کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۰۰۹
تاریخ خبر:

ترامپ مسمومیت ناوالنی را جدی نگرفت

روزنامه هفت صبح | دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد روز شنبه گفت کاخ سفید شواهدی در دست ندارد که نشان دهد یکی از مخالفان دولت روسیه به دستور کاخ کرملین مسموم شده است. او این حرف را در شرایطی زد که اغلب کشورهای اروپایی می‌گویند مسمومیت حتمی است و معتقدند که پای پوتین در مسموم کردن رقیب سیاسی‌اش در میان است.

ترامپ درباره شبهات پیرامون مسمومیت «الکسی ناوالنی» از مخالفان دولت روسیه گفت: «فکر می‌کنم باید به صورت خیلی جدی آن را بررسی کنیم.» رئیس‌جمهور آمریکا افزود:«نمی‌دانم دقیقا چه اتفاقی افتاده است. غم‌انگیز است.وحشتناک است، نباید اتفاق می‌افتاد. تاکنون هیچ مدرکی برایش نداشته‌ایم اما بررسی می‌کنیم.»

به نوشته روزنامه «گاردین»، ترامپ درباره شبهات پیرامون مسمومیت «الکسی ناوالنی» از مخالفان دولت روسیه گفت: «فکر می‌کنم باید به صورت خیلی جدی آن را بررسی کنیم.»وی با انتقاد از خبرنگاران حاضر در جمع گفت: «جالب است که همیشه همگی به روسیه اشاره می‌کنند اما فکر می‌کنم که در حال حاضر چین، آن ملتی است که باید بسیار بیشتر از روسیه درباره‌اش صحبت کنید.»

آلکسی آناتولیویچ ناوالنی، سیاستمدار مخالف روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور است. او یکی از رهبران اعتراضات سال ۲۰۱۱ در روسیه بود. ناوالنی روز ۲۰ آگوست هنگام پرواز از شهر «تومسک» در روسیه به سمت مسکو، پایتخت این کشور علائم بیماری از خودش نشان داد و بعد از فرود اضطراری هواپیما در شهر «امسک» به بیمارستانی در این شهر منتقل شد.

دولت آلمان چند روز بعد هواپیمایی را برای منتقل کردن ناوالنی به بیمارستانی در برلین عازم روسیه کرد. دولت آلمان مدعی شده که آزمایش آلوده بودن ناوالنی به سم عامل اعصاب مثبت بوده است. وزارت خارجه روسیه در واکنش گفته است که اگر هدف برلین تحقیق و بررسی است باید در چارچوب قانون این کار صورت گیرد.

*** دخالت ناتو در پرونده روسی
ناتو ضمن آنکه از جامعه بین‌الملل خواست تا به ترور نافرجام منتقد برجسته کرملین واکنش نشان دهد، گفت: مسکو باید با یک تحقیقات مستقل همکاری کند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانسی خبری گفت: شکی وجود ندارد که الکسی ناوالنی، منتقد برجسته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته گذشته در سیبری با گاز اعصاب نوویچوک که مربوط به دوران شوروی است، مسموم شده است. وی افزود: استفاده از چنین سلاحی وحشتناک است.

امروز تمامی متحدان و شرکای ما برای محکوم کردن این حمله با یکدیگر متحد شده‌اند. استولتنبرگ گفت: به‌رغم اینکه حمله به ناوالنی در خاک روسیه صورت گرفته، سوءقصد به جان او نقض قوانین بین‌المللی و مستلزم یک واکنش بین‌المللی است. این تنها حمله به یک شخص نبوده بلکه حمله به حقوق اساسی دموکراتیک محسوب می‌شود. این نقض جدی قوانین بین‌الملل است که مستلزم یک واکنش بین‌المللی است.

وی افزود: متحدان ناتو در خصوص نحوه واکنش به این حمله در حال رای‌زنی هستند. در واکنش به حمله مسمومیت مشابهی به سرگئی اسکریپال، مامور سابق سرویس اطلاعاتی روسیه (کا.گ.ب) و دخترش یولیا اسکریپال در شهر سالزبری بریتانیا در سال ۲۰۱۸ میلادی، ناتو هفت دیپلمات روس را از سمت‌های خود در این سازمان برکنار کرد. در حال حاضر ۲۰ دیپلمات روس مشغول خدمت در ناتو هستند.

استولتنبرگ همچنین از روسیه خواست تا به طور کامل در یک تحقیقات بین‌المللی بی‌طرف و عادلانه درخصوص شرایط این ترور و پیدا کردن مسئولان و مسببان این اقدام مشارکت کند. وی گفت: روسیه باید با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی برای ارائه تمامی اطلاعات درباره برنامه نوویچوک همکاری کند.
دبیرکل ناتو تصریح کرد:

دولت مسکو باید به طور کامل با سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در انجام یک تحقیقات بین‌المللی بی‌طرف و عادلانه همکاری کند و مسئولان این حمله باید شناسایی و محاکمه شوند. ما همچنین از روسیه می‌خواهیم تا اطلاعات کامل خود را درباره برنامه نوویچوک در اختیار سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی قرار دهد. محکومیت این حمله توسط ناتو به دنبال بیانیه‌های مشابهی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا صورت گرفت.

این در حالی است که روسیه داده‌های گزارشات متخصصان پزشکی نظامی آلمان مبنی بر اینکه ناوالنی با گاز اعصاب نوویچوک مسموم شده است را رد کرده و دمیتری پولیانسکی، نماینده روسیه در سازمان ملل این داده‌ها را «اثبات نشده» و «مسخره» دانست.

کدخبر: ۳۴۸۰۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر