کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۱۹۹
تاریخ خبر:

تاکسی؛ وسیله حمل‌و‌نقل قشر‌ مرفه آلمان

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | اگر تابه‌حال به هیچ ‌یک از کشورهای پیشرفته سفر نکرده‌اید، شاید‌ تصوری از اینکه جابه‌جایی به‌وسیله تاکسی در سایر کشورها تا چه حد با کشور خودمان متفاوت است، نداشته باشید. عملی که در ایران به سادگی گفتن کلمه «مستقیم» به هر خودروی در حال عبور در خیابان صورت می‌گیرد‌ و تنها با داشتن یک خودرو می‌توان اقدام به حمل مسافر کرد.

اما در کشورهای پیشرفته، موضوع حمل و نقل مسافر اصلا به این سادگی نیست. حمل مسافر در کشورهای پیشرفته، فقط به‌وسیله تاکسی‌های شهری ‌ یا وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا خصوصی دارای مجوز، امکانپذیر است. شما با خرید یک خودرو قادر به جابه‌جایی مسافر در خیابان‌های شهر نیستید و دریافت گواهینامه تاکسی هم همانند دریافت گواهینامه خودرو با مطالعه آیین‌نامه مخصوص تاکسی و قبولی در آزمون‌های شهری میسر می‌شود.

درواقع فعالیت به‌عنوان راننده تاکسی، فقط با خرید مجوز تاکسی از اداره تاکسیرانی و دریافت گواهینامه تاکسی میسر می‌شود‌ که برای دریافت گواهینامه تاکسی هم موارد مختلفی از داوطلب مورد سنجش قرار می‌گیرد. مواردی مانند سطح زبان، تسلط بر نقشه شهر، آگاهی از قوانین راهنمایی و رانندگی، عدم سوءپیشینه، سلامت روانی و چندین مورد دیگر.

هر تاکسی به صورت اختصاصی برای مسیر مشخصی که از ابتدا تعیین شده استفاده می‌شود، یعنی شما به صورت تنها یا با همراه، مسافرین تاکسی از مبدا تا مقصد خواهید بود و در میانه مسیر تاکسی اجازه سوار کردن فرد دیگری را ندارد، مگر از دوستان و همسفران شما. در اصل مفهوم تاکسی‌های اینترنتی که در ایران هم به اجرا درآمده، همان مفهوم تاکسی در کشورهای پیشرفته است‌ که به کمک اپلیکیشن یا تلفن ‌ یا در خیابان به خودروهای مشخص شده می‌توان درخواست انجام یک سفر را ارائه کرد.

به‌صورت کلی تاکسی در کشوری مثل آلمان یک راه حمل و نقل گران به‌شمار می‌رود که درصد کمی از مردم قادر به استفاده از آن هستند. با ورود به خودرو یک مبلغ اولیه در نظر گرفته می‌شود و مابقی مبلغ براساس ضریبی از مسافت و زمان به‌وسیله تاکسی‌متر محاسبه می‌گردد. دلیل اصلی گران بودن مبلغ تاکسی، بیمه مسافرین است.

بدین ‌ترتیب که هر مسافری که در خودرو حضور دارد، توسط راننده در برابر حوادث در طی مسیر بیمه شده است. موضوع بیمه مسافرین باعث شده که مشکلات زیادی برای راه‌اندازی تاکسی‌هایی با امکان انتقال مسافرین مختلف وجود داشته باشد.

به تازگی شرکت فولکس‌واگن اقدام به راه‌اندازی یک استارتاپ در آلمان کرده که با کمک خودروهای تمام‌برقی شش نفره قادر است مسافرین را به‌کمک اپلیکیشن از سطح شهر و در نقاط مختلف سوار و در مقصدهای مختلف پیاده کند. با وجود مشکلات بزرگ بیمه و مالیاتی بر سر راه کسب‌و‌کارهای مرتبط با تاکسی، چنین امری فقط برای شرکتی به قدرتمندی فولکس‌واگن میسر بود.

دولت آلمان برای حمایت از تاکسی‌های داخلی کشور، تا اوایل سال ۲۰۲۰ با ورود بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی دنیا یعنی اوبر به آلمان مخالفت کرده بود اما در نهایت بعد از وقفه‌ای چند ساله به این شرکت مجوز فعالیت در آلمان را اهدا کرد تا رونق کسب‌و‌کار تاکسی‌های زرد رنگ آلمان کمتر از قبل شود.

نکته حائز اهمیت این است که برای فعالیت در اوبر یا سایر اپلیکیشن‌های تاکسی اینترنتی هم، شما ملزم به دریافت گواهینامه تاکسی هستید و با خودروی شخصی امکان فعالیت در این حرفه برای همگان وجود ندارد.تاکسی یکی دیگر از مواردی است که به‌خاطر نقص قوانین در ایران، با چالش‌های کمتری روبه‌روست و پویا‌تر از کشورهای اروپایی فعالیت می‌کند.

کدخبر: ۳۴۴۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر