کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۴۴۳
تاریخ خبر:

تخلیه‌ ملک اجاره‌ای در زمان کرونا و ‌شارژ ‌ساختمان

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته ‌به دو سوال مطرح شده از سوی مخاطبان پاسخ می‌دهیم:
* یک: من مدیر ساختمان ۱۴ واحده هستم. متاسفانه یکی از ساکنین بدون دلیل موجه چندین ماه است که شارژ نمی‌دهد.آیا راهی هست (که بتوانیم او را ملزم به پرداخت شارژ کنیم)؟

* پاسخ: ماده ۱۰ مکرر قانون نحوه تملک آپارتمان‌ها و تبصره‌های آن تکلیف ما را مشخص کرده است. در این ماده آمده است:
«در صورت امتناع مالک یا استفاده‌کننده (مستاجر) از پرداخت سهم خود از هزینه‌های مشترک:

اولا از طرف مدیر یا هیات مدیران به وسیله اظهارنامه (که باید آن را از طریق دفتر خدمات قضایی و به طور رسمی به آدرس ارسال کنید) با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن مطالبه می‌شود.

ثانیا هرگاه مالک یا استفاده‌کننده ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه سهم بدهی خود را نپردازد؛ مدیر یا هیات مدیران می‌توانند به تشخیص خود و با توجه به امکانات از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری کنند.

ثالثا در صورتی که عدم ارائه خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، مدیر یا مدیران مجموعه می‌توانند به مراجع قضایی (که شورای حل اختلاف است) شکایت کنند، دادگاه‌ها موظفند این‌گونه شکایات را خارج از نوبت رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموع ارائه می‌شود محروم کنند و تا دو برابر مبلغ بدهی به نفع مجموعه جریمه نمایند.

رابعا درصورتی‌که مالک و یا استفاده‌کننده همچنان اقدام به تصفیه حساب ننمایند؛ اداره ثبت محل وقوع آپارتمان به تقاضای مدیر یا هیات مدیران برای وصول وجه مزبور طبق اظهارنامه ابلاغ شده اجرائیه صادر خواهد کرد.(که این) عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت.»

* دو: بنده مستاجر هستم. از تاریخ قرارداد من ۶ ماه گذشته و صاحب خانه به دلیل قصد فروش، قرارداد را تمدید نکرد اما مبلغ اجاره را دو برابر کرد. حالا هم می‌گوید خانه را قراردادی فروختم و تنها ۴ روز وقت تخلیه به ما داده است. لطفا راهنمایی بفرمایید.

* پاسخ: متاسفانه دو اقدام علیه خود کردید که در اینجا به ضرر شما تمام خواهد شد. نخست اینکه نسبت‌به تمدید قرارداد خود ولو به صورت دستی اقدام نکردید و ثانیا اینکه افزایش دو برابری قیمت اجاره را پذیرفتید در صورتی که نهایت میزان افزایش اجاره در دوران کرونا، ۲۵درصد در تهران، ۲۰درصد در شهرهای بزرگ و ۱۵درصد در شهرهای کوچک است. با این حال هنوز هم صاحب خانه شما باید به شورای حل اختلاف مراجعه کند و حکم تخلیه را بگیرد و در این صورت شما چنین دفاعی را در دادگاه ارائه دهید:

«نظر به اینکه طبق قواعد خاص شرایط کرونایی، تخلیه خانه صرفا در صورت فروش واقعی آن، امکان پذیر است و با توجه به عدم ارائه سند دال بر فروش واقعی خانه توسط صاحب خانه و نیز با وجود اینکه اینجانب، افزایش میزان اجاره بیش از حد قانونی را پذیرفتم، خواهشمند است نسبت‌به رد دادخواست برای صدور حکم تخلیه اقدام فرمایید.»

‌ قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۷۶۴۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر