کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۱۲۴
تاریخ خبر:

ترکیبی از فیزیک کوانتوم پرورشی و زبان فارسی

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | مارکت عجیبی داریم. بهنام بانی این هفته آهنگ جدیدش را با نام «خوشحالم» منتشر کرده و در سایت‌های دانلود و پخش دقیقا کنار آهنگی با نام «ناخوشم» از ایمان الفت است. حالا اینکه بهنام بانی چطور با این وضعیت اقتصادی خوشحال است را نمی‌دانیم، چون همین الان اگر خدای‌نکرده آینه‌بغل ماشینش را هم بزنند برای تعویضش حداقل یک شب اجرا باید برود.

اما درست در همین هفته فرزاد فرزین هم آهنگی با نام «جای تو خالیه» را به بازار فرستاده و این در حالی است که دقیقا کنار آن میثم ابراهیمی آهنگی داده با نام «جامون عوض». حالا متوجه شدید چرا مارکت عجیبی داریم؟

دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته گذشته مجوز ۱۳۴ آلبوم و تک‌آهنگ را صادر کرده است. این آثار شامل ۷ آلبوم موسیقی در ژانرهای سنتی (۴ آلبوم)، پاپ (۲ آلبوم) و کلاسیک (یک آلبوم) و ۱۲۷ تک‌آهنگ در ژانرهای سنتی (۱۱ قطعه)، پاپ (۸۸ قطعه)، کلاسیک (۲ قطعه) و تلفیقی (۲۲ قطعه) بوده‌اند.

اگر یادتان باشد هفته پیش تنها ۹ قطعه پاپ روی سایت‌های دانلود و پخش قرار گرفته بود که این رقم تاسف‌باری است. این هفته هم اوضاع به همین منوال گذشت و حداقل در مارکت پاپ از زمان کرونا تا امروز وضعیت انتشار به‌شدت ضعیف است. اینکه ۱۳۴ آلبوم سنتی در یک هفته مجوز گرفتند رقم جالبی است، اما مطمئن باشید درصد آلبوم‌هایی که به انتشار می‌رسند خیلی کمتر از این حرف‌هاست.

«سیدعباس صالحی» در حاشیه‌ جلسه‌ شورای هنر که در محل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با اشاره به بررسی میزان خسارت کرونا به اصحاب هنر در شورای هنر گفت: «خسارات ایام کرونا در برخی موارد به اصحاب هنر بین ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده است که البته دولت اقداماتی را در این زمینه داشته، ولی طبیعتا نیازمند توجه مضاعف هستیم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای جبران خسارات کرونا به عرصه هنر نیز توضیح داد: «نسبت به سال قبل از حیث کار و فروش عرصه‌های مختلف شاهد این خسارات بودیم، بر این اساس اقداماتی داشته‌ایم که بخشی از آن مربوط به بیمه سه‌ماهه هنرمندان بود، بخشی دیگر به عنوان کمک‌تسهیلات معیشتی به هنرمندان مربوط می‌شد. ما رقم ۱۲ میلیاردتومانی نیز برای ۷۵ هزار عضو صندوق هنر در نظر داریم، سامانه کارا هم به کسانی که خسارت دیدند، ‌تسهیلات می‌دهد که در این زمینه ثبت‌نام تا پایان مهر ادامه دارد. علاوه‌بر اینها تسهیلات ۴ درصد اشتغال را نیز داشتیم که تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شد».

زحمتش را نکشید، خودم برایتان حساب کردم. شما اگر ۱۲ میلیارد تومان را تقسیم بر ۷۵ هزار عضو بکنید می‌شود نفری ۱۶۰ هزار تومان که این به تنهایی بار مشکلات اصحاب موسیقی را حل می‌کند. فقط اگر نفری ۲۰۰هزار تومان می‌رسید خیلی بهتر بود، اما بااین‌حال ما با دولت راه می‌آییم. همین ۱۶۰هزار تومان هم حداقل مشکل دو، سه ماه آدم را حل می‌کند!

وزیر ارشاد در انتهای صحبت‌های خود جمله‌ای جالب افزوده‌اند که به‌واقع جای تفکر و تامل زیادی دارد و از عهده هرکسی برنمی‌آید. او گفته: «هرچه کرونا زمانش طولانی‌تر شود زیست‌بوم جدیدی را شکل می‌دهد و باید فلسفه هنر کرونایی داشته باشیم.» فلسفه هنر کرونایی هم از آن جمله‌های طلایی بود که نظیرش را کم شنیده‌ایم! احتمالا اختصاص واحدی با نام هنر کرونایی در کنار دفتر موسیقی می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

کریستف رضاعی در مصاحبه‌ای گفته: «من ترکیب مکانیک سیالات، بازاریابی و روانشناسی هستم. بعد از شنیدن این جمله ذهن آدم به مقایسه می‌رود. مثلا اگر قرار بود سالار عقیلی را مثال بزنیم، احتمالا ترکیبی از فیزیک کوانتوم، پرورشی و زبان فارسی ۱ بود یا مثلا بهنام بانی ورزش، ورزش و زنگ آخر تعطیل بود.

متاسفانه همین الان که در حال نوشتن این مطلب هستم خبر آمده که استاد شجریان مجددا با افت سطح هوشیاری و افت سطح فشار خون مواجه شده‌ و مجددا به بیمارستان جم منتقل شده‌اند. با توجه به شرایط استاد ما هفت‌صبحی‌ها برای ایشان آرزوی سلامتی و بهبودی داریم.

کدخبر: ۳۵۳۱۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر