کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۶۳
تاریخ خبر:

تاریخ مصرف آنتی‌بادی‌ها چقدر است؟

روزنامه هفت صبح | آیا شما هم یکی از هزاران نفری هستید که در یک سال گذشته مبتلا به کرونا شده‌اید؟ اگر خودتان یا اطرافیانتان در این مدت کرونا گرفته باشید، حتما شنیده‌اید که تا مدتی دربرابر این بیماری مصون خواهید ماند. سوال این است: تا چند هفته یا چند ماه؟ اگر سختی زیادی را پشت‌سر گذاشته‌اید انتظار دارید روزهای بیشتری از ابتلای مجدد به کرونا مصون بمانید؟ خب جواب این سوال آنقدرها هم سرراست نیست، چراکه محققانی که در آزمایشگاه تحقیق کرده‌اند جواب‌های متفاوتی نسبت به پزشکان سانتر کرونا می‌دهند.

در یک سال گذشته وقتی افراد تست آنتی‌بادی یا همان سرولوژی می‌دادند، با میزان متفاوتی از میزان آنتی‌بادی‌ها در خونشان روبه‌رو می‌شدند. محقق‌ها و پزشکان برایمان توضیح داده‌اند که این آنتی‌بادی‌ها، پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با کرونا تولید کرده است. وقتی فردی تست خون بدهد، نتیجه آن نشان خواهد داد که آیا او قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده یا نه؟

حالا که بخش زیادی از مردم این بیماری را پشت‌سر گذاشته‌اند طبیعی است که برایشان این سوال پیش بیاید که با این آنتی‌بادی‌ها تا کی در امان هستند. راستش را بخواهید اگر همین سوال را در اینترنت جست‌وجو کنید کمی امیدوار خواهید شد که تا شش ماه هم که شده، دیگر چشمتان به چشم این ویروس نخواهد افتاد.

به‌خاطر اینکه محققان در ماه‌های اخیر خبر خوشی به سیستم‌های بهداشت و درمان دادند که نشان می‌داد اکثر افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند، تا شش ماه بعد در برابر این ویروس ایمنی داشتند. تحقیق‌هایی که به این نتیجه رسید، هم در دانشگاه آکسفورد و هم در یک گروه مطالعه ژاپنی تایید شد اما واقعیت بیمارستان‌ها چیز دیگری می‌گوید.

*** چقدر در برابر کرونای دوم مصون می‌مانیم؟
پیام طبرسی، متخصص بیماری‌های عفونی در تمام یک سال گذشته در بیمارستان مسیح‌د‌انشوری مستقر بوده است. او اصرار دارد که این تست‌های آنتی‌بادی استاندارد نیستند. او تایید می‌کند که هرچند بدن بعد از کرونا تا حدودی نسبت به این بیماری ایمن می‌ماند، اما چقدر؟ مشخص نیست. این متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید:

«نه‌تنها معلوم نیست بدن تا چند روز در برابر این ویروس مقاومت می‌کند، بلکه در تمام این مدت ما بیمارهای زیادی را دیده‌ایم که دو یا سه‌بار کرونا گرفته‌اند. پس اصلا مشخص نمی‌شود که فرد تا چندوقت آنتی‌بادی خواهد داشت و چه زمانی تعداد آنتی‌بادی‌ها در بدن شروع به کاهش می‌کنند.» در بقیه بیماری‌ها رسم بر این بود که بدن آنتی‌بادی آن بیماری را در خون تولید و از بدن در برابر ابتلای مجدد به همان بیماری محافظت کند.

بااین‌حال ادارات بهداشت کشورهای مختلف به صورت صددرصد تایید نمی‌کنند که این موضوع در مورد کرونا هم صدق کرده یا نه. شاید محققان روی کاغذ بتوانند بگویند که بدن تا شش ماه در امان است، اما تجربه واقعی پزشکان در بیمارستان‌ها چیز دیگری را نشان داده است؛

مثل افرادی که با وجود ابتلای به کرونا، جواب تست آنتی‌بادی آنها منفی اعلام شده یا به‌خاطر اینکه در طول بیماری بدن به اندازه کافی آنتی‌بادی تولید نکرده، در آزمایش قابل شناسایی نبوده است. به‌خاطر بی‌اعتمادی نسبت به تست آنتی‌بادی تنها توصیه آنها این است که با فرض اینکه یک‌بار کرونا گرفته‌اید نباید پروتکل‌های بهداشتی و شستن دست‌ها را کنار بگذارید.

*** عدد تست آنتی‌بادی چیزی را نشان نمی‌دهد
حالا ابهام دیگری هم برای افرادی که قبلا کرونا داشته‌اند وجود دارد؛ وقتی جواب تست سرولوژی (خون یا همان تست آنتی‌بادی) را می‌گیرند یک عدد روی آن نوشته شده است. آیا این عدد تاثیری در روزهایی که بدن در برابر کرونا مقاومت می‌کند دارد؟

مثلا مقاومت بدن کسی که ۹ آنتی‌بادی داشته با فردی که ۱۶ آنتی‌بادی دارد متفاوت است؟ بعضی زمزمه‌ها می‌گویند که هرچه تعداد آنتی‌بادی نوشته‌شده در جواب تست، عدد بیشتری را نشان دهد، یعنی بدن بیشتر در برابر ابتلای دوباره به این بیماری مقاومت خواهد کرد. دکتر طبرسی این حرف‌ها را شایعه می‌داند. او جواب می‌دهد: «در تست آنتی‌بادی فقط مثبت یا منفی بودن آن مهم است، اما عدد آن هیچ اهمیتی ندارد.

این تست اصلا استاندارد نیست و نمی‌شود بر اساس آن حدس زد که بدن تا چه زمانی آنتی‌بادی خواهد داشت.» بااین‌حال او بر اساس تجربه‌ای که در یک سال گذشته داشته، تایید می‌کند که معمولا افرادی که سخت‌تر کرونا گرفته‌اند، بیشتر در برابر ابتلای مجدد به آن مقاوم بوده‌اند؛ درعین‌حال می‌گوید که نمی‌شود گفت از این لحاظ تفاوتی بین کرونای کودک و بزرگسال هم وجود داشته باشد؛

یعنی لزوما بدن کودکان بیشتر از بزرگسالان در برابر ابتلای مجدد ایمن نمی‌ماند. بنابراین او اگرچه نسبت به آنهایی که بیماری را به سختی پشت‌سر گذاشته‌اند خوشبین است، اما مانند پزشک‌های دیگر با هیچ قطعیتی درباره این بیماری شناخته‌شده صحبت نمی‌کند.

کدخبر: ۳۶۷۸۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر