کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۴۸۹
تاریخ خبر:

تبعیض مالیاتی برای استادان دانشگاه

روزنامه هفت صبح | ‌یکی دیگر از مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس مورد انتقاد قرار گرفته است.پرچم انتقاد در دست روزنامه اطلاعات بوده که معمولا در این سال‌های اخیر انتقاد تندی از آن مشاهده نکردیم و اگر ببینیم که انتقادی کرده حتما می‌فهمیم که اتفاق مهمی رخ داده است. ماجرا چیست؟ با هم مرور خواهیم کرد با قید این نکته که بودجه در حال حاضر در حال پخت و پز اولیه در کمیسیون تلفیق است و در نهایت باید در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و پس از تایید شورای نگهبان قانون می‌شود.

با این حال مصوبات کمیسیون تلفیق شاکله اصلی بودجه است و نباید آن را از نگاه دور نگه داشت.
ماجرایی که به وجود آمده بر سر یک تبعیض سه گانه است. ابتدا خبرش را از قول رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس بخوانید:

* یک: کمیسیون تلفیق پیشنهاد دولت برای افزایش ۲۵درصدی حقوق و مزایای کارکنان دولت را برای سال آینده تصویب کرد اما سقف پرداخت حقوق مدیران را از آنچه دولت پیشنهاد کرده بود کاهش داد.براین اساس نمایندگان سقف حقوق‌ را از ۲۱برابر حداقل حقوق که پیشنهاد دولت بود به ۱۵برابر حداقل حقوق کاهش دادند، البته کارانه پزشکان مشمول این بند نیست.

* دو: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان دولت هم به استثنای اعضای هیات علمی و قضات ۴میلیون تومان تعیین شد.حالا بیایید در مورد این تبعیض‌ها و معنای آن حرف بزنیم. بعد از ماجرای حقوق‌های نجومی، نظام سیاست‌گذاری کشور به سمت این رفت که برای حقوق دولتی یک سقف در نظر بگیرد که کسی بیش از آن حقوق و دستمزد از دولت دریافت نکند. پیشنهاد دولت این بوده که در بودجه ۱۴۰۰، سقف حقوق در کشور ۲۱برابر حداقل حقوق باشد اما مجلس گفته نه. دلیلش این است که مجلس فکر کرده این کار مثلا باعث تبعیض طبقاتی خواهد شد.

اما با کمال تعجب، کارانه پزشکان از این ماجرا مستثنا شده. یعنی چه؟ یعنی حقوق پزشکان دیگر سقف ندارد. راهکاری که شاید ریشه در معادلات کرونا داشته باشد اما به هر حال صورت خوشی در جامعه ندارد چرا که وضع پزشکان در افکار عمومی بد نیست که حالا نخواهیم برای دستمزدشان سقف و حداکثری قائل شویم.

تبعیض دوم اما بدتر از اولی است. در مورد پزشکان می‌توانیم زحمات کادر درمان در این یک‌سال را جلوی چشم بیاوریم ولی در مورد اعضای هیات علمی باید چه بگوییم؟ چرا کارکنان دولت در صورتی که بیش از ۴میلیون تومان حقوق بگیرند باید مالیات بدهند اما اعضای هیات علمی نه؟ آنها چه خصوصیتی دارند؟ کم امتیاز دارند؟

(بزرگ‌ترینش اینکه هنوز هم فرزندانشان هر جا که بخواهند تحصیل می‌کنند فارغ از اینکه واقعا در کدام دانشگاه قبول شده باشند). همین موضوع در مورد قضات هم وجود دارد. دستگاه قضایی که محل عدالت است چرا باید اجازه دهد که چنین تبعیضی میان قضات و سایر کارمندان حتی در همین دستگاه وجود داشته باشد؟

می‌خواهیم دلمان را صاف کنیم و خوشبین باشیم ولی خب نمی‌شود. به آمارها نگاه کنید: در این مجلس هم (مثل خیلی از مجالس قبل) ۶۷نفر از اعضای مجلس هیات علمی هستند، ۲۳نفر پزشکند و البته مجلس قاضیان پیشکسوت هم کم ندارد به خصوص در کمیسیون حقوقی و قضایی. نکند یک وقت، قانون‌گذاری کمی شخصی شده باشد؟ نه. امیدواریم که اینطور نباشد و این تبعیض‌ها هم در مراحل بعدی حل شود.

کدخبر: ۳۷۰۴۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر