کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۰۲۱
تاریخ خبر:

تا اطلاع ثانوی، حق با مستاجر است

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | اگر به ملکی نیاز داشته باشیم، می‌توانیم در دوران کرونا حکم تخلیه آن را بگیریم؟ سوال دیگری در زمینه اجاره و تمدید آن در شرایط کرونایی به دست ما رسیده که امروز به آن می‌پردازیم. شهروند محترمی پرسیده: «با سلام، به علت بدهکاری به مدت یک سال واحد خود را اجاره دادیم و اکنون نیاز فوری به آن داریم. مستاجر ما از لحاظ مالی مشکلی ندارد ولی سوء‌استفاده کرده و قصد تخلیه ندارد.»

*** پاسخ:
* یک: سوال کمی مبهم است. منظور از نیاز فوری مشخص نیست. البته طبق قواعدی که ستاد ملی کرونا گذاشته، هر‌گونه نیازی هم که وجود داشته باشد اعم از اینکه فرد خود بخواهد در آن ملکی که اجاره داده و موعدش تمام شده سکنی داشته باشد یا اینکه به طور مثال بخواهد آن را به فرزندانش بدهد که تازه ازدواج کرده‌اند؛ باز هم دلیلی بر صدور حکم تخلیه نیست. تنها دلیلی که می‌تواند موجه باشد، فروش ملک است آن هم به صورت واقعی و نه صوری که در اینجا شاهد چنین مسئله‌ای نیستیم.

* دو: در عین حال مشخص نیست که منظور از سوء‌استفاده کرده، چیست. اگر منظور از سوء‌استفاده این باشد که مثلا اجاره خود را به موقع پرداخت نکرده یا سایر تعهدات خود به طور مثال در زمینه حفظ ملک و ساختمان را رعایت نمی‌کند و بیم تخریب آن می‌رود؛ در این صورت امکان صدور حکم تخلیه وجود دارد. با این حال اگر واقعا منظور از سوء‌استفاده این باشد که مستاجر با استفاده از قواعدی که وضع شده به فکر سود خود است و از ملک بلند نمی‌شود؛ در این صورت اطلاق لفظ سوء‌استفاده درست نیست و در حقیقت نوعی نیت‌خوانی است.

* سه: با این حال در جریان باشید که اگر در تهران هستید، می‌توانید تا سقف ۲۵ درصد روی قیمت اجاره سال قبل (شامل رهن و اجاره با هم) بکشید و در شهرهای بزرگ ۲۰ درصد و در شهرستان‌ها ۱۵ درصد.

*** پارکه‌ هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کند و به پرسش‌های حقوقی آنها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۵۵۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر