کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۷۰
تاریخ خبر:

تحریم به‌سبک اپل؛ حذف ‌اپلیکیشن دیوار از اپ‌استور

روزنامه هفت صبح | سایت دیوار دیروز در اطلاعیه‌ای خبر داد که قرار است اپلیکیشن آنها روز دوشنبه (یعنی امروز) از اپ‌استور حذف شود.روابط عمومی این سایت خرید و فروش اینطور توضیح داده که بر اساس ایمیل شرکت اپل آنها قرار است این برنامه را از فروشگاه خود حذف کنند.آنها همچنین با ارسال پیامک به کاربران خود اطلاع دادند که این اپلیکیشن به‌زودی از استور اپل حذف می‌شود و فقط امروز(دیروز) را برای نصب دیوار از اپ‌استور وقت دارند.

*** ماجرای قدیمی اپل با اپلیکیشن‌ها
این اولین‌بار نیست که از این اتفاق‌ها برای اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور رخ می‌دهد. بهمن ۱۳۹۵ دفعه اولی بود که اپلیکیشن‌هایی مثل دیجی‌کالا از اپ‌استور حذف شدند.دلیل آن هم به تحریم‌ مراودات مالی آمریکا با ایران برمی‌گشت.داستان تحریم اپل آن زمان از این قرار بود که این شرکت کلا با اپلیکیشنی که سیستم پرداخت درون برنامه‌ای شاپرک داشت کنار نمی‌آمد.

بعد از این ماجرا دولوپرهای داخلی ترفندهایی به خرج دادند و توانستند این شرکت را به نسخه وب راضی کنند. مثلا اسنپ و تپسی امروز نسخه وب دارند که روی گوشی آیفون هم نصب می‌شود. یک‌سال بعد همزمان با انتخاب ترامپ،اپل ایراد دیگری هم گرفت.آن هم اینکه کلا آنها نمی‌خواهند میزبان کشورهای تحریمی باشند.فرق تحریم سال ۱۳۹۶ این بود که دیگر مسئله اپل با ایران فقط شامل مراودات مالی نبود و همه اپلیکیشن‌های ایرانی را دربرمی‌گرفت.

از آن زمان به بعد آرام آرام هر اپلیکیشنی که نیاز به به‌روزرسانی داشت حذف شد. برخی از آنها دیگر هیچ وقت روی اپ‌استور بالا نیامدند.در این فرآیند اپلیکیشن مربوط به تعدادی از شرکت‌ها مثل دلیون (سرویس ارائه‌ غذا)،دیجی‌کالا(فروشگاه اینترنتی)،الوپیک(سرویس پیک موتوری)، تخفیفان(سایت ارائه‌ تخفیفات روزانه) و علی بابا (آژانس مسافرتی) از اپ‌استور حذف شدند.

*** تعریف مبهم از تحریم‌های اینترنتی آمریکا
با اینکه اپل می‌گفت این کار را بر اساس تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام داده اما مفاد تحریم دولت آمریکا علیه ایران کمی مبهم بوده و دقیقا این نیت اپل از آن استخراج نمی‌شود.در لیست تحریم‌های آمریکا فقط همین بند آمده که فعالیت‌های اینترنتی مانند اپلیکیشن‌های رایگان، مشمول این قانون نخواهند بود.

از قضا تمام این اپلیکیشن‌ها رایگان هستند و نصب آنها اصلا پولی نیست. اگر پولی هم در آنها ردوبدل می‌شود در داخل کشور بوده و مبادله مالی با اپل نداشته‌اند. با این حال این انتقادها سال‌هاست که می‌شود و همچنان اپل به تحریم برنامه‌های ایرانی که نه دولتی هستند و نه پولی ادامه می‌دهد.

*** اپ فارسی با لوگوی عربی
دیوار مدت‌های زیادی بود که روی اپ‌استور اپلیکیشنی نداشت و کاربران آیفون از نسخه وب آن استفاده می‌کردند اما چند ماه پیش این نسخه در اپ‌استور با یک لوگو نه چندان متفاوت بالا آمد که دست آخر عمر این اپلیکیشن‌ هم چندان طولانی نشد. با اینکه ایرانی‌ها سال‌هاست اسم کشور خودشان را در بین لیست کشورها نمی‌بینند ولی به گفته‌ وزیر ارتباطات، حدود ۱۱درصد از سهم بازار گوشی ایران متعلق به آیفون‌ است.

از دسترس خارج شدن این بازار می‌تواند ضرر زیادی را به شرکت‌های ایرانی برساند.در مقابل اپ‌استور آمریکایی، گاهی اپ‌استورهای ایرانی هم برای ارائه اپلیکیشن‌های آیفون ارائه شده‌اند ولی یک تفاوت بزرگ با اپ‌استور آمریکایی دارند:اینکه هیچ‌کدام از آنها رایگان نیستند و اشتراکشان حداقل از ماهی ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

کدخبر: ۳۸۹۰۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Arashk

    بیچاره اپل و آمریکا.زورش به ایران نمی‌رس ه تحریم میکنه