کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۴۵۹
تاریخ خبر:

ترامپ از چه چیزی شکایت دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | خبرها حاکی از آن است که روسای کشورهای مختلف یک به یک در صف تبریک به بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا ایستاده‌اند و بخش عمده‌ای از جهانیان به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در نهایت و ایستگاه آخر ترامپ با رای مردم شکست خورد و عمر دولت او رو به پایان است.

در این بین به نظر می‌رسد تنها ولادیمیر پوتین، کیم جونگ اون و شی ژین‌پینگ هنوز باور نکرده‌اند که دولت ترامپ دولتی محتضر است و از تبریک به بایدن تا قطعی شدن نتایج انتخابات خودداری کرده‌اند. اخبار شفاهی نیز خبر از اندرونی کاخ سفید می‌دهند و می‌گویند حتی ترامپ نیز به این شکست در جمع خانواده و دوستان خود اذعان داشته است اما او در فضای رسمی و حساب توئیتر خود حرفی دیگر می‌زند و هنوز خود را پیروزی می‌داند که با تخلف و تقلب بازنده میدان شده است.

ترامپ قبل از برگزاری انتخابات به دلیل منش و روش خاص خود در اداره کشور مقهور جمهوری‌خواهانی مانند جورج بوش و میت رامنی بود که پس از برگزاری انتخابات و شکست نیز از جانب تعداد بیشتری از جمهوری‌خواهان انکار شد و به بیان دیگر نادیده گرفته شد. اما باید بگوییم در مسئله‌ای به نام تخلفات انتخاباتی و تقلب تنها نیست و حامیان قدرتمندی دارد.

از ابتدا رودی جولیانی، وکیل شخصی و دوست قدیمی ترامپ، سناتور تد کروز از ایالت تگزاس و سناتور لیندسی گراهام رئیس بخش قضایی سنا از اولین حامیان ادعای تقلب توسط ترامپ بودند. پس از گذشت چند روز باید به این جمع نام میچ مک کانال، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا و چند تن دیگر را نیز اضافه کنیم.

آن‌ها می‌گویند مراحل رسیدگی به شکایات باید با دقت و وسواس و به طور کاملا قانونی انجام بگیرد و تمام شواهد شاکی یک به یک بررسی شوند و پس از آن رای نهایی صادر شود. جولیانی مدعی است که شواهد محکم و محکمه‌پسندی در دست دارد که نشان می‌دهد در ۴ تا ۱۰ ایالت تقلب صورت گرفته یا تعداد کثیری از آرا به سرقت رفته است.

جولیانی در ادامه می‌گوید در پنسیلوانیا رای‌های از پیش آماده شده‌ای به صورت بسته‌بندی شده با نام بایدن در لحظات آخر وارد ستادهای شمارش آرا شده است که اختلاف رای ۷۰۰ هزار نفری با ترامپ را بپوشاند. همچنین حامیان ترامپ ادعا می‌کنند کمپین بایدن با سوءاستفاده از مدارک هویتی ده‌ها هزار مرده در نوادا به پیروزی رسیده است.

گراهام و کروز نیز در تازه‌ترین ادعاهای خود بیان کردند که در مراکز رای‌گیری که بیشتر حامیان حزب جمهوری‌خواه در آن حضور داشتند از خودکارهایی استفاده شده است که پس ازمدتی جوهر آن پاک می‌شود و این‌گونه از آرای ترامپ در ایالت‌های مهم کاسته شده است.همچنین ناظران کمپین ترامپ در بعضی از ستادهای انتخاباتی می‌گویند در زمان شمارش آرا آن‌قدر آن‌ها را از صندوق‌ها دور کرده‌اند که عملا در برخی از ستادها امکان نظارت وجود نداشته است و در برخی از ستادها نیز برای نظارت بر شمارش آرا و صیانت از رای مردم مجبور بودند از دوربین‌های شکاری و نظامی استفاده کنند.

به علاوه تصاویری از آریزونا در فضای مجازی پخش شده است که وانت‌هایی با باری از آرای پستی در حال حرکت به سمت ستادهای شمارش آرا هستند و روی بدنه این وانت‌ها نوشته‌اند که «به بایدن رای بدهید.» تمام این شواهد و ادعاها سبب شده است که حامیان سرسخت ترامپ به سرنوشت این شکایات امید داشته باشند و هنوز رقابت را پایان یافته انگار نکنند.

بعضی از حساب‌های فعالان اجتماعی و سیاسی عرب که از مخالفان محمدبن‌سلمان و آل‌سعود به شمار می‌روند مدعی شده‌اند هزینه دادرسی‌ به شکایات ترامپ و تیم حقوقی او را محمد بن سلمان تقبل کرده است. ویلیام بار، وزیر دادگستری دولت ترامپ روز دوشنبه اجازه تحقیق و تفحص درباره تخلفات انتخاباتی را صادر کرد. بار در ذیل دستور پیگیری اضافه کرده است که آغاز این ماموریت دال بر تقلب در انتخابات نیست و نتیجه این ماموریت به زودی اعلام خواهد شد.

دعوای حقوقی جورج دبلیو بوش و ال گور علیه کمپین‌های یکدیگر در انتخابات ۲۰۰۰ و دخالت جنجالی دیوان‌عالی در نتایج آن انتخابات ۳۶ روز به درازا کشید. با وجود شخصی مانند دونالد ترامپ در این دعوا ممکن است این انتخابات که رکوردهای بسیاری به جای گذاشت رکورد دیگری به نام «طولانی‌ترین انتخابات آمریکا» را نیز به جای بگذارد اما با تمام تفاسیر بعید است تغییری در نتیجه آن ایجاد شود.

کدخبر: ۳۵۸۴۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر