کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۱۳۸
تاریخ خبر:

تبار‌شناسی ‌معترضین واکسیناسیون در ‌میدان‌ فاطمی

روزنامه هفت صبح | دو روز پیش گروهی از مخالفان واکسن مقابل وزارت کشور تجمع کردند که احتمالا تصاویر آن را تا امروز دیده‌ و حرف‌هایشان را شنیده‌اید، ولی این اعتراض‌ چند نکته پنهان داشت که می‌شود به آن بیشتر پرداخت. اول اینکه این افراد از کجا آمدند؟ چه اعتقاداتی دارند و چطور همدیگر را پیدا کردند؟

اولین دعوتنامه تجمع روز یکشنبه را کانال تلگرامی به اسم موسسه طب و علوم اسلامی الشفا، شش روز پیش در کانال تلگرامی با ۱۹ هزار بازدید منتشر کرد که در آن گفته بود قرار است در میدان جهاد تهران روبه‌روی وزارت کشور تجمع کنند. در این کانال حتی نوشته شده بود که وسیله ایاب‌وذهاب برای معترضان فراهم است و از ساعت ۸ از قم به سمت تهران راه می‌افتند. آنها که بودند؟ اینطور که خودشان شرح دادند «این تجمع و مطالبه‌گری از طرف مردم خود‌جوش و آتش به اختیار، از فعالان طب نوین، طب سنتی، طب اسلامی و سایر اقشار فرهنگی و اجتماعی» حمایت می‌شد.

از ویدئوهای این کانال تلگرامی پیداست، آنها اول ۶ اتوبوس بودند ولی بعد با تماس‌هایی از منابع نامعلوم و با شماره نامشخص از تعدادشان کم شده است. ولی این افراد، همه تجمع‌کننده‌ها را تشکیل نمی‌دادند. سبک پوششی حدود ۱۵۰ نفری که یکشنبه مقابل وزارت کشور حضور داشتند، نشان می‌داد که پیروان این گروه ضد‌واکسنی، طیف‌های متنوع فکری را دربرمی‌گیرد که فقط شامل طرفداران طب اسلامی نمی‌شود.

مخالفت تبریزیان و روازاده با تجمع
حالا این گروه، حمایت چه افراد و گروه‌هایی را پشت خود داشتند؟ برخلاف تصور، چهره های طب اسلامی مانند تبریزیان، روازاده و خیراندیش که نظرات جنجالی درباره درمان کرونا با طب اسلامی داشتند در کانال‌های خود نوشتند که این تجمع را تایید نمی‌کنند. مسافران قم که روز یکشنبه، ۲۱ شهریور را برای این تجمع انتخاب کرده بودند و بخشی از تجمع‌کنندگان را تشکیل می‌دادند، می‌گفتند دو محور اصلی برای این برنامه دارند.

اول به بستن راه زیارت اربعین حسینی و گذاشتن شرایط سخت معترض بودند و دوم می‌خواستند علیه اجباری شدن واکسن‌ها و آنچه تبعیت محض از سازمان بهداشت جهانی خوانده می‌شد، تجمع کنند. این محورها در تجمعی که زمستان سال قبل هم شکل گرفته بود، تکرار شده است. حتی آن زمان در پلاکارد بزرگ سبزرنگی خواستار «اخراج سازمان جهانی بهداشت از نظام تصمیم‌سازی کشور» شده بودند. این بار ولی بهانه اصلی تجمع به حرف‌های جدید وزیر بهداشت برمی‌گشت که گفته بود به‌زودی برخی از خدمات مانند سفر با هواپیما و قطار و اتوبوس و خدمات بانکی با کارت واکسن انجام می‌شود.

این کانال تلگرامی فقط با واکسن کرونا مخالف نیست بلکه در مطالب خود پست‌های متنوعی به هر نوع واکسن، حتی برای کودکان هم اعتراض دارد. این گروه یک ویژگی منحصر به‌فرد دیگر هم داشت؛ برخلاف گروه‌های ضد‌واکسنی دنیا که با تمام پروتکل‌ها و محدودیت‌های کرونا مخالف هستند، نسخه ایرانی معترضان روز تجمع در کانال خود تاکید داشتند که باید همه افراد پروتکل‌ها را رعایت کنند و ماسک بزنند. البته تجمع‌کنندگان ماسک را تا روی چانه پایین کشده بودند تا به‌غیر از واکسن، به ماسک هم اعتراض کنند. در همین کانال، شعاری با هشتگ من ماسک نمی‌زنم دارند که با مستندات شبه‌علمی ثابت می‌کنند خود ماسک عامل بیماری کرونا بوده است.

‌در جست‌و‌جوی حمایت
مخاطب یکی از شعارهای این گروه خبرگزاری فارس بود. در این کانال تلگرامی نوشته شده است: «تا چند وقت پیش همه خودی‌ها و فعالان مردم را ترغیب به جمع‌آوری امضاها علیه واکسن اجباری در خبرگزاری فارس کردند که به بالای پنجاه هزار امضا رسید. متاسفانه همگان دیدند که خبرگزاری فارس به وعده خود عمل نکرد و پیگیر این موضوع در مجلس نشد.» این رسم خبرگزاری فارس است که مردم می‌توانند برای مطالباتشان کمپین درست کنند و درصورت جمع‎آوری امضا، خبرنگاران این خبرگزاری پیگیر این مطالبه در مجلس شوند.

پاگذاشتن روی پیاز و استفاده از واجبی
در این کانال از قضا یک پروتکل برای مدیریت کرونا هم منتشر شده که ادعا شده حاصل کمک حوزه علمیه به وزارت بهداشت است. پایان این پروتکل نام پایگاه اطلاع‌رسانی نقشه راه ذکر شده که از آن می‌توان متوجه شد این فایل نوشته شورایی به‌نام الگوی پیشرفت اسلامی به دبیری حجت‌الاسلام علی کشوری است که چهارشنبه دهم شهریور از پروتکل جدید فقهی مدیریت کرونا در نشستی رونمایی کرده. در این پروتکل برای وزیر جدید بهداشت یک گراف هم ترسیم شده که بخش‌های مختلفی دارد.

در بخش پروتکل تعدیل‌کننده طبع، توصیه شده که از برگ چغندر، داروی امام کاظم، پوشاندن دائمی سر، مصرف زیاد نمک، مصرف انار، مویز، کشمش، کاسنی و روغن زیتون برای درمان کرونا استفاده شود. برای کاهش درجه تب هم این توصیه‌ها آمده: «خوردن پیاز، سیب، عناب، گذاشتن کف پا روی پیاز و گذاشتن پیاز در ناحیه ناف و شکم بیمار.» برای سردرد، ریختن روغن کنجد یا بنفشه در دماغ را تجویز کرده‌اند و برای تقویت قلب اینها از پیشنهادهای این گروه بوده است: «دعا خواندن، استفاده از نوره (واجبی) برای از بین بردن موهای زائد، نگاه به طبیعت سبز، ملاقات برادران دینی، خواندن دعا، خوردن سوپ شیر، سرکه، کشمش و میوه به».

روز یکشنبه همزمان با تهران، تجمع دیگری هم در قم با همین محورها برگزار شده بود که البته تعداد آنها به ۵۰ نفر نمی‌رسید. تجمع مشابهی هم یازدهم شهریور در بابلسر برگزار شد که البته پوشش خبری یکشنبه تهران را پیدا نکرد. همزمان با این کانال، گروه‌های اینستاگرامی زیادی هم فعالیت دارند که ادمین‌های آن با روپوش پزشکی و ادعاهای شبه‌علمی غیرقابل اثبات، آتش زیر خاکستر را هر روز تند و داغ‌تر می‌کنند. این شبکه‌های اینستاگرامی معمولا مخاطبانی با سبک زندگی متفاوت از مسافران قم را جذب خود می‌کنند و در پست‌های اینستاگرامی‌شان نوشته‌اند که همگی مخالفان واکسن لزوما انقلابی نیستند، ولی در اعتراض به ماسک و واکسن شبیه آنها فکر می‌کنند.

کدخبر: ۴۱۴۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر