کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۲۲
تاریخ خبر:

تحلیل سه بازی پرسپولیس و فولاد ‌و تراکتور در آسیا

روزنامه هفت صبح | شنبه شب نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا باز هم نتایج خوبی گرفتند. پرسپولیس و فولاد بردند و تراکتور مقابل تیم میزبان متوقف شد. بازی‌های این سه تیم را زیر ذره‌بین برده‌ایم.
*** همان پرسپولیس همیشگی، فقط کمی گلزن‌تر! پرسپولیس در دومین بازی خود در لیگ قهرمانان آسیا برابر الریان قطر قرار گرفت و این بازی را با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد.

سرخ‌ها در این بازی با این ترکیب‌ به میدان رفتند: حامد لک، محمدحسین کنعانی‌زادگان، سید‌جلال حسینی، سیامک نعمتی، وحید امیری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، احسان پهلوان، امید عالیشاه و شهریار مغانلو.
در این بازی سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان در قلب دفاع، وحید امیری همچون بازی گذشته در پست دفاع چپ، سیامک نعمتی همچون چند بازی اخیر در پست دفاع راست.

زوج احمد نوراللهی و کمال کامیابی‌نیا در خط هافبک دفاعی، مهدی ترابی، احسان پهوان و امید عالیشاه یک خط جلوتر و درنهایت شهریار مغانلو در راس خط حمله قرار داشت. پرسپولیس در نیمه اول یک بازی دور از انتظار را به نمایش گذاشت. سرخ‌ها در این نیمه کند عمل می‌کردند، فاصله بین خطوط زیاد بود، سرعت انتقال توپ بسیار کم بود، سانترهای پرسپولیس اثربخشی نداشتند، کرنرها به بدترین شکل ممکن زده می‌شدند و اینها را اضافه کنید به پرس بازیکنان الریان و عملکرد خوب شجاع خلیل‌زاده در خط دفاع خصوصا از وقتی که پرسپولیس گل اول را خورد، روحیه بد نیز مزید بر علت شد تا ناامیدتر از همیشه سرخ‌ها راهی رختکن شوند.

در نیمه دوم اما همه چیز تغییر کرد. این بازی ما را به یاد دربی تهران انداخت. بازیکنان پرسپولیس در نیمه دوم فوق‌العاده عمل کردند، پرس از جلو، حمایت از یار صاحب توپ، دادن سرعت به بازی و استفاده از فضاها باعث شد که پرسپولیس خیلی زود در نیمه اول موقعیت‌سازی کند و برخلاف تمام بازی‌های این تیم در این فصل، مهاجمان نیز توانستند موقعیت‌های به دست آمده را به گل تبدیل کنند و پرسپولیس در ۱۰ دقیقه سه گل بزند و خیال خودش را راحت کند. شاید فرق این بازی با خیلی از بازی‌های دیگر پرسپولیس همین نکته بود که این بار از موقعیت‌ها بهتر استفاده کردند.

حتی اگر بخت با پرسپولیس یار بود و یحیی، شهریار مغانلو را برای دادن استراحت به او، بیرون نمی‌کشید، پرسپولیس بیشتر نیز گل می‌زد. پرسپولیس در این بازی ۲۵ شوت زد یعنی پنج برابر الریان و ۱۳ شوت سرخ‌ها در چارچوب بود. یعنی بیش از شش برابر تیم الریان. سرخ‌ها در حالی به این تعداد موقعیت رسیدند که میان پاس‌ها و درصد مالکیت دو تیم فاصله زیادی نیست. این یعنی اینکه پرسپولیس بهتر از حریفش موفق شده ‌ از فضاها استفاده کند و با سرعت بیشتری بازی کرده است.

این بازی برای شهریار مغانلو بسیار دیدار مهمی شد. شاید دوران حضور مغانلو در پرسپولیس با این بازی تغییر کند. او در این بازی تنها در ۶۰ دقیقه دو گل زد تا از زیر فشارها خارج شود. نگاهی به آمار مغانلو بکنیم. او پیش از این، شش برابر این مقدار که در زمین بود برای پرسپولیس توپ زده بود اما بیش از یک‌سوم آن بازی‌ها شوت زد. بیش از نیمی از آن بازی‌ها شوت‌هایش در چارچوب بودند و در نهایت برای اولین بار دو گل زد.

از این به بعد می‌توانیم شاهد یک مغانلوی آماده‌تر و بادقت‌تر باشیم، بازیکنی که دیگر زیر فشار نیست و روحیه بالاتری دارد.با نتایج به دست آمده، پرسپولیس شرایط بسیار خوبی در جدول دارد. این تیم هر دو بازی خود را برده است و با تیم دوم چهار امتیاز فاصله دارد. یک پیروزی دیگر شاید خیال سرخ‌ها را از صدرنشینی هم راحت کند. اما بازیکنان پرسپولیس نباید در باد این برد بخوابند و برابر تیم هندی که نشان داده است از سیستم دفاعی خوبی بهره می‌برد، باید بهترین بازی را انجام دهند و خیال خود را راحت کنند.

*** فولاد برد اما زجر کشید!
فولاد شنبه شب الوحدات اردن را با پنالتی شیمبا شکست داد تا بعد از نزدیک به شش سال در مرحله گروهی لیگ قهرمانان پیروز شود. آخرین باری که فولاد در مرحله گروهی پیروز شده بود، به فصل ۲۰۱۶ لیگ قهرمانان برمی‌گشت که این تیم در بازی آخرش در گروه C، با نتیجه یک بر صفر لوکوموتیو تاشکند را شکست داد تا اولین و تنها بردش در فصل ۲۰۱۶ را به دست آورد.

طبق اطلاعات منتشر شده در یک سایت آماری، شاگردان نکونام در بازی مقابل الوحدات، ۶۲۳ پاس به یکدیگر دادند که ۸۶ درصد این پاس‌ها به مقصد رسید. این آمار وقتی بیشتر به چشم می‌آید که شاگردان نکونام در بازی اول مقابل السد، فقط ۲۷۹ پاس به یکدیگر داده بودند. بازیکنان فولاد جلوی العین هم آمار ۳۳۸ پاس را ثبت کرده بودند. تعداد پاس‌های فولاد در بازی مقابل الوحدات باعث شد تا این تیم رکورد تعداد پاس این فصل از لیگ قهرمانان آسیا را بین تیم‌های ایرانی بشکند.

نکته مهم اما فرصت‌هایی بود که شاگردان نکونام در طول بازی از دست دادند و باعث شدند ۱۰ دقیقه پایانی بازی با استرس زیادی برای این تیم و فوتبالدوستان ایرانی سپری شود. آنها نگران تکرار سناریوی بازی با السد و دریافت گل مساوی در دقایق پایانی بودند که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و حالا فولاد با چهار امتیاز صدرنشین گروهش است. شگفتی بزرگ اینکه شنبه شب السد ۳بریک به النصر عربستان باخت و با یک امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به الوحدات، در قعر جدول این گروه ایستاد.

*** تراکتور از بقیه عقب افتاد
تراکتور در هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا در گروه دوم به مصاف الشارجه امارات رفت و مقابل میزبان خود تن به تساوی بدون گل داد تا با دو امتیاز در رده دوم گروه جای بگیرد. شاگردان رسول خطیبی در صورت پیروزی می‌توانستند به صدر جدول برسند اما همانند دیدار با پاختاکور ازبکستان به یک امتیاز قناعت کردند.

با این نتیجه و با توجه به بازی‌های هفته نخست، تراکتور تنها تیم ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان سال ۲۰۲۱ است که نتوانسته بردی را به دست بیاورد. البته تراکتور شنبه شب نمایش خوبی داشت و از الشارجه بهتر بازی کرد اما نتوانست از برتری خود استفاده کند. نکته عجیب درباره تراکتور دور ماندن مسعود شجاعی از ترکیب اصلی این تیم است. خطیبی در اولین بازی‌اش به عنوان سرمربی تراکتور که برابر نفت مسجد سلیمان بود، از شجاعی ۱۴ دقیقه استفاده کرد.

شجاعی در بازی هفته هفدهم برابر نساجی در ترکیب اصلی قرار گرفت اما در دقیقه ۴۶ تعویض شد. خطیبی در هفته هجدهم برابر سپاهان ۹ دقیقه به شجاعی بازی داد و در بازی هفته نوزدهم برابر مس رفسنجان، شجاعی ۸۵ دقیقه برای تراکتور به میدان رفت. به این ترتیب خطیبی در شش بازی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا که هدایت تراکتور را در اختیار داشته ‌ فقط در دو بازی شجاعی را در ترکیب اصلی قرار داده است. شجاعی از ۵۴۰ دقیقه‌ای که خطیبی هدایت تراکتور را بر عهده داشته ‌ فقط ۱۵۴ دقیقه به میدان رفته ‌ که آن هم در لیگ برتر بوده است.

کدخبر: ۳۸۴۴۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر