کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۹۱۶۱
تاریخ خبر:

تازه‌ترین معمای دنیا: محاسبه سن ناخدای کشتی حامل گوسفند و بز

دانش‌آموزان مدرسه‌ای ابتدایی در منطقه شونکینگ (واقع در شهر نانچونگ) با این سؤال در برگه امتحان روبه‌رو شدند: «اگر در یک کشتی ۲۶ گوسفند و ۱۰ بز باشند، ناخدای کشتی چندساله است؟»

این سؤال چند روز پیش در امتحان کلاس پنجم این مدرسه -که نام آن اعلام نشده- و برای دانش‌آموزان ۱۱ساله مطرح شده بود. تصاویری که از این سؤال و پاسخ‌های دانش‌آموزان در شبکه‌های اجتماعی چین منتشر شد، بحث‌های داغی را به راه انداخت و به ترند جهانی تبدیل شد.

دانش‌آموزی در پاسخ نوشت: «ناخدای کشتی باید حداقل ۱۸ ساله باشد، زیرا برای راندن کشتی باید بالغ باشد.»

دانش‌آموز دیگری نوشت: «ناخدای کشتی باید ۳۶ ساله باشد. جمع ۲۶ و ۱۰ می‌شود ۳۶.»

حتی یک دانش‌آموز نوشت: «سن ناخدا؟ نمی‌دانم. نمی‌توانم این مسئله را حل کنم.»

مقام‌های آموزشی چین گفته‌اند سؤال مطرح‌شده غلط نیست و هدف آن تأکید بر «آگاهی نقادانه» است؛ اما کاربران فضای سایبری واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند.

کاربری چینی در شبکه اجتماعی ویبو نوشت: «این سؤال هیچ منطقی ندارد. خود معلم، جوابش را می‌داند؟»

کاربری دیگر نوشت: «اگر مدرسه‌ای ۲۶ معلم داشته باشد و ۱۰ نفر از آن‌ها فکر نمی‌کردند، مدیر مدرسه چند سال دارد؟»

شماری از کاربران اما از این مدرسه ابتدایی و سؤال موردنظر حمایت کرده‌اند و گفته‌اند که طرح چنین سؤال‌هایی باعث آگاهی نقادانه میان دانش‌آموزان می‌شود.

کاربری گفته است: «تمام هدف این سؤال آن است که دانش‌آموزان را به تفکر وادار کند و این سؤال، چنین کاری کرده است.»

کاربری دیگر هم گفته است: «این سؤال دانش‌آموزان را وادار کرده که افکارشان را توضیح دهند و به آن‌ها این امکان را داده تا خلاق باشند. باید سؤال‌های بیشتری از این دست پرسید.»

اداره آموزش شونکینگ چند روز پیش در بیانیه‌ای گفت که هدف از این سؤال، بررسی آگاهی نقادانه دانش‌آموزان و قابلیت تفکر مستقلانه آن‌هاست.

این بیانیه خاطرنشان کرد: «برخی نظرسنجی‌ها در چین نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مدارس ابتدایی کشور فاقد هوشیاری و آگاهی نقادانه در حل مسائل ریاضی هستند.»

روش سنتی آموزش در چین عمدتا بر یادداشت‌برداری و تکرار تمرکز دارد. منتقدان می‌گویند این روش مانع از نوآوری و خلاقیت می‌شود. کارشناسان آموزشی چین معتقدند سؤال‌هایی از این دست به دانش‌آموزان امکان می‌دهد تا مرزها را به چالش بکشند و خارج از چارچوب فکر کنند.

مثل بیشتر معماها، یکی از کاربران اینترنتی توانست جوابی برای این سؤال ارائه دهد.

این کاربر ویبو که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی چین است، نوشت: «وزن کل ۲۶ گوسفند و ۱۰ بز بر اساس وزن تقریبی هر حیوان نزدیک به ۷۷۰۰ کیلوگرم است. در چین برای هدایت کشتی‌هایی که وزن محموله‌شان بیش از ۵هزار کیلوگرم است، باید گواهی‌نامه‌ای با بیش از ۵ سال سابقه داشت. حداقل سن برای دریافت گواهی‌نامه کشتی‌رانی ۲۳ سال است، پس ناخدای این کشتی باید حداقل ۲۸ سال داشته باشد.»

کدخبر: ۱۹۹۱۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • civil

    ببخشید 7700 رو از کجا آوردید کلا 36 تا ح یوون میانگین وزنشون باید حدود دویست و چه ارده کیلو باشه که به نظر درست نمیاد

  • ali.tehran

    ۲۶×۱۰=۲۶۰/۱۸=۱۴.۴۴ شرمنده من فقط تونستم معدل دیپلم کشتی رانی ناخدا رو دربیادرم ک ه متاسفانه ۱۴ بود و خدا میدونه گوسفندها و بزهای بدبخت قراره توی امواج دریا چه بل ایی سرشون بیاد دوستان کمک کنن و ادامه حس اب رو برن ببینیم چه خاکی باید توی سر این ناخدای بیتربیت بریزیم،گوشت کیلویی چهل ت ومنی رو سپردن دست این ???

  • safari70

    تو کشتی گوسفند بودن یا گاو؟!! سوال جالی بوده . ولی 7700 خیلی زیاده ها

  • aysan.dadvar

    عجب سوالی