کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۸۰۳
تاریخ خبر:

تب تند ‌کراس‌اوورها ‌به لکسوس‌ رسید

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| این روزها به هر گوشه‌ای از صنعت خودروسازی جهان که نگاه کنید، دستکم یک خبر از کلاس «شاسی‌بلندها» پیدا می‌کنید. همان کلاسی که فرنگی‌ها به آن می‌گویند SUV و این اواخر «کراس‌اوور»… گویی این روزها تب «شاسی‌بلند‌سازی» و «تب شاسی‌بلند سواری» تمامی ندارد. محصول پشت محصول است که در این کلاس به جهانیان معرفی می‌شود.

از سایز کوچک شهری تا فول‌سایز بیابانی! از چینی و هندی تا اروپایی و آمریکایی! از حدود ۱۰ هزار دلار تا چند ۱۰۰ هزار دلار! البته که در این بین کراس‌اوورهای سایز کوچک و متوسط از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. استایل ظاهری زیباتر، ابعاد کاربردی و سایز مناسب برای ترافیک‌های شهری از جمله محبوبیت روزافزون این کلاس از خودروها به شمار می‌آید.

طبیعی است که خودروسازان مطرح و صاحب سبک جهان برای عقب نماندن از کورس رقابت، محصولات جدیدی را در این کلاس عرضه می‌کنند. لکسوس مدل UX جدیدترین دستاورد شرکت ژاپنی لکسوس در این رده بوده که یک رقیب جدی برای ب.ام.و X1 و مرسدس GLA و ولوو XC40 به شمار می‌آید.

چهره ظاهری
زبان طراحی XU چیز جدیدی ندارد و تقریبا همان الفبای مدل بزرگ‌تر یعنی NX (که در بازار کشورمان نیز عرضه شد) را دنبال می‌کند. با نیم نگاهی به تصاویر UX همان چهره آشنای چند سال اخیر محصولات لکسوس را می‌بینیم که البته این بار کمی نرم‌تر و زنانه‌تر شده است. دیگر از آن خطوط تیز و نقاط برخورد شارپ در مدل‌هایNX و RX خبری نیست و با تعدادی خطوط نرم مواجه هستیم.

شاید دلیل این امر جذب طیف بیشتری از خانم‌ها باشد. فراموش نکنیم که رانندگان زن در اکثر بازارهای جهانی از جمله طرفداران این کلاس به شمار می‌آیند. جلوپنجره حجیم در نمای جلو و در نمای عقب نیز پیوستگی چراغ‌ها توسط یک ردیف ۱۲۰ تایی LED قرمز رنگ، از جمله مهمترین اِلِمان‌های طراحی در این خودرو است که بیننده را به یاد محصولات جدید شرکت AUDIمی‌اندازد. طول، عرض و ارتفاع UX به ترتیب ۴۴۹۵، ۱۸۴۰ و ۱۵۸۰ میلی‌متر بوده که برای خانواده‌های کم جمعیت کافی به نظر می‌رسد.

در داخل کابین نیز با یک طراحی پویا و مدرن روبه‌رو هستیم که تفاوت چندانی با مدل NX ندارد‌ اما طراحان لکسوس ادعا کرده‌اند که در طراحی داشبورد و کنسول میانی این خودرو توجه بیشتری به مسائل ارگونومیک شده. جالب است بدانید طراحی داشبورد این خودرو از یک طرح معماری ژاپنی به نام WASHI الهام گرفته شده که قبلا در خانه‌های سنتی این کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت. شرکت لکسوس برای شاسی‌بلند جدید خود، انبوهی از تجهیزات رفاهی و ایمنی را در نظر گرفته که نام بردن از آنها یک مقاله جداگانه می‌طلبد!

اما از جدیدترین تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌توان به سامانه تشخیص عابر پیاده در شب، سامانه تشخیص خطوط جاده، سامانه تشخیص خواب‌آلودگی راننده، سامانه تطبیق نور با شرایط جاده، سامانه کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمز اتوماتیک، پارک خودکار، سیستم صوتی حرفه‌ای با ۸ بلندگو و نمایشگر ۱۰ اینچی، رینگ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی و دوخت تمام چرم تریم داخلی اشاره کرد.

قوای محرکه
لکسوس UX در دو نسخه هیبریدی و بنزین‌سوز به بازار عرضه می‌شود. نسخه هیبریدی دارای یک موتور ۲ لیتری به همراه یک موتور برقی بوده که می‌تواند ۱۷۸ اسب بخار قدرت را تولید و در اختیار راننده قرار دهد. این نسخه با کد UX250h شناخته می‌شود. نکته قابل توجه در مورد UX250h آن است که موتور برقی این خودرو در قسمت زیرین صندوق عقب جاسازی شده تا علاوه بر حفظ تناسب وزن خودرو، قدرت تولیدی خود را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن به چرخ‌های عقب برساند.

میانگین مصرف سوخت این خودرو در سیکل جاده تنها ۷/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش اعلام شده است. همچنین مدل بنزینی این خودرو دارای یک پیشرانه ۲ لیتری از نوع ۴ سیلندر VVT-IE (با قابلیت زمان‌بندی متغیر سوپاپ) بوده که دارای قدرت ۱۶۹ اسب بخاری و گشتاور ۲۰۵ نیوتن متری است.

این نسخه با کد UX200به دست مشتریان خواهد رسید. گفتنی آنکه هر دو نسخه در نوع دو دیفرانسیل یا همان چهارچرخ متحرک نیز عرضه می‌شوند. مهندسان لکسوس برای این خودرو یک جعبه دنده اتوماتیک CVT در نظر گرفته‌اند که وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده خواهد داشت.لکسوس UX با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار عرضه می‌شود که این رقم در مدل فول‌آپشن هیبریدی به ۴۰ هزار دلار می‌رسد.

کدخبر: ۴۵۳۸۰۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر