کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۱۵۸
تاریخ خبر:

تاوان حجم‌خوری همراه اول و سروش

روزنامه هفت صبح | ماجرای کم‌فروشی یکی از اپراتورهای تلفن همراه که چندی پیش باعث شکایت بعضی کاربران شده بود، حالا به نتیجه رسیده و معاون رگولاتوری اعلام کرده، همراه اول با پذیرش این اشتباه گفته که ضرر کاربران را جبران می‌کند. ضمن اینکه رگولاتوری هم برای جلوگیری از تکرار این نوع اشتباهات، بررسی و نظارت دوره‌ای بر حجم ترافیک مصرفی کاربران اپراتورهای ثابت و همراه را در دستور کار قرار داده است.

قصه از چندهفته پیش شروع شد که از گوشه ‌و کنار اخبار پراکنده‌ای از حجم‌خوری یکی از اپراتورهای تلفن همراه به گوش می‌رسید. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی گزارش کردند که حجم بسته آن‌ها به‌طور ناگهانی به اتمام رسیده. موضوعی که با واکنش وزیر ارتباطات و دادستان کل کشور همراه شد. یکی از کاربران توئیتر در این زمینه نوشته بود:‌ «بسته اینترنت همراه اول گرفتم با حجم بین‌الملل ۲٫۵گیگ و پنج‌گیگ داخلی.

دو تماس تصویری با پیام‌رسان سروش داشتم و حجم بین‌المللش تمام شد. پشتیبانی هم تایید و ثبت شکایت کرد. اگر متوجه نمی‌شدم هیچی به هیچی. آقای آذری جهرمی ‌نظارت روی شرکت‌ها وجود دارد؟» محمدجواد آذری جهرمی ‌هم مستقیما در پاسخ به این کاربر نوشت:‌ «امروز شکایت‌های دیگری در این خصوص دریافت کردند.

دادستان کل کشور هم در ستاد مقابله با کرونا موضوع مشابهی را طرح کرده بود. تیمی‌ را مامور ارزیابی میدانی کردند. اگر تخلفی رخ داده باشد حتما برخورد خواهیم کرد.» همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت هم تایید کرد که شکایاتی در این مورد مطرح شده و وزیر ارتباطات دستور پیگیری آن را صادر کرده. این بحث البته در سال‌های قبل هم به شکل‌های مختلف وجود داشت و همیشه کاربران نسبت به این موضوع شکایت داشتند.

مدتی از این بحث‌ها گذشت تا اینکه اواخر هفته‌ پیش مجید حقی، معاون امور پستی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات رسما اعلام کرد، همراه اول مسئولیت اشتباه در محاسبه بسته‌های اینترنتی را پذیرفته و به مشترکان قول جبران داده است. محمدجواد آذری جهرمی ‌هم روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما تایید کرد که چنین تخلفی رخ داده و گفت:‌ «سازمان تنظیم مقررات، به موضوع کم‌فروشی‌های یکی از اپراتور‌ها رسیدگی کرد و مشخص شد که برای یکی از پیام‌رسان‌های داخلی با توجه به تغییراتی که در تنظیمات آدرس‌دهی این پیام‌رسان رخ داده است، در یکی از اپراتور‌ها به‌روزرسانی انجام نشده است و مبالغی از استفاده مردم از پیام‌رسان به‌صورت نرخ اینترنت محاسبه شده است.

در صورتی که باید نیم‌بها محاسبه می‌شد. تمام وجوهاتی که از مردم برای استفاده از این پیام‌رسان به نرخ اینترنت اخذ شده است، حداکثر هفته آینده به حساب همه مشترکان بازگشت داده می‌شود.» بنابراین اصل مشکل هم مشخص شد که همین محاسبه ترافیک داخلی پیام‌رسان سروش با قیمت ترافیک بین‌المللی بوده. این اتفاقات البته آنقدر تکرار شده که سازمان تنظیم مقررات تصمیم گرفته، نظارت‌ بر عملکرد اپراتورها در فروش بسته‌های اینترنت را تشدید کند.

محمد امامی، ‌مدیرکل نظارت بر سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در این زمینه توضیح داده:‌ «رگولاتوری بررسی و نظارت دوره‌ای بر حجم ترافیک مصرفی کاربران اپراتورهای ثابت و همراه را در دستور کار قرار داده است. به این معنی که حجمی‌ که در بسته اینترنت به مشترک فروخته می‌شود، در بازه‌های مشخص به‌صورت دوره‌ای مورد بررسی و نظارت قرار می‌گیرد تا بسته‌ها زودتر از موعد به اتمام نرسد و همان حجمی‌ که به مشترک فروخته شده، توسط وی مصرف شود.

علاوه بر این نظارت کلی، اگر کاربری در این زمینه شکایتی داشته باشد نیز، این شکایت به‌صورت موردی بررسی می‌شود. اما از آنجا که ممکن است موردی وجود داشته باشد اما کسی متوجه نشود، باید برنامه نظارتی درخصوص حجم بسته‌ها به‌صورت دوره‌ای صورت گیرد.» این مقام مسئول همچنین تاکید کرده که با بسته‌های اینترنتی اغواکننده و دارای ابهام برخورد می‌شود.

کدخبر: ۳۲۸۱۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر