کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۷۵۵
تاریخ خبر:

ترامپ در‌مورد سوریه ‌چه تصمیمی دارد؟

روزنامه هفت صبح| رئیس جمهور آمریکا فرکانس‌های متفاوتی در مورد حمایت از ترکیه می‌فرستد. ترامپ از روز دوشنبه تا‌کنون فرکانس‌های متفاوتی در مورد ترکیه و اقداماتی که برای سوریه در نظر دارد، فرستاده است. دوشنبه بعد از اینکه او اعلام کرد از سوریه خارج خواهد شد و با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شد، توئیتی را منتشر کرد که در آن دوباره اردوغان را تهدید به نابودی اقتصاد ترکیه کرده بود‌ .

اما دوباره او دیروز در توئیت دیگری نوشت:«خیلی‌ها راحت فراموش کردند که ترکیه شریک مهم تجاری ماست و حتی قطعه‌ای از جت اف-۳۵ ما را می‌سازد. رئیس جمهوری ترکیه ۱۳ نوامبر در کاخ سفید مهمانم خواهد بود.» او البته به کردهای سوریه هم پرداخت و با اندکی تمجید از آنها نوشت: «شاید ما در حال ترک سوریه باشیم اما به هیچ وجه کردها را رها نمی‌کنیم. آنها مردمانی خاص و جنگجویانی عالی هستند. همانطور که رابطه‌مان با ترکیه به عنوان عضو ناتو و شریک تجاری‌مان خیلی خوب بوده است.» دونالد ترامپ در ادامه تاکید کرده ‌ ‌ کشورش به کمک به کردها از نظر مالی و نظامی ادامه خواهد داد.

*** روایت نیوزویک از تماس تلفنی اردوغان و ترامپ
نشریه «نیوزویک» به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که ترامپ بدون هیچ مقاومتی در برابر اردوغان کوتاه آمده و خواسته‌های وی در مورد سوریه را پذیرفته است. نیوزویک روز سه‌شنبه در گزارشی در خصوص گفت‌وگوی اخیر رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه که به اعلام عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از نزدیکی مرز سوریه و ترکیه منجر شد، به نقل از یک مقام آمریکایی که از محتوای این مکالمه اطلاع دارد، نوشته است «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در برابر تهدیدات «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه مرعوب شده و به سادگی خواسته‌های وی در مورد سوریه را پذیرفته است.

روز دوشنبه کاخ سفید بعد از مکالمه ترامپ با اردوغان در بیانیه‌ای اعلام کرد ‌ با توجه به تصمیم ترکیه برای آغاز یک عملیات نظامی در مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه، نیروهای آمریکایی از این منطقه خارج می‌شوند. ساعاتی بعد هم یک مقام آمریکایی به رسانه‌ها گفت این کشور قصد ندارد از کردها در برابر حمله احتمالی ترکیه محافظت کند.

نیوزویک در این مورد به نقل از یک منبع در شورای امنیت ملی آمریکا که خواسته نامش فاش نشود، نوشته است: «رئیس‌جمهور ترامپ قطعا در مذاکره کم آورد و صرفا عقب‌نشینی نیروها را تایید کرد تا وانمود کند که ما هم چیزی به دست آورده‌ایم‌ اما چیزی نصیب ما نخواهد شد.» او افزود:«امنیت ملی ایالات متحده تا دهه‌ها، در وضعیت خطری فزاینده قرار گرفته است، چراکه رئیس‌جمهور جربزه ندارد. ختم کلام.» این منبع گفته است ‌ بعید نیست که ترکیه ظرف ۲۴ تا ۹۶ ساعت آینده عملیات علیه کردها را آغاز کند.

ترامپ دیروز بعد از مواجهه با انتقادات گسترده رسانه‌ها و نمایندگان کنگره از هر دو حزب، توئیت‌هایی با لحن تند علیه ترکیه منتشر کرد و مدعی شد ‌ اگر آنکارا اقدامی کند که از نظر «خرد بی‌همتا و عظیم من»، اقدام غلطی باشد، واشنگتن اقتصاد ترکیه را نابود می‌کند.
به گفته منبع مورد استناد نیوزویک، هرچند ترامپ در گفت‌وگو با اردوغان رسما به انجام عملیات نظامی ترکیه چراغ سبز نداده‌ اما آنطور هم که در توئیتر ادعا کرده، آنکارا را به تحریم و فشار اقتصادی تهدید نکرده است.

آنطور که نیوزویک و همچنین نشریه «تایمز» گزارش داده‌اند، واشنگتن بین ۱۰۰ تا ۲۳۰ نیرو در این منطقه دارد که قرار است موضع خود را ترک کرده و در مناطق دیگری از سوریه مستقر شوند.بر اساس این گزارش، یکی از موضوعات مورد بحث در مکالمه اردوغان و ترامپ، وضعیت حدود ۲۰۰۰ داعشی بوده است که اکنون در اسارت کردها به سر می‌برند. ترامپ پیش از این بارها از هزینه‌های بالای نگهداری این افراد گلایه کرده و از کشورهای اروپایی خواسته اتباع خود را که به داعش پیوسته‌اند و حالا اسیر شده‌اند، بپذیرند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید و اظهارات منبع مطلع نیوزویک، اردوغان وعده داده است که ترکیه این اسرا را تحویل بگیرد. با این وجود، این منبع می‌گوید: «در میانه این آشفتگی، بخشی از اسرای داعش، نهایتا آزاد می‌شوند یا در این منطقه باقی می‌مانند یا در جای دیگری به نبرد می‌پیوندند.» «مارک میلی» رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح ارتش آمریکا قرار است امروز برای بحث در مورد نحوه خروج از این منطقه، با فرماندهان نظامی آمریکا دیدار کند.

مقام مورد استناد نیوزویک در پایان گزارش، ترکیه را به «قلدر زمین بازی» تشبیه کرده و می‌گوید با کنار رفتن آمریکا، ترکیه وارد میدان شده و نیروهای کرد را هدف قرار می‌دهد. وی می‌گوید: «داریم به جهان می‌گوییم که ما از شما استفاده می‌کنیم و بعد شما را دور می‌اندازیم.»

کدخبر: ۲۸۴۷۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر