کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۹۰۶
تاریخ خبر:

ترکیدن حباب‌ها در بازار سکه طلا

روزنامه هفت صبح | قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار این روزها به ۱۰میلیون و ۴۸۰هزار تومان رسیده است. همیشه عادت داشتیم بگوییم ارزش واقعی سکه خیلی کمتر از این حرف‌ها است و بخشی از این قیمت حبابی بیش نیست اما این بار شرایط فرق می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد نه‌تنها حباب سکه از بین رفته، بلکه با توجه به بازارهای موازی مثل دلار، اونس جهانی طلا و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار، ارزش واقعی سکه کمی بالاتر از قیمت آن در بازار است.

*** تغییرات قیمت سکه در هفته گذشته
شاید تغییرات قیمت هفته گذشته در از بین رفتن حباب سکه چندان بی‌تاثیر نبوده. در هفته‌ای که گذشت قیمت دلار ۲۷۰تومان افزایش داشت و از ۲۴هزار و ۸۰۰تومان به ۲۵هزار و ۷۰تومان رسید اما سکه و طلا مسیر دیگری را در پیش گرفتند و شاهد کاهش قیمت آنها بودیم. طوری که سکه تمام از ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار به ۱۰میلیون و ۴۸۰هزار تومان و هرگرم طلای ۱۸عیار از یک میلیون و ۵۳ به یک میلیون و ۴۸هزار تومان عقب‌نشینی کرد.

*** ارزش واقعی سکه بر اساس نرخ دلار و اونس جهانی
خارج‌نشین‌ها هر اونس طلا را در بازارهای جهانی با قیمت هزار و ۷۷۰دلار معامله می‌کنند. اگر بخواهیم اونس را به طلای موجود در بازار ایران تبدیل کنیم، می‌بینیم هر گرم طلای ۱۸عیار در بازارهای جهانی به قیمت حدود ۴۳دلار معامله می‌شود. با توجه به اینکه قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۲۵هزار تومان است، می‌توانیم بگوییم بر اساس ارزش جهانی طلا، هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۷۵هزار تومان می‌ارزد.

درحالی که قیمت آن در بازار یک میلیون و ۴۸هزار تومان است. طلا تنها چیزی نیست که با قیمتی کمتر از ارزش واقعی‌‌اش معامله می‌شود. این موضوع به بازار سکه هم کشیده شده. هر سکه تمام بهار آزادی ۸٫۱۳گرم طلا ۲۱عیار دارد و این یعنی اگر سکه تمام را آب کنید، ارزش طلای آن ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود. البته سکه‌های بانکی با توجه به هزینه‌های ضرب، مالیات و … ارزششان پنج درصد بالاتر از طلای به کار رفته در ضرب آنها است و این یعنی ارزش واقعی سکه تمام بهار آزادی در حال حاضر حدود ۱۱میلیون تومان است و در بازار ۵۰۰هزار تومان ارزان‌تر از این رقم خرید و فروش می‌شود.

*** علت از بین رفتن حباب سکه
در بعضی از ماه‌های سال به وجود آمدن اختلاف بین قیمت و ارزش واقعی سکه و طلا طبیعی است. زمانی که بازار طلا مشتریان کمی دارد و تعداد زیادی از طلافروشی‌ها به خاطر محدودیت‌های کرونایی تعطیل هستند، چنین اتفاقی طبیعی به نظر می‌رسد. مشابه آن را می‌توانیم در ماه‌های محرم و صفر که بازار طلا دچار رکود می‌شود، مشاهده کنیم. ماه رمضان هم به خودی خود می‌تواند عاملی برای کاهش قیمت طلا باشد.

کدخبر: ۳۸۳۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر