کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۹۹۲
تاریخ خبر:

ترامپ مغموم با موهای‌ سفید در باغ گل رز

روزنامه هفت صبح | یک: تصویری از ترامپ در باغ گل رز کاخ سفید، عصر جمعه به وقت تهران. برنامه او سخن گفتن از برنامه دولت برای کرونا بود، اما آنچه به چشم آمد، موهای سفیدش بود (در مقایسه با موهای رنگ‌شده او، یک هفته قبل‌تر) و البته ناراحتی عمیق او که احتمالا مربوط به باخت در انتخابات است؛ باختی که قطعی بود، اما حالا ظاهرا دارد برای ترامپ هم قطعی می‌شود.

* دو: شبکه‌های خبری سی‌بی‌اس و سی‌ان‌ان و ان‌بی‌سی نیوز بعدازظهر جمعه در تازه‌ترین برآورد خود اعلام کردند جو بایدن با کسب آرای الکترال ایالت جورجیا، توانسته است ۳۰۶ رای الکترال را به خود اختصاص دهد، درحالی‌که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، با کسب ۱۵ رای الکترال ایالت کارولینای شمالی، تعداد الکترال‌های خود را به ۲۳۲ رای افزایش داده است. به‌این‌ترتیب از نظر این رسانه‌های نزدیک به دموکرات‌ها، انتخابات با رای قاطعی به نفع بایدن تمام شد.

* سه: البته می‌دانید که ترامپ تلاش‌های زیادی برای تشکیک در آرای انتخاباتی و تغییر آنها داشت، ولی آنطور که پویا، وکیل دادگستری پیگیر موضوع دیروز در توئیترش نوشته نتیجه کار به اینجا رسیده است: «خلاصه پرونده‌های قضایی پساانتخاباتی: تعداد کل پرونده‌هایی که به رای رسیدند: ۲۱، رکورد کمپین ترامپ: ۲۰ شکست، یک پیروزی، تعداد ایالاتی که نتیجه آنها تحت‌تاثیر پرونده‌ها قرار گرفته: صفر، تعداد آرایی که تحت‌تاثیر قرار گرفتند: صفر. در توضیح نکته آخر: تنها پیروزی حقوقی ترامپ در مورد تعداد کمی رای در ایالت پنسیلوانیا بوده، ولی هیچ‌یک از این آرای باطل‌شده توسط این پرونده هرگز در شمارش نهایی آرای پنسیلوانیا منظور نشدند.»

* چهار: از سوی دیگر شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، شکایت انتخاباتی خود در ایالت آریزونا را پس گرفته است. به گزارش فارس، رسانه‌ها گزارش داده‌اند که دلیل عقب‌نشینی ستاد ترامپ اختلاف بالای آرای بایدن با ترامپ در این ایالت است. از سال ۱۹۹۶ تاکنون هیچ نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری نتوانسته بود در ایالت آریزونا، که اداره آن در دست جمهوری‌خواهان قرار دارد، پیروز شود.

همچنین، به گزارش فارس، بر اساس قوانین ایالت پنسیلوانیا، بازشماری آرا در این ایالت در حالتی صورت می‌گیرد که اختلاف آرا میان نامزدها کمتر از نیم درصد باشد. این در حالی است که آمار نشان می‌دهد بایدن ۵۹ هزار رای بیش از ترامپ در این ایالت به دست آورده که بیش از ۰.۸ درصد آرا می‌شود.

* پنج: بااین‌حال ایالت جورجیا برای اطمینان از صحت انتخابات، به بازشماری دستی آرا اقدام کرده است که نتیجه نهایی آن در هفته آینده اعلام خواهد شد.

* شش: دست‌آخر هم دو سازمان فعال در زمینه امنیت انتخابات در آمریکا با صدور بیانیه‌ای ادعاهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، در زمینه تخلف در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را رد کردند.

* هفت: مدیر کمیسیون کمک‌انتخاباتی آمریکا ادعای ترامپ درباره بروز تقلب در انتخابات را «گیج‌کننده» و «توهین‌آمیز» خواند. به گزارش تسنیم به نقل از الجزیره، مدیر کمیسیون کمک‌انتخاباتی آمریکا ادعای ترامپ درباره بروز تقلب در انتخابات را «گیج‌کننده» و «توهین‌آمیز» خواند. در همین ارتباط، ۱۶ دادستان فدرال از وزیر دادگستری آمریکا خواسته‌اند تا دستور تحقیق در مورد اتهامات مربوط به بی‌‌نظمی در انتخابات را لغو کند.

* هشت: آیا راهی دیگر برای ترامپ باقی مانده است؟ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، با دستیاران ارشدش درباره طرحی برای جایگزین کردن «الکتورهای» مجمع گزینندگان در ایالت‌های کلیدی با افراد وفادار به خودش رایزنی کرده است.

به گزارش فارس به نقل از نیویورک‌تایمز، این نقشه بر اساس این فرض طراحی شده که مجالس ایالتی با نادیده گرفتن نتیجه آرای مردمی، الکتورهایی را به مجمع گزینندگان بفرستند که رأی خودشان را به ترامپ بدهند. نیویورک‌تایمز نوشته این طرح با آنکه از لحاظ عملی امکان‌پذیر است، اما به صورت گسترده توسط کارشناسان رد شده و به عنوان توهین به دموکراسی توصیف شده است.

* ۹: چرا ترامپ نمی‌خواهد شکست را بپذیرد؟ نشریه آمریکایی «نیویورک‌مگزین» در گزارش اخیر خود درباره دلایل مقاومت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در برابر انتقال قدرت به جو بایدن که رسانه‌های آمریکایی وی را برنده انتخابات اعلام کرده‌اند، بی‌پولی و ترس از زندانی شدن را دلایل عمده مخالفت ترامپ با تحویل قدرت عنوان کرد.

آنطور که فارس گزارش داده، یکی از نزدیکان دونالد ترامپ در این خصوص به نیویورک‌مگزین گفته است: «او می‌خواهد شکست را قبول کند، اما بی‌پول است و نگران است که دستگیر شود. او حتی نگران بود که ترور شود. حضور در کاخ سفید برای او یک تجربه فوق‌العاده نبود. البته او دوست داشت در کاخ سفید خودش را به مردم نشان دهد، اما کار روزمره و واقعی یک رئیس‌جمهور برای او بسیار ناخوشایند بود.»

* ۱۰: شاید ازاین‌رو هم بوده که ترامپ، در تیر آخر خود از رودی جولیانی، مشاور نزدیک خود و شهردار سابق نیویورک استفاده کرد تا دادخواست‌های مبارزات انتخاباتی و روابط‌ عمومی پیرامون آنها را رهبری کند.

به گزارش ایسنا به نقل از هیل، دستیاران جمهوری‌خواه ترامپ گفته‌اند که جولیانی انتظار ترامپ از دادخواست‌ها را که از نظر بسیاری غیرقابل برنده شدن است، بالا برده، اما شهردار سابق نیویورک گفته است که برنده شدن در این دادخواست‌ها برای کارزار قابل دسترس خواهد بود. بااین‌همه به نظر نمی‌رسد که حتی جولیانی هم بتواند کاری از پیش ببرد و صورت ترامپ هم به خوبی نشان‌دهنده این موضوع است.

کدخبر: ۳۵۸۹۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر