کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۵۶۵۹
تاریخ خبر:

تجارت عیب‌‌گویی در بازار خودرو

هفت صبح| به تازگی شاهد گسترش مراکز بررسی و تایید سلامت رنگ و فنی خودرو در سطح کشور به ویژه در پایتخت هستیم. اینجا در گزارشی کوتاه شما را در جریان ریز جزئیات این کسب و کار تازه خواهیم گذاشت.

در محدوده خیابان سهروردی، به تازگی تعداد زیادی موسسه تاسیس شده که ویژگی ظاهری همه آنها تعداد کثیری لامپ مهتابی است که به صورت رشته‌ای و ردیفی، دورتادور محوطه داخلی و حتی سقف این مغازه‌ها را در برگرفته است. روی سردر این بنگاه‌ها که گویا درآمدشان از محل عیب گویی! به دست می‌آید، عنوان "مرکز تشخیص رنگ" حک شده است و از قضا بسیار هم درآمد خوبی دارند. در مراجعه خبرنگار هفت صبح به یکی از این موسسات، مشخص شد برای هر یک از خودروهای ارزان قیمت داخلی اعم از پراید یا سمن و ساندرو و چانگان، چیزی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بابت بررسی کیفیت و سلامت رنگ بدنه و صحت شاسی و زیربندی خودرو دریافت می‌‌شود. این رقم برای نمونه‌های روز جهان که وارد کشور می‌شوند حدود ۲۵۰تا ۳۰۰هزار تومان است.
البته اغلب اوقات فضای این مغازه‌ها را خودروهای گرانقیمت وارداتی پر کرده که توسط خریدارانی نشان شده و برای یافتن معایب، و آگاهی از ذات واقعی خودرو زیر نگاه ریزبین کارشناسان می‌روند. یکی از فعالان یان بخش به هفت صبح می‌گوید: "مردم برای این به ما مراجعه می‌کنند که از صحت کیفیت شاسی و سلامت رنگ و اتاق مطمئن شوند. ما هم بعد از بازدید و بررسی دقیق که بیشتر تجربی و از روی بررسی بدنه با چشم غیر مسلح است، به آنها واقعیات خودروهای‌شان را می‌گوییم و بعد هم یک برگه تاییدیه سلامت درباره خودرو به آنها می‌دهیم." خود کارشناس البته می‌گوید ماشین‌ها را نمایشگاه‌های آشنا می‌فرستند!
خلاصه اینکه کسب و کار عجیب و نوپا اما جالبی است. از مشاهده ساده ما از نحوه کسب و کار و البته بررسی جزئی آنها روی بدنه خودرو مشخص شد روش این موسسات زیاده از حد تجربی است و چندان قابلیت صحت و اطمینان از طرق علمی و صنعتی ندارد. کارشناسان این موسسات بیشتر از طریق تابش نور روی سطوح بدنه و بررسی اجزای بدنه، مالک یا خریدار را در جریان وضعیت سلامت یا نقص بدنه قرار می‌دهند. موردی که برای آنها روزانه بین ۲ تا۵ میلیون تومان درآمد را به همراه دارد. برخی از مالکان این موسسات البته ادعا می‌کنند تحصیلکرده مهندسی مکانیک یا خودرو هستند اما حتی اگر این موضوع هم درست باشد، شیوه اجرای کار چندان قابل اعتبار سنجی نیست و عمدتا دستمزد نسبتا گزاف معاینه چشمی خودرو، به دلیل اعطای گواهی سلامت بدنه اخذ می‌شود.

کدخبر: ۲۴۵۶۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ataa

    تشخیص اینکه یک خودرو صافکاری و رنگ شده یا نه و آیا شاسی کشی شده یا نه وهمچنین ت شخیص عیوب فنی و موتوری نیاز به تحصیلات آکادمیک نداره بلکه فقط داشتن تجربه و الب ته یک آهن ربا مورد نیازه.