کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۷۲
تاریخ خبر:

تحرک بی‌سابقه در ستاد معروف

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| فعالیت‌های ستاد تحت ریاست حجت الاسلام کاظم صدیقی در یک ماه اخیر بیشتر شده است. یکی از دلایلی که اسم ستاد امر و به معروف و نهی از منکر را سر زبان‌ها انداخت کاراکتر دبیر سابق آن یعنی جلال محبی بود. او یک روحانی جوان و به نسبت خوش لباس بود که حضور مجازی پررنگی داشت و بعضا حرف‌های جنجالی هم توئیت می‌کرد مثلا یک بار در واکنش به ویدئویی که از سینه زنی یکی از چهره‌های معروف در میانه سیل خوزستان منتشر شده بود نوشت که این کارها در وسط بحران چه معنی می‌دهد؟

او که در ابتدای کاندیداتوری ابراهیم رئیسی طرفدار او به نظر می‌آمد کم‌کم انتقادهای تندی علیه او کرد. کم‌کم حرف‌هایی زد که بعضی‌ها با شنیدنشان حدس زدند که اتفاقاتی در ستاد امر به معروف و نهی از منکر در شرف وقوع است مثلا توئیت کرد تا وقتی او در این ستاد است اولویت امر به معرف و نهی از منکر با مسئولان است نه مردم. یا روزی که حجت عبدالمالکی به مناسبت ورودش به دولت توئیت کرد: «سلام علی ابراهیم…» او توئیتش را بازنشر کرد و نوشت که «اعرض عنهم ابراهیم…»

که یعنی از آنها دوری کن ابراهیم او بعدتر انتقادهای بیشتری هم نسبت به اهالی دولت کرد تا اینکه خبر برکناری‌اش منتشر شد و شنیدیم که حجت الاسلام کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر محمد صالح هاشمی گلپایگانی را به جای او منصوب کرده است. حالا که حدود یک ماه از این انتصاب می‌گذرد دائم خبرهایی از فعالیت این ستاد به گوش می‌رسد که هر کدام از این خبرها پتانسیل تبدیل شدن به جنجال را دارند مثلا همین دیروز خبر رسید که آقای هاشمی گلپایگانی درباره «سگ‌گردانی» به رئیس قوه قضائیه نامه نوشته و درباره مالیت نداشتن سگ‌ تاکید کرده.

او در این نامه آورده: «فرماندهی محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در جلسه این ستاد با استناد به برخی پرونده‌های قضاییِ تشکیل شده در دادگستری جمهوری اسلامی اعلام کردند که با شکایت افرادی که با تأثیرپذیری از فرهنگ منحط غربی و جریان سازمان‌یافته تغییر سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی مبادرت به نگهداری سگ‌های تزئینی می‌کنند، بعضی از مأموران خدوم فراجا که برای رفع خطر و ضرر این سگ‌ها در حمله به شهروندان به وظیفه قانونی خود عمل کرده‌اند، به عنوان متهم به دادسراها یا دادگاه‌های عمومی احضار شده‌اند.

با توجه به مراتب خواهشمند است دستور فرمایید اولاً، با تدوین لوایح قانونی کارآمد و بازدارنده و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، به روند فزاینده و افسارگسیخته این پدیده خلاف بهداشت، امنیت و آسایش عمومی پایان دهند. ثانیا،ً عدم مالیت سگ و لزوم پرهیز از صدور آراء قضایی مبتنی بر مالیت داشتن آن را به قضات محترم قوه قضائیه یادآوری فرمایید.» هاشمی گلپایگانی در مورد فیلم دینامیت هم نامه‌ای به وزیر ارشاد نوشت و به خاطر آنچه هاشمی گلپایگانی تمسخر فریضه امر به معروف در این فیلم قلمداد کرده بود خواستار اختصاص دوبرابر بودجه این فیلم درجهت ساخت آثاری در ستایش امر به معروف و نهی از منکر شده بود.

البته همه خبرهایی که این روزها از ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌شنویم به حرف‌ها یا نامه‌های دبیر ستاد نیست بلکه اقدامات عملی ستاد مثل طرح ارتقای حجاب و عفاف در ادارات هم در این مورد تاثیر زیادی داشته است. خود حجت الاسلام صدیقی هم همین چند روز پیش به تندی از صداوسیما انتقاد کرد و گفت که «بسیاری از اقدامات فرهنگی مخرب، مربوط به صداوسیما می‌شود، اما این نهاد با بی‌توجهی به ارزش‌های اسلامی، اقدام به تولید و پخش برخی فیلم‌ها و محتواهای مخرب فرهنگی می‌کند.»

از طرفی برخی می‌گویند که حضور پررنگ‌تر گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها که از طرف برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود به افزایش فعالیت های این ستاد مرتبط است بعضی ها هم می گویند که موضوع گشت‌های ارشاد با فرا رسیدن تابستان و سبک‌تر شدن پوشش زنان بیشتر مرتبط است.

چهره‌های معروف ستاد
اگرچه معمولا خبرهای مربوط به ستاد امر به معروف و نهی از منکر از سوی دبیر ستاد مطرح می‌شوند و رئیس این ستاد هم هر چند وقت یک بار در مورد فعالیت‌های آن سخنرانی می‌کند یا در حرف‌هایش به آن اشاره می‌کند اما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر چهره‌های معروف زیادی حضور دارند. این ستاد که در سال ۱۳۷۲ با عنوان ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر تاسیس شد و بعدتر در سال ۱۳۹۴ با تقویت قوانین با عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر به کارش ادامه داد ۱۷ عضو حقوقی دارد.

از امام جمعه موقت تهران، وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر ارشاد، وزیر آموزش‌وپرورش، وزیر علوم گرفته تا رئیس سازمان بسیج و رئیس صداوسیما و مجتهدهای معرفی شده از سوی حوزه‌های علمیه خواهران و برادران. یک‌بار در همان اوایل شروع به کار ستاد، رهبر انقلاب در یک سخنرانی انتظارات از ستاد امر به معروف و نهی از منکر را اینطور توضیح دادند: «امر به معروف و نهی از منکر، جهتش، جهت ضدّ سلطه‌ اشرار است.

معنایش این است. این دو عِدل همند. یعنی اگر کردید، سلطه‌ اشرار واقع نخواهد شد. اگر نکردید، سلطه‌ اشرار واقع خواهد شد. پس، معنایش چیست؟ معنایش این است که این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ اشرار باشد. حالا شما نگاه کنید، ببینید سلطه‌ اشرار کجاست؟ شما بگویید به جوراب نازک! نه آقا! شما به جوراب نازک چه‌کار دارید؟ جوراب نازک را بپوشد؛ این‌قدر اهمیت ندارد. اما اگر دیدید روی جوراب عکس «مایکل جکسون» را زده، باید او را دنبال کنید.

آن یک چیز است، این چیز دیگر است. زلفش بیرون است، باشد. هزار گونه خطا می‌کنند، این هم یک گناه صغیره است. موی سر بیرون بودن، گناه کبیره که نیست! از غیبت و دروغ که بالاتر نیست! از رشوه گرفتن و خوردن که بالاتر نیست! اما چنانچه دیدید یک نفر با همین حالت به اداره می‌آید و جلو آخوند اداره هم سرش را بالا می‌گیرد و راه می‌رود؛ این می‌شود گناه کبیره. یعنی این، در جهت تسلّط اشرار است. غرض؛ به مردم؛ به آن کسانی که می‌خواهید امر و نهی کنند، تفهیم کنید که ما از آنها چه می‌خواهیم.»

کدخبر: ۴۶۴۷۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر