کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۱۵۴
تاریخ خبر:

تبارشناسی لوکس‌ترین خودرو جهان در ایران

روزنامه هفت صبح| بی‌تردید بنز کلاس اس بهترین و مهم‌ترین خودرو شرکت مرسدس است. برندی که در کنار عنوان قدیمی‌ترین خودروساز جهان، اختراع بسیاری از سیستم‌های نوین رفاهی، ایمنی و فنی را در پرونده دارد و بسیاری به همین دلیل بنز را بهترین خودروساز جهان می‌دانند. اس کلاس نیز به عنوان گران‌ترین، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین خودرو مرسدس بنز نقشی بارز در تاریخ صنعت خودرو دارد و بسیاری از فناوری‌های امروزی نخستین بار با این محصول به جهان معرفی شده‌اند.

اس کلاس که از دیرباز در ایران بازار پررونقی داشته، در همه ۶۶ سالی که گذشته در عالی‌ترین سطح به بالاترین اقشار جامعه ایران به ویژه دولتمردان، رهبران، مدیران و کارآفرینان خدمت کرده است. اینجا در یک آلبوم تصویری ضمن بررسی ۹ نسل مختلف از مرسدس بنز اس‌کلاس، با نفیس‌ترین نسخه‌های به جامانده از این خودرو در کلکسیون عاشقان ایرانی بنز آشنا می‌شویم. لازم به یادآوری است که سری اس به صورت رسمی وارد نسل هفتم شده اما با احتساب سه خودرو مشهور بنز یعنی پونتون، فین‌تیل و استروک۸ اکنون اس کلاس در دهمین نسل خود قرار دارد. در روزهای گذشته اندکی به نسل دهم پرداختیم. برویم سراغ ۹ نسل دیگر اس کلاس در ایران.

*** نسل اول/ پونتون- اتاق‌های w180 و w128
یک جفت چراغ گرد و یک جلوپنجره کرومی و سپری یک تکه، کرومی و ساده که در ترکیب با بدنه پخته و ساده و اتاقی مدرن آغازگر دوره جدیدی در صنعت خودروسازی است. پونتون که نه‌تنها در ایران که در جهان هم شهرت بالایی دارد، عمده شهرتش را به واسطه سواری نرم و طراحی پیشرفته‌اش به دست آورد. این اولین محصولی از مرسدس بنز بود که با حذف گلگیرهای پف‌آلود، طرحی امروزی به خود گرفت و بر طراحی خودرو در کل صنعت تاثیر گذاشت. این خودرو در انواع سدان، کوپه و کروکی با موتورهای چهار و شش سیلندر دیزلی و بنزینی به کشور وارد شده است.

*** نسل دوم/ فین‌تیل- اتاق‌های w111 و w112
این لقب را به واسطه دم کوسه مانند این نسل از بنز اس کلاس به اتاق دبلیو ۱۱۱ دادند. کاری که به شدت فراگیر شد و در سطحی وسیع بین خودروسازان آمریکایی شایع گشت. فین‌تیل که فرم طراحی جسورانه و ضدجریانی داشت، با خطوطی تیزتر و شخصیتی قوی‌تر سعی کرد در کنار لوکس بودن، جرات و توانمندی‌های فنی بنز را هم بروز دهد. کابین این خودرو یکی از جالب‌ترین طرح‌ها را در زمینه ترکیب کیفیت و زیبایی با کاربردی بودن دارد. داشبورد فین‌تیل را می‌توان پدر همه داشبوردهای امروزی دانست که با طرحی جلوتر از زمانه خود، تفکر سطح بالای مهندسان بنز را نشان می‌دهد.

*** نسل سوم/ استروک۸- اتاق w108
بنز در این سری با الهام از سری به‌یادماندنی فین‌تیل و استفاده از ترندهای روز طراحی سدانی برجسته‌تر از همیشه را روانه بازار کرد. خودرویی که آنقدر فروش بالایی داشت که بنز را مجبور به تاسیس کارخانه‌ای در آمریکای شمالی کرد. این محصول که تا سال ۱۹۷۳ تولید شد، در ایران به تعداد کثیری وارد شده که برخی از نمونه‌های بسیار خاص آن در سلامت ظاهری و فنی مناسبی به سر می‌برند و قیمت بالایی دارند. موتورهای بهتر در کنار تحول در دماغه خودرو و بهبود کیفیت کابین از سری دبلیو۱۰۸ یک لیموزین واقعی ساخت که قادر بود به راحتی با محصولات کادیلاک رقابت کند.

*** نسل چهارم/ اس کلاس اول- اتاق w116
همزمان با ورود به نیمه دوم دهه ۸۰ میلادی نسل اول بنز سری اس مدرن یا نسل چهارم از لیموزین‌های بنز معرفی شد و فروشی حیرت‌انگیز را تجربه کرد. طرح فردریش گایگر از یک سدان کشیده تجملی آنقدر خوب بود که بسیاری از خودروسازان دیگر را به تقلید واداشت. در ایران به واسطه سلایق متفاوت دو نوع از این اتاق با نام سفارش آمریکا و سفارش اروپا وجود دارد که نسخه‌های سفارش آمریکا طرح جذاب‌تر و امکانات بیشتری دارند. این سری از اس کلاس در نسخه سفارش آمریکا طولی معادل پنج متر و۲۲ سانتی‌متر دارد و یکی از بزرگ‌ترین خودروهای سری اس در ۵۰ سال گذشته به حساب می‌آید.

*** نسل پنجم/ اس کلاس دوم- اتاق w126
مفهوم کلاسیک مدرن با این خودرو و طرح برونو ساکو به ادبیات صنعت خودرو اضافه شد. اتومبیلی که در عین حفظ تمام ویژگی‌های خوب و ساختاری بنزهای قبلی، طرحی به شدت مدرن و پیشرفته داشت و از یک تحول جدی در سبک طراحی ستاره آلمانی خبر می‌داد. این سری از بنز اس کلاس که تعداد اندکی از آن در دهه ۷۰ خورشیدی وارد کشور شده، عمدتا با نمونه ۳۲۰ قابل خریداری هستند که گرچه نمونه‌های گران‌تر و قوی‌تر هم با جست‌وجوی بیشتر قابل خریداری هستند. نکته مهم درباره این نسل برخورداری از ایربگ بود که سطح ایمنی اس کلاس را در دوره تازه‌ای از حیاتش ارتقا داد.

*** نسل ششم/ اس کلاس سوم- اتاق w140
تنظیمات الکتریکی و کنترل پایداری و تعادل خودرو نخستین بار با این سری از لیموزین آلمانی به صنعت خودرو معرفی شد و از قضا با استقبال بسیار خوب خریداران روبه‌رو شد. این سری از مرسدس بنز که کیفیت سواری بالاتری داشت، به واسطه استفاده از سیستم تعلیق بهتر و اتاقی آرام‌تر در بین خریداران به اتاق امن مشهور بود. این خودرو در ایران یکی از گمنام‌ترین سری‌های اس کلاس است که کمتر در سطح معابر دیده می‌شود و به ندرت می‌توان نشانی از آن در گالری‌های مهم پایتخت یا کلانشهرها پیدا کرد.

*** نسل هفتم/ اس کلاس چهارم- اتاق w220
این جایی بود که بعد فنی اس کلاس متحول شد. در واقع اس کلاس در نسل هفتم خود از یک لیموزین کلاسیک و زیبا به یک خانه متحرک امن، سریع و مجلل بدل شد. سیستم تعلیق گازی، ایربگ‌های دو مرحله‌ای، طرح مواج و زیبا، کابین مجلل با قطعات چوب و چرم و آلومینیوم بسیار زیاد، سیستم صوتی پیشرفته در کنار سامانه هوشمند پری سیف از اس کلاس اتاق ۲۲۰ یک سفینه محافظ واقعی ساخته بود که هم سریع و هم بسیار ایمن سرنشینانش را به مقصد می‌رساند. موتورهای قدرتمندتر، ترمزهای قوی‌تر، کیفیت ساخت و دوام بهتر در کنار شخصیت متفاوت، این سری از اس کلاس را جاودانه کرد.

*** نسل هشتم/ اس کلاس پنجم- اتاق w221
اگر نسل قبلی اس کلاس با سیستم پری‌سیف که قبل از تصادف‌، سانحه را تشخیص می‌داد شناخته می‌شود، نسل هشتم بنز اس کلاس را همه با ظاهر زیبا، طرح بی‌نظیر و کیفیت برجسته طراحی‌اش می‌شناسند. خودرویی که با گذشت یک دهه نه‌تنها ذره‌ای از اصالتش کاسته نشده که روز به روز زیباتر می‌شود و مفهوم واقعی یک بنز را هنگام حرکت در معابر یادآوری می‌کند. در عین حال این خودرو با سامانه‌های الکتریکی و رادارهایش بسیار ایمن است و از نخستین موتور هیبریدی هم بهره می‌برد.

*** نسل نهم/ اس کلاس ششم- اتاق w222
ما تا همین نسل را در ایران داریم و عاشقان بنز با همین خودرو ستاره آلمانی را بهترین سازنده صنعت خودرو در جهان معرفی می‌کنند. آنها البته گزافه نمی‌گویند. این خودرو بی‌شک زیباترین لیموزین در سطح خودروهای پریمیوم است و آنقدر امکانات پیشرفته‌ای دارد که برای ذکر همه آنها باید چندین صفحه نوشت. در کیفیت بالای اس کلاس نسل نهم همین بس که از سامانه کنترل ‌ جادویی بدنه سود برده و حد اعلای راحتی را برای سرنشینان خود از طریق ترکیب کردن چندین سامانه مختلف در یک سیستم تعلیق هوشمند به ارمغان می‌آورد. شما هرگز از نشستن در کابین این خودرو خسته نخواهید شد.

توضیحات

نسل اول| پونتون- اتاق‌های w180 و w128

توضیحات

نسل دوم| فین‌تیل- اتاق‌های w111 و w112

توضیحات

نسل سوم| استروک8- اتاق w108

توضیحات

نسل نهم| اس کلاس ششم- اتاق w222

کدخبر: ۳۴۸۱۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1569594374

    بی نظیره