کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۶۳۶
تاریخ خبر:

تجدید حیات داعش به روایت پنتاگون

روزنامه هفت صبح | با وجود اینکه ماه‌ها از اعلام اتمام کار داعش توسط دونالد ترامپ می‌گذرد اما به تازگی پنتاگون گزارشی منتشر کرده که بر اساس آن گروه تروریستی داعش بار دیگر در حال نیرو گرفتن است. این گزارش البته فرض را بر این گرفته که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه باعث کمرنگ شدن داعش شده است، این در حالی‌است که به اعتراف بسیاری از ناظران عملکرد غرب در سوریه کمک چندانی به عبور سوریه و البته عراق از دوران داعش نکرده و تلاش‌های روسیه و ایران و همچنین نشست‌های مشترکی که این دو با ترکیه داشته‌اند باعث شد تا وضعیت در سوریه بهبود پیدا کند.

وزارت دفاع آمریکا در مورد امکان قدرت گرفتن مجدد گروه دولت اسلامی - داعش - در سوریه هشدار داده است. به گزارش برخی منابع خبری آمریکایی، بازرس کل وزارت دفاع آمریکا - پنتاگون - در گزارشی که اخیرا منتشر کرده گفته است که «با وجود اینکه دولت اسلامی سرزمین‌های «خلافت» را در عراق و سوریه از دست داده اما توانسته است توانایی عملیاتی خود در عراق را احیا کند و در حال بازخیز در سوریه است.»

این گزارش حدود پنج ماه پس از آن تهیه شده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اعلام پایان کار داعش در سوریه، بخشی از نیروهای آمریکایی را از آن کشور خارج کرد. نیروهای دموکراتیک سوریه، متحد اصلی ایالات متحده در جنگ علیه داعش در سوریه، نیز از نزدیک بودن پایان کار داعش خبر داده بودند. به ادعای بازرس وزارت دفاع آمریکا ویژه عملیات سوریه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باعث کاهش کمک مستشاری و در نتیجه تضعیف متحدان آمریکا در نظارت بر تحولات و مقابله با بقایای این گروه شده و نظارت کارشناسان آمریکایی بر شرایط منطقه را دشوارتر کرده است.

بازرس وزارت دفاع آمریکا در گزارش خود افزوده است که «کاهش نیروهای آمریکایی در حالی باعث تضعیف حمایت از نیروهای متحد ایالات متحده شده که این نیروها به آموزش و تجهیزات بیشتری برای مقابله با ظهور مجدد داعش نیاز دارند.»این گزارش هشدار می‌دهد ‌ در حال حاضر، مستشاران آمریکایی و متحدان این کشور از امکانات و توانایی کافی برای نظارت نزدیک بر اردوگاه الهول ویژه بی‌جاشدگان جنگ داخلی سوریه برخوردار نیستند و داعش این امکان را یافته است تا بدون مواجهه با مانع، به ترویج عقاید خود در میان آوارگان ادامه دهد.

در اوج جنگ متحدان آمریکا با داعش، شمار نفرات آمریکایی اعزامی برای حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه به حدود سه هزار نفر می‌رسید اما این تعداد به میزان قابل توجهی کاهش یافته هرچند وزارت دفاع شمار نفرات باقی مانده در سوریه را فاش نکرده است.
ترامپ گفته بود ‌ گروه کوچکی از نظامیان آمریکایی «تا هر زمان که لازم باشد» در سوریه حضور خواهند داشت تا اطمینان حاصل کنند که «داعش شکست خورده باقی خواهد ماند.»

در روزهای اخیر، منابع وزارت دفاع آمریکا نسبت به احتمال تهاجم ارتش ترکیه یا گروه‌های متحد آن علیه نیروهای دموکراتیک سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند. آمریکا همواره گفته است که چنین عملیاتی ‌غیر قابل قبول‌ است و می‌تواند جان نظامیان آمریکایی را به مخاطره اندازد و به نفرات زندانی داعش امکان فرار بدهد.بقایای داعش در عراق هم همچنان فعال هستند و ماه گذشته هواپیماهای نظامی ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق در ۳۳ ماموریت جنگی، نفرات، مواضع، ساختمان‌ها و تونل‌های مورد استفاده این گروه را هدف قرار دادند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز دوشنبه ‌پنج آگوست ۲۰۱۹ اعلام کرد نیروهای ارتش عراق عملیات گسترده‌ای در استان‌های دیالی و نینوا علیه بقایای داعش آغاز کرده است.ارتش عراق از دو هفته پیش عملیاتی را تعقیب و از بین بردن بقایای داعش و پاکسازی کوه‌های «مال ویران» در منطقه تلعفر از توابع دیالی را آغاز کرده بود.

نخست وزیر عراق اعلام کرد این عملیات برای چند روز به طول خواهد کشید . عبدالمهدی تاکید کرد ‌ هدف این عملیات تامین امنیت برای استان‌های غرب عراق است.همزمان وزارت دفاع عراق اعلام کرد، مرحله دوم عملیات «اراده النصر» (عزم پیروزی) که هدف آن پاکسازی کامل عراق از باقیماندگان داعش در مناطق غرب و شمال عراق تا مرز سوریه است، آغاز شده ‌.

کدخبر: ۲۷۳۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    سر مار مونده خب!!!