و پشتیبانی از حق حاکمیتی عراق در حفاظت از اراضی و سلامت مردم خود بردارد.»

کدخبر: ۳۳۷۷۸۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر