کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۸۳۲۱
تاریخ خبر:

تب‌سنج؛ گرانتر از دلار روسیاه‌تر از کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| گزارشی درباره افزایش قیمت باور نکردنی تب‌سنج دیجیتال که از ابتدای اسفند اتفاق افتاده است. لیموترش و زنجبیل بعد از ورود ویروس کرونا به ایران بیشترین میزان نفرین‌ها را متحمل شدند چون قیمت‌شان ناگهان و بدون‌ دلیل افزایش پیدا کرد.

این وسط اما شاید خیلی‌ها هنوز متوجه اتفاق بدتری که در بازار برای دستگاه‌های تب‌سنج دیجیتال رخ داده نشده باشند. این دستگاه‌ها ظرف مدتی‌کوتاه نایاب شدند و خیلی‌ها برای خرید یکی از آن‌ها به‌ ناچار تا چهار و پنج برابر ارزش واقعی پول پرداخت کردند. چیزی در حدود دو تا دو و نیم میلیون تومان وجه رایج مملکت که ممکن است گاهی تا سه میلیون تومان هم برسد.

*** تب‌سنج دیجیتال از کی مهم شد؟
اولین تصاویری که به خبر‌های مرتبط با کرونا پیوست شده، علاوه بر لباس مخصوص کادر درمان نشانگر یک دستگاه دیجیتالی است. در بیشترین این تصاویر که از چین مخابره می‌شدند نیرو‌های درمانی دستگاهی به شکل تفنگ را سمت صورت و پیشانی افراد نشانه رفته بودند. خیلی طول نکشید تا بفهمیم این دستگاه‌ها در حقیقت تب‌سنج دیجیتالی هستند و می‌توان با کمک آن‌ها دمای بدن افراد را اندازه گرفت.

البته کمی بعد متوجه شدیم نشانه‌های بیماری مهلک کرونا دست‌کم سه روز تا دو هفته بعد از ابتلا مشخص می‌شود. برای همین اگر دمای نشان‌داده شده توسط دستگاه تب‌سنج همچنان عادی باشد، فرد الزاما بی‌خطر نیست. با این وجود وقتی پای کرونا به ایران باز شد، بعضی‌ها برای خرید دستگاه‌های تب‌سنج دیجیتال هجوم بردند.

در نتیجه تب‌سنج دیجیتالی نایاب و بعد به‌ شدت گران شد. گفتیم که دو تا دو و نیم میلیون تومان و در مواقعی سه میلیون تومان! کل قضیه ترسناک به‌نظر می‌رسد حتی با وجود اینکه خریداران دستگاه‌های تب‌سنج دیجیتال فروشگاه‌های بزرگ، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی هستند.

*** تب‌سنج دیجیتال در بازار سیاه کرونا
تب‌سنج دیجیتال را اگر الان در یک فروشگاه معتبر آنلاین سرچ کنید، خیلی زود عبارت ناموجود جلوی چشم‌هایتان رژه می‌رود. با این‌حال تاریخچه قیمت‌های ثبت شده این محصول می‌تواند چیز‌های زیادی درباره ایجاد بازار سیاه تب‌سنج دیجیتال افشا کند.

* به‌عنوان مثال تب‌سنج دیجیتال مدل BLIR_3 در آذرماه پارسال ۴۵۰هزار تومان قیمت داشته است. آن‌موقع داشتن چنین دستگاهی کاملا غیرضروری به‌نظر می‌رسید و مشتری زیادی برایش نبود. احتمالا به‌همین دلیل در ۱۲ بهمن ماه فروشنده قیمت فروش را تا ۲۵۰ هزار تومان پایین می‌آورد. تا تاریخ دوم و سوم اسفند که برای اولین بار خبر ورود ویروس کرونا به ایران منتشر شده، این دستگاه تب‌سنج دیجیتال نهایتا ۵۰هزار تومان گران شده اما از آن تاریخ به‌بعد ناموجود است. انگار ملخ‌ها تخمش را خورده باشند. جست‌وجو‌های ما نشان می‌دهد اگر خیلی دنبال این دستگاه بگردید، فروشنده‌های منصف قیمت آن را الان بیشتر از ۳۵۰هزار تومان فاکتور نمی‌کنند.

* باید آدم خوش‌شانسی باشید که چنین فروشنده‌هایی به‌پست شما بخورند. تب‌سنج‌های تولید شده توسط برند‌های معتبر مثل بیورر الان در بازار قیمت‌شان واقعا بالای دو میلیون تومان است. آن هم در شرایطی که از اواخر آذرماه تا اوایل شروع بحران کرونا در ایران نهایتا ۷۰۰هزار تومان فروخته می‌شدند. فروشگاه‌های معتبر از همان تاریخ سوم اسفند اعلام کرده‌اند موجودی این محصول در انبارشان ته کشیده اما ما خودمان را به‌عنوان خریدار واقعی جا زدیم و موفق شدیم یکی از آن‌ها را پیدا کنیم.

فکر می‌کنید فروشنده چقدر پول طلب کرد؟ بله دو میلیون و ۱۹۲ هزار تومان. چند فروشگاه اینترنتی هم این دستگاه را با چنین قیمتی برای فروش گذاشته‌اند. در حالی که آخر آذر می‌توانستید آن را ۷۳۰هزار تومان بخرید. روند افزایش قیمت تب سنج دیجیتال بیورر مدل FT90 از سوم اسفند شروع شده و در نیمه فروردین۹۹ به بالای دو میلیون تومان رسیده است.

* ما تصمیم گرفتیم ماجرا را پیچیده‌تر کنیم. مثلا از فروشنده پرسیدیم مدل‌های دیگری هم دارد یا نه و او خرید دستگاه تب‌سنج دیجیتال وینتکت مدل WT3652 را پیشنهاد داد. به ما گفت: این یکی خیلی دقیق‌تر است و می‌تواند برایمان آن را دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فاکتور کند. باور می‌کنید قیمت این دستگاه در اواخر آبان‌ماه ۵۲۰هزار تومان بوده؟

* مشابه این اتفاق ترسناک برای تب‌سنج دیجیتال بیورر مدل FT100 هم افتاده؛ این دستگاه در انتهای آبان زیر یک میلیون قیمت داشته است اما همزمان با شروع حمله کرونا به ایران ابتدا کمیاب و حالا با نرخ دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان فروخته می‌شود. بعضی فروشنده‌ها تب‌سنج دیجیتال را ترمومتر غیرتماسی هم صدا می‌زنند.

این یکی اسم بهتر به‌نظر می‌رسد چون به خریداری که نگران سرایت کرونا بابت تماس‌های پرخطر است، یادآوری می‌کند چه مزایایی دارد اما سود اصلی در نهایت نصیب دلال‌ها و فروشنده‌ها می‌شود. چرا؟ چون ترمومتر لیزری دیجیتال وینتکت مدل WT900 که در آذر پارسال ۷۶۰هزار تومان قیمت داشته است اوایل اسفند تا حدود یک میلیون تومان فروخته شده و حالا برای خریدش ناچارید یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان پول بدهید.

* تب‌سنج‌های دیجیتال فقط مورد علاقه فروشگاه‌ها و شرکت‌ها نبوده‌اند. خیلی‌ها در خانه و در قرنطینه خانگی دلشان می‌خواست برای نظارت بیشتر بر سلامتی اعضای خانواده یکی از مدل‌های ساده و زیرزبانی تب‌سنج دیجیتال را بخرند. خبر بد برای همه این است که چنین تب‌سنج‌هایی هم از اول اسفند نایاب شده‌اند.

مدل FT15/1 محصول شرکت بیورر در اواخر آذر ۱۴۵هزار تومان قیمت داشت و بهای آن تا زمان ورود کرونا به ایران کاهش هم پیدا کرد اما از اول اسفند تقریبا نمی‌توانید اثری از آن در فروشگاه‌های آنلاین پیدا کنید. دلال‌ها ولی هر قیمتی دلشان بخواهد اعلام می‌کنند.

*** تب‌سنج دیجیتال حریف کرونا می‌شود؟
سوالی که ته گزارش ممکن است ذهن‌تان را به‌خود مشغول کند این است که آیا برای در امان ماندن از شر کرونای لعنتی واقعا خرید یک دستگاه تب‌سنج ضرورت دارد؟ جواب این سوال حتما نه است چون ویروس کرونا از دستگاه تب‌سنج نمی‌ترسد. کسی که به ویروس مبتلا شده احتمالا چند روز بعد نشانه‌ها و علائم بیماری از جمله تب را نشان می‌دهد. به این دوره، دوره پنهان بیماری می‌گویند. داشتن تب‌سنج در خانه نهایتا می‌تواند نشان دهد دمای بدن اعضای خانواده چقدر است.

پزشکان می‌گویند اگر دمای بدن کسی از حالت عادی یعنی ۳۶ درجه بیشتر باشد و به ۳۷.۵ درجه برسد، یکی از نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا را دارد. در این صورت اگر با فردی در یک خانه زندگی می‌کنید احتمالا خودتان هم در چند روز گذشته و قبل از شروع تب مبتلا شده‌اید. با این حال اگر هنوز اصرار دارید یک تب‌سنج بخرید بهتر است بدانید نمونه‌های دیجیتال آن چند مدل دارند؛ تب‌سنج دهانی، تب‌سنج مخصوص گوش (مناسب برای کودکان) و تب‌سنج‌های لیزری بدون تماس. در کنار این تب‌سنج‌های حالا نایاب و گرانقیمت می‌توانید نمونه‌های دیگری مثل تب‌سنج نواری یا حتی مدل‌های سنتی و قدیمی معروف به تب‌سنج جیوه‌ای بخرید.

کدخبر: ۳۱۸۳۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر