کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۷۶۰
تاریخ خبر:

تخریب محیط‌ زیست؛ یکی از دلایل شیوع کرونا!

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | تخریب محیط‌زیست موضوعی نیست که به تازگی در مورد آن حرف زده شود؛ سال‌های طولانی است که فعالان محیط‌زیست و دانشمندان نسبت به خطرات تخریب این کره خاکی و نشر گازهای گلخانه‌ای هشدار می‌دهند‌ اما یافته‌های جدید نشان داده‌اند که تغییرات اقلیمی در شروع و شیوع ویروس کرونا نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

حتما این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده که ارتباط بین گازهای گلخانه‌ای و شیوع کرونا چیست. انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان طی سال‌های گذشته، جنوب چین را به یکی از زیستگاه‌های اصلی خفاش‌ها تبدیل کرده. افزایش دما و نور خورشید و دی‌اکسید کربن موجود در جو باعث تغییر پوشش گیاهی نقاط زیادی در جنوب چین شده که همین تغییرات، این مکان‌ها را برای سکونت خفاش‌ها مناسب ساخته.

احتمالا ارتباط ویروس کرونا با خفاش را تاکنون شنیده‌اید‌ اما کووید ۱۹ تنها ویروس منتقل شده از خفاش به انسان نیست و ویروس‌های دیگری مانند مرس و سارس هم احتمالا از خفاش به انسان منتقل شده بود‌ند.پژوهشگران با بررسی سوابق دما و بارش باران و پوشش ابری، نقشه پوشش گیاهی جهان در قرن بیستم را تهیه کرده‌اند و با بررسی آن به این نتیجه رسیده‌اند که به‌دلیل تغییرات اقلیمی، گونه‌های جانوری به مناطق دیگر جهان مهاجرت کرده‌ و ویروس‌ها را هم با خود انتقال داده‌اند.

‌ اما مسئله تنها به انتقال ویروس محدود نمی‌شود بلکه این مهاجرت امکان تعامل بین موجودات را افزایش می‌دهد و باعث تکامل ویروس‌ها یا شیوع نوع جدیدی از آنها می‌شود.شاید برایتان جالب باشد که بدانید ‌در خفاش‌ها بیش از سه هزار نوع ویروس کرونا وجود دارد و همه خفاش‌ها میزبان حداقل دو گونه از این ویروس‌ها هستند، درحالی که هیچ علامتی هم بروز نمی‌دهند.

اغلب ویروس‌های کرونای خفاشی امکان انتقال به انسان را ندارند‌ اما بسیاری از ‌ ویروس‌های کرونای شناخته‌شده‌‌ مضر برای انسان‌ها هم منشا خفاشی دارند.شیوع ویروس کرونا تاکنون آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی را به بشر وارد ساخته و دولت‌ها درحال اتخاذ تصمیم‌های گوناگونی برای کاهش تغییرات اقلیمی هستند‌ تا با کاهش تخریب محیط‌زیست از شیوع ویروس‌های بعدی در جهان جلوگیری کنند.

پژوهشگران در نتیجه مطالعات اخیر بر محدود کردن توسعه مناطق شهری و روستایی در زیستگاه‌های طبیعی حیات‌وحش تاکید کرده‌اند و اعتقاد دارند تغییرات اقلیمی عامل افزایش گونه‌های خفاش در آفریقای مرکزی و قسمت‌هایی از آمریکای مرکزی و جنوبی شده است‌ که با کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌توان کمی از احتمال شیوع ویروس‌های بعدی جلوگیری کرد.

کدخبر: ۳۷۸۷۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر