کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۵۲۱
تاریخ خبر:

ترافیک در تعطیلات پیش‌رو رکورد خواهد زد؟

روزنامه هفت صبح | در گزارشی که سازمان راهداری تحت عنوان «ارزیابی» تردد جاده‌ای در تعطیلات پیش‌رو منتشر کرده آمده که پیش‌بینی می‌شود حدود دو میلیون وسیله نقلیه در چهار روز تعطیلی که آخر این هفته و اول هفته آینده خواهیم داشت، در جاده‌ها تردد می‌کنند. طبق این گزارش برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد در پنج ماهه اول امسال ۲۴۲‌میلیون تردد در محورهای مواصلاتی کشور رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه دو سال قبل ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده .

این میزان کاهش تردد ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده است اما میزان ترددهای بین‌ استانی در روزهای گذشته شیب مثبت دارد و نشان می‌دهد کم کم مردم سفرهای برون شهری‌شان را از سر گرفته‌اند. به عنوان مثال در تعطیلات مرداد ماه و در فاصله زمانی ۱۵تا ۱۸ مرداد حدود ۱.۹ میلیون تردد بین استانی انجام شد که نسبت به میانگین ماهانه حدود ۷‌درصد افزایش داشت.

*** پیک‌های زمانی ترافیک
ارزیابی‌های سازمان راهداری نشان‌ می‌دهد، اوج تردد رفت برای روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ و اوج تردد برگشت برای بازه زمانی ۱۷ تا ۲۲ روز یکشنبه نهم شهریور ماه و ساعت شش تا هشت روز دوشنبه ۱۰ شهریور است. همچنین پیش‌بینی می‌شود، استان‌های با بیشترین انباشت خودرو به ترتیب مازندران با۸۰ هزار وسیله نقلیه، اصفهان با ۵۴ هزار وسیله نقلیه، خراسان رضوی با ۲۶ هزار وسیله نقلیه و آذربایجان شرقی با ۲۶ هزار وسیله نقلیه خواهند بود.

در این میان برآورد شده که بیشترین خروجی از استان تهران و البرز با حدود ۲۴۰ هزار وسیله نقلیه با مقاصد استان‌های مازندران، گیلان، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در این ایام صورت گیرد. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه محورهای تهران-کرج و کرج-قزوین از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در محدوده قبل از پل کلاک تا گلشهر و برای مسیر برگشت از گلشهر تا محدوده پل کلاک در روز یکشنبه نهم شهریور از ساعت ۱۵ تا ۲۲ ترافیک سنگین خواهد بود.

همچنین برای محور کرج - چالوس روز چهارشنبه پنجم شهریور از ساعت ۱۵ تا ۲۱ از محدوده شهرستانک تا چالوس تردد به کندی صورت خواهد گرفت. همچنین در محور آزادراه تهران-شمال نیز در روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۱ ترافیک نیمه سنگین خواهد بود. برای مسیر برگشت نیز برای روز یکشنبه نهم شهریور از ساعت ۱۶ تا ۲۲ ترافیک در محور چالوس - کرج قبل از دوراهی ورودی آزادراه به سمت تهران ترافیک سنگین خواهد بود.

برای محور آزادراه قزوین - رشت نیز به ویژه مقطع لوشان تا رودبار از اواخر روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه ترافیک نیمه سنگین خواهد بود. همچنین ساعت اوج بازگشت محور آزادراه رشت - قزوین نیز روز یکشنبه ساعت ۱۵ تا ۲۰ در محدوده لوشان تا رودبار با ترافیک نیمه سنگین پیش‌بینی می‌شود.
برای محور فیروزکوه (رودهن - دماوند) در روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۴ و برای برگشت روز یکشنبه نهم شهریور ماه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ ترافیک نیمه‌سنگین در این مسیر پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در محور هراز (رودهن - آمل) در روز چهارشنبه ۵شهریورماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ به ویژه در مقطع بلور به گزنک، ترافیک نیمه سنگین خواهد بود و محور برگشت همین مسیر نیز برای روز یکشنبه نهم شهریور ماه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ محدوده گزنک تا رودهن همین وضعیت را تجربه خواهد کرد، همچنین محور تهران - قم روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ و برای محور برگشت نیز از ساعت ۱۷ تا ۲۲ روز نهم شهریور ترافیک نیمه سنگین خواهد داشت.

*** فراتر از این پیش‌بینی
رکورد قبلی تردد جاده‌ای به مهر ماه سال گذشته بر می‌گردد که حرکت به سمت مرزهای غربی برای شرکت در مراسم اربعین، تردد جاده‌ای را به مرز ۵ میلیون رساند. یک پله قبل از آن ثبت رکورد ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تردد در تعطیلات خردادماه سال ۹۵ است.

حالا جدا از اینکه احتمال افزایش سفرها نگرانی‌هایی را در مورد شیوع دوباره کرونا ایجاد کرده مخصوصا در استان‌هایی مثل مازندران که در عین داشتن وضعیت قرمز از اصلی‌ترین مقصدهای مسافران هستند، برخی معتقدند که احتمال تراکم تردد در جاده‌ها فراتر از پیش‌بینی سازمان راهداری خواهد بود آن هم به چندین دلیل:

* یک: شهریور ماه همیشه پیک سفرهای تابستانی مردم بوده و اینبار هم احتمالا مردم فرصت را مغتنم خواهند دانست.
* دو: تا پایان سال دیگر چهار روز تعطیلی پشت سر هم نداریم حتی غیر از دو پنجشنبه تعطیل که به جمعه وصل می‌شوند دو روز تعطیلی پشت سر هم در تقویم دیده نمی‌شود.

* سه: بعد از مدت‌ها اینطور به نظر می‌رسد که هم تعداد فوتی‌های کرونا و هم تعداد مبتلاهای تازه شیب نزولی گرفته‌اند و با کاهش آمار در هر دو شاخص رو‌به‌رو هستیم.
* چهار: اینطور که سازمان هواشناسی اعلام کرده در روزهای آینده باز هم در اغلب نقاط ایران شاهد کاهش دما خواهیم بود مخصوصا در شهرهای شمالی، چه انگیزه‌ای برای سفر بهتر از مساعد بودن هوا و تعطیلات پشت سر هم؟ البته برخی معتقدند بسته بودن سواحل در شهرهای شمالی که استانداران گیلان و مازندران آن را اعلام کرده‌اند ممکن است بعضی از کسانی را که قصد مسافرت دارند با تردید رو‌به‌رو کند.

* پنج: تا پیش از این سفر در تعطیلات عاشورا و تاسوعا به دلیل میل مردم برای شرکت در مراسم عزاداری، نسبت به تعطیلات دیگر سال چندان رونقی نداشت اما حالا که هشدارهای کرونایی باعث شده خیلی‌ها ترجیح بدهند از راه دور و با برنامه‌های تلویزیون عزاداری کنند ممکن است شرایط تا اندازه‌ای فرق کرده باشد. از طرفی بسیاری از پلتفرم‌ها مخصوصا vodها اعلام کرده‌اند که عزاداری‌های مهم هیات‌های اسم و رسم دار را به صورت آنلاین پخش خواهند کرد و همین هم ممکن است برای کسانی که قبلا نگران از دست دادن مراسم عزاداری این هیات‌های بزرگ بودند، انگیزه سفر فراهم کند.

* شش: با توجه به شیوع کرونا بسیاری از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند در هیات‌های کوچک‌تر و محلی عزاداری کنند، بنابراین شرکت در مراسم عزاداری روستاهایی که در مقصد سفرشان قرار دارد می‌تواند هم خیالشان را بابت کرونا راحت‌تر کند و هم انگیزه دیگری برای سفر باشد.
* هفت: هر سال عده زیادی از ساکنان شهرهای بزرگ برای عزاداری به شهرهای محل تولدشان می‌روند و حالا با تمهیدات کرونایی انگیزه برای این حضور بیشتر خواهد شد.

* هشت: همه این عوامل را بگذارید کنار کلافگی زیاد مردم از ماه‌های طولانی دست و پنجه نرم کردن با کرونا که طبیعتا توانایی آنها را برای مقاومت در برابر وسوسه سفر در واپسین تعطیلی طولانی سال کم می‌کند.

* ۹: اینطور که از حرف‌های علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری بر می‌آید دولت هم چندان بدش نمی‌آید که هم در این آخرین فرصت مردم برای سفر، کمکی به حال وخیم صنعت گردشگری بشود و هم جمعیت حاضر در تکایا و هیات‌های مذهبی از کلانشهری مانند تهران به شهرهایی با جمعیت کمتر منتقل شود و به این ترتیب هم فاصله‌گذاری رعایت شود، هم عزاداری رونق داشته باشد و هم صنعت راکد گردشگری کشور یک تکانی بخورد. مونسان همین چند روز پیش با اعلام نگرانی از وضعیت صنعت گردشگری کشور گفته بود:

« باید پس از عبور از پیک کرونا با توجه به برنامه‌ها و تقاضای بازار، وضعیت را به سرعت ترمیم کنیم. کرونا ضربه سختی به گردشگری دنیا وارد کرد که شامل حال گردشگری ایران هم شد. البته در خردادماه اجازه‌ای را از ستاد ملی گرفتیم و فعالیت‌ها را به صورت کامل شروع کردیم و خوشبختانه گردشگری داخلی آن‌قدر ظرفیت بالایی داشت که به سرعت جبران کند، اما متاسفانه با اوج گرفتن ویروس کرونا محدودیت‌هایی به ویژه برای جلوگیری از سفر اعمال شد و متاسفانه گردشگری روزگار خوبی ندارد.»

کدخبر: ۳۴۶۵۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر