کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۸۴۵
تاریخ خبر:

تخلف واکسن، مرگ گربه‌ماهی‌ها ‌و ‌چند ماجرای دیگر

روزنامه هفت صبح | از اواخر هفته اتفاقاتی افتاد که طی چند روز خبرهای مربوط به آن کامل شد و مسئولان مختلف اظهارنظر کردند و ماجرا تا اندازه‌ای روشن شد. بعضی از این خبرها را که توانستند توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کنند و به صدر خبرگزاری‌ها برسند مرور می‌کنیم که ببینیم کار هرکدام از آنها به کجا رسید.

*** مرگ مشکوک گربه‌ماهی‌ها
۱۳ و ۲۵ فروردین امسال در دو نقطه متفاوت از ساحل جاسک حدود ۱۰۰ تن لاشه گربه‌ماهی پیدا شد. از همان روزهای اول آلودگی نفتی، بیماری ویروسی و فعالیت صیادی به عنوان مهمترین دلایل مرگ گربه‌ماهی‌ها مطرح شد، اما جالب‌توجه‌ترین فرضیه مرگ این گربه‌ماهی‌ها را به وقوع زلزله و سونامی ربط می‌داد.

مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی، این فرض را مطرح کرد. او با اشاره به سابقه مطالعاتی در دانشگاه توکیو بعد از زلزله ۲۰۱۱ ژاپن، توضیح می‌دهد که بر اساس مقاله‌ منتشرشده در سال ۲۰۱۴ تا ۷۰ درصد بین مرگ گربه‌ماهی‌ها و وقوع زلزله ارتباط سیستماتیک وجود دارد. او گفت که البته مشاهده لاشه گربه‌ماهی‌ها به این معنا نیست که وقوع زلزله و سونامی حتمی است. بلکه از نظر زلزله‌شناسان این یک پیش‌نشانگر است که اهمیت و ارزش بررسی علمی دارد.

برای همین هم شاید لازم است محلی‌ها، ساکنان جاسک، نسبت به هر نوع تغییر احتمالی هوشیار باشند. البته مراجع رسمی در سازمان حفاظت محیط‌زیست که روی مرگ دسته‌جمعی گربه‌ماهی‌ها تحقیق می‌کردند علت را چیز دیگری اعلام کردند. آنها گفتند که ابتدا فکر می‌کردند دلیل این اتفاق روش صید باشد و گربه‌ماهی‌های مرده از تور ماهیگیری رها شده باشند، اما کمی بعد که از لاشه گربه‌ماهی‌ها نمونه‌برداری شد، کاشف به عمل آمد که در مواردی پای آلودگی نفتی در میان است.

گزارشی هم وجود داشت که می‌گفت پرس‌وجوهای محلی مشخص کرده که چند روز قبل از دیده شدن لاشه‌ها، تعدادی از صیادان مشغول صیادی بودند که هنگام بازگشت، یکی از قایق‌ها در اثر طوفان و موج شدید، واژگون و تعداد زیادی گربه‌ماهی صیدشده، پخش می‌شوند، اما کماکان احتمال آلودگی نفتی قوی‌تر به نظر می‌رسد.

*** پدر روحانی‌نما و پسر کتک‌زن
بعد از انتشار ویدئویی ساختگی از درگیری میان یک جوان و مردی با لباس روحانیت و دستگیری عوامل آن، دیروز رئیس پلیس پایتخت جزئیات جدیدی از پرونده را اعلام کرد و گفت که بازیگران این فیلم به دنبال پناهندگی بوده‌اند. سردار حسین رحیمی گفت: «این پدر و پسر نیز درحالی‌که قصد فرار از کشور را داشته و در حال آماده شدن برای سفر به غرب کشور و خروج بودند، دستگیر شده و در بازجویی از آنها مشخص شد که به دنبال پناهندگی در یکی از کشورهای خارجی بوده‌اند. در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که برخی از افراد قول‌ها و وعده‌هایی در مورد زندگی در خارج از کشور و کسب اقامت به این افراد داده بودند و ازهمین‌رو نیز آنها مرتکب چنین اقدام سخیفی شده بودند.»

*** مذاکره عربی ایرانی
خبر دیگری که تا اندازه‌ای توجه‌ها را به خودش جلب کرد، اما ابعاد مبهم زیادی هم داشت، مربوط به احتمال مذاکره مستقیم بین ایران و عربستان بود. این خبر را فایننشال‌تایمز اعلام کرد و نوشت که مقامات ارشد سعودی و ایرانی برای اولین‌بار بعد از گذشت سال‌ها، مذاکرات مستقیم داشتند. این مذاکرات در بغداد انجام شده است.

به نوشته این روزنامه چاپ لندن، این اولین مذاکره مستقیم ایران و عربستان سعودی بعد از گذشت ۶ سال از قطع روابط میان دو طرف است. به نوشته فایننشال‌تایمز به نقل از یکی از مقامات عراقی، اولین مرحله از مذاکرات ایران و سعودی در روز ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ (۹ آوریل ۲۰۲۱) در بغداد انجام شده و در این مذاکرات، موضوع حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی مطرح شده و نتیجه، مثبت بوده لست. بااین‌حال یک مقام ارشد سعودی، خبرها درباره برگزاری مذاکرات با ایران را رد کرد و مقامات غیررسمی ایرانی هم همین کار را کرده‌اند.

*** شهردار به‌جای پاکبان
خبر تزریق واکسن سهمیه پاکبان‌ها به مسئولان شهرداری در آبادان هم واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و حتی پای وزارت بهداشت و دادستانی خوزستان را هم به ماجرا باز کرد. خبر اولیه این بود که تعدادی از واکسن‌هایی که وزارت بهداشت برای پاکبان‌ها در نظر گرفته تا آنها را در برابر آلودگی‌های بیمارستانی و سایر آلودگی‌های مربوط به کرونا واکسینه کند، نصیب شهردار و چند نفر دیگر از مسئولان شهری آبادان شده است.

این خبر باعث شد که شهردار توضیح بدهد و بگوید که چون پاکبان‌ها تحت‌تاثیر بعضی شایعات از زدن واکسن امتناع کرده و گفته بودند تا مسئولان واکسن نزنند، آنها هم تن به زدن واکسن نخواهند داد، خودش و چند نفر دیگر حاضر شده‌اند که طی مراسمی واکسن را دریافت کنند تا خیال پاکبان‌ها راحت شود، اما این توضیح حداقل وزارت بهداشت را قانع نکرد و شخص وزیر دستور داد که تمام آنها که در این امر دخیل بوده‌اند برکنار شوند، چون اگر کسی که اولویت‌دار محسوب می‌شود، از گرفتن واکسن خودداری کند، سهمیه او باید به فرد اولویت‌دار دیگری تعلق بگیرد و مسئولان به‌هیچ‌وجه مجاز به استفاده از واکسن افراد دارای اولویت نیستند.

کمی بعد معلوم شد که اتفاق مشابهی در شهرهای علی‌آباد کتول و اهواز هم رخ داده و حتی در مواردی همسران مسئولان هم واکسن دریافت کرده‌اند، به همین دلیل دستگاه قضا اعلام کرد که اتهاماتی مانند خیانت در امانت، سوءاستفاده از قدرت، تضییع اموال دولت و… در انتظار آنها خواهد بود.

کدخبر: ۳۸۴۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر