کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۵۵۳
تاریخ خبر:

تحقق ۱۰۶‌درصدی اهداف نارنجی‌پوش‌ها!

روزنامه هفت صبح | تولیدات صنعتی در سطح جهان در سال ۲۰۲۰ کاهش ۱۵ درصدی داشتند و صنعت خودرو نیز به شدت آسیب دید. این وضعیت برای خودروسازان ایرانی که درگیر تحریم بودند، سختی بیشتری داشت. با این حال آمارهای منتشره از جزئیات تولید سایپا در سال ۹۹ نشان می‌دهد ‌ تغییرات‌ جالبی در این شرکت به وقوع پیوسته است.

سایپا قاعدتاً باید در سال ۹۹ کارنامه موفقی از خود به جای نمی‌گذاشت. با تشدید تحریم‌ها تولید مدل‌های مونتاژی محبوبی همچون چانگان CS35، کیا سراتو، زوتی آریو و سیتروئن C3 به شدت مختل شد و تا ۵۷ درصد کاهش پیدا کرد. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که با توقف تولید خودروهای مونتاژ CKD سایپا سهم این خودروساز از صنعت خودروی کشور به شدت کاهش پیدا کند. با این حال سایپا سال ۹۹ را با ثبت سهم ۴۳ درصدی از صنعت خودروی ایران به پایان رساند.

سایپا برای سال ۹۸ آمار تولید ۴۱۵ هزار دستگاهی را ثبت کرد که رشد ۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ را نشان می‌دهد. این روند رو به رشد در سال ۹۹ دنبال شد و آمار تولید به ۴۲۰ هزار دستگاه رسید که رشد ۱٫۵ درصدی را نشان می‌دهد. چیزی که بیش از افزایش رشد سالانه سایپا در کارنامه این شرکت به چشم می‌خورد افزایش ظرفیت تولید روزانه این شرکت از ۷۰۰ دستگاه به دو هزار و ۱۰۰ دستگاه است که به معنی رشد ۲۲۸ درصدی تیراژ تولید روزانه است.

اما علاوه بر افزایش کمّی با تنوع در تولید محصولات سایپا نیز مواجهیم. تنوع محصولات سایپا در سال ۹۷ به چهار محصول خلاصه محدود می‌شد. در حال حاضر ۹ محصول در کارخانه سایپا تولید می‌شود که با ورود مدل‌های جدید همچون آریا و اطلس شاهد رشد در این بخش هم خواهیم بود. سایپا در سال ۹۹ توانست پس از ۹ سال رکورد تولید خودروهای تجاری‌اش را با تولید ۶۳ هزار دستگاه خودرو در این بخش بشکند.

اما برنامه‌ها نارنجی‌پوش‌ها برای ۱۴۰۰ چیست؟ هدف‌گذاری سایپا افزایش ۱۲ درصدی تولید و رساندن آن به رقم ۴۷۹ هزار دستگاه است که از این تعداد سهم خودروهای سواری ۴۱۱ هزار دستگاه و سهم خودروهای تجاری ۶۹ هزار دستگاه (۴۰ هزار تجاری سبک، ۲۵ هزار وانت ۱۵۱ و سه هزار تجاری سنگین) است. کوییک با ۱۴۷ هزار دستگاه خودرویی است که سایپایی‌ها بیش از هر محصول دیگری روی آن حساب باز کرده‌اند.

پس از آن خانواده تیبا با ۱۰۰ هزار دستگاه، ساینا با ۷۹ هزار دستگاه و شاهین با ۵۰ هزار دستگاه قرار دارند. دو محصول تازه‌وارد این شرکت یعنی اطلس و آریا نیز قرار است تا پایان سال ۱۴۰۰ به ترتیب آمار تولید ۲۰ هزار و ۱۵ هزار دستگاهی را به ثبت برسانند.سایپا در سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ توانست بیش از ۱۱۰ هزار خودروی سواری را به تولید برساند که در مقایسه با آمار ۹۶ هزارتایی در مدت مشابه در سال ۹۹ رشد ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. دور از انتظار نیست که با تداوم این روند نارنجی‌پوش‌ها بتوانند به هدف‌گذاری ۴۷۹ هزار دستگاهی سال ۱۴۰۰ برسند.

کدخبر: ۴۰۹۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر