کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۵۹
تاریخ خبر:

تاخت و تاز ‌گستاخانه ‌موبایل‌قاپ‌ها ‌در پایتخت

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | با افزایش تعداد گوشی‌‌قاپی و سرقت در سطح شهر تهران مواجه شده‌ایم. با گران شدن قیمت گوشی‌های موبایل و همچنین آزاد شدن برخی سارقان که به دلیل شرایط کرونا از زندان رها شده‌اند شاهد اخباری هستیم که حکایت از سرقت‌های خشن دارد تا جایی که حتی دیگر سارقان از پلیس هم هراس نداشتند و به خودشان اجازه دادند با سلاح سرد و اعمال خشن به ماموران پلیس در حین خدمت نیز تعدی کنند.

حتی چند روز پیش، سارقان زورگیر در محله پونک با قمه چند شهروند را زخمی کردند و گوشی ‌همراهشان را به سرقت بردند. در یکی از اخبار قاپ‌زنی گوشی‌ همراه، یکی از شهروندان می‌گوید: «هفته گذشته حوالی ساعت ۹:۳۰ صبح در مرکز شهر، پیاده به سمت سر کارم در حال حرکت بودم و حدود ۱۰۰ متر از خانه فاصله گرفته بودم که یک موتورسوار جلوی چشم سایر عابرین که به سر کارشان می‌رفتند در پیاده‌رو کمی جلوتر از من موتورش را پارک کرد و بعد با سلاح سرد به سمتم آمد و به طرف دیوار هلم داد.

این فرد که ماسک زده بود و پیراهنی سیاه به تن داشت مرا با قمه‌ای در دستش تهدید می‌کرد که باید گوشی‌ تلفن همراهت را به من بدهی وگرنه شکمت را پاره می‌کنم! عابران هم ترسیده و هاج‌وواج یا نگاه می‌کردند یا از ترس صحنه را ترک کردند.» این شهروند می‌گوید: «چون داخل گوشی همراهم اطلاعاتم وجود داشت و از دیگر سو، تلفن قدیمی بود می‌دانستم از لحاظ قیمتی گوشی دست‌دوم ارزش چندانی برایش نخواهد داشت به همین دلیل بارها به او پیشنهاد دادم از من پول بگیرد، اما کاری به تلفن همراهم نداشته باشد.

اما او درحالی‌که با قمه به صورت مکرر مرا تهدید می‌کرد ۲۰۰ هزارتومانی را که به او داده بودم پس داد و یک‌کلام می‌گفت پول به دردم نمی‌خورد، همان گوشی را بده!» این شهروند اضافه می‌کند: «انگار بار اولش بود که سرقت می‌کرد و شاید مالخر از او فقط گوشی می‌خرید و حتما رقم بیشتری هم به او پرداخت می‌کرد. در نهایت بعد از سرقت موبایلم، سارق خشن فرار کرد. از طریق گوشی همراه یکی دیگر از شهروندان، ماجرا را به مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ گزارش دادم و در انتظار مامور بودم.

بعد از متفرق شدن جمعیت، در کمال حیرت دیدم که سارق گوشی‌دزد دوباره با موتورش دور زد و جلویم در خیابان ایستاد و درحالی‌که با دست من را تهدید می‌کرد، رفت. پلاک موتورش را نیز مخدوش کرده بود و همین موضوع باعث شد تا از ترس بازگشت دوباره سارق،‌ در آن محل منتظر مامور نمانم و به خانه بازگردم تا شخصا به کلانتری بروم و گزارش بدهم، اما حالا ترسم از این است که بعد از من، همسر و دخترم گیر چنین سارقی و سرقتی نیافتند.»

طرح مبارزه با کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی در سطح شهر تهران به اجرا درآمده است. این اولین طرح اجرایی مبارزه با سارقین قاپ‌زن و سرقت به عنف است. روز یکشنبه ۲۴ شهریورماه،‌ سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از اجرای طرح جلوگیری از موبایل‌قاپی، کیف‌قاپی و سرقت در سطح شهر تهران و میادین اصلی خبر داد. او در تشریح این اقدامات اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مقابله با کیف‌قاپی و موبایل‌قاپی در پایتخت، ظرف ۲۴ساعت گذشته این طرح در مرکز اصلی تهران و میادین و خیابان‌های اصلی پایتخت برگزار شد.

در اجرای این طرح ۳۷نفر موبایل‌قاپ، ۴۷ دستگاه گوشی همراه مسروقه، ۱۸ دستگاه موتورسیکلت مسروقه و ۷قبضه سلاح سرد از نوع چاقو به دست آمد. به گفته سرهنگ جلیل موقوفه‌ای، جانشین پلیس پیشگیری پایتخت، این طرح به جهت ایجاد امنیت و آسایش برای شهروندان در میادین و خیابان‌های اصلی انجام شد.

*** اما گوشی‌قاپان چه کسانی هستند؟
در چند وقت اخیر وقتی اعترافات سارقان گوشی‌قاپ که توسط پلیس دستگیر شده‌اند را می‌شنوید اکثر آنها یا سرقت اولی هستند یا سن و سال کمی دارند. اعتیاد دارند و برای خرید مواد، گوشی می‌دزدند و بعد به مالخرها می‌فروشند. هنوز نگارنده این مطلب خاطره سرقت گوشی موبایلش حوالی خیابان ایرانشهر را در ساعت شلوغ شهر به یاد دارد و به خاطر مقاومت، جای مشت‌ها تیر می‌کشد. یعنی اگر یک بار مورد سرقت قرار بگیرید با هر صدای موتورسواری چند متر از جا خواهید پرید.

اما این موبایل‌قاپان که هراس ایجاد می‌کنند که هستند و چرا سرقت، آن هم به شیوه خشن دارند؟ این پنج جوان در جریان گوشی‌قاپی در شرق تهران دستگیر شده‌اند. این سارقان در برخی از مواقع برای فرار از دست طعمه‌های‌شان دست به چاقو می‌شدند. آنها از افرادی هستند که در زمان کرونا دست به گوشی‌قاپی می‌زدند. آنها که به تازگی دستگیر شده‌اند و در باند دو نفره و سه نفره با دو موتور به سرقت دست می‌زدند، درباره شیوه گوشی‌قاپی و انگیزه‌شان می‌گویند:

من و اعضای باندم با پرسه‌زنی در شرق و جنوب شرق تهران طعمه‌های‌مان را که گوشی‌های موبایل گرانقیمت همراه‌شان بود شناسایی می‌کردیم و در یک لحظه اقدام به قاپیدن گوشی موبایل می‌کردیم و یک گروه نیز با موتورسیکلت نقش اسکورت را داشتند تا به راحتی از محل فرار کنیم. گوشی‌های سرقتی را در خیابان شوش به قیمت پایینی می‌فروختیم و پول آن را هزینه خوشگذرانی‌های‌مان می‌کردیم. رضا یکی از اعضای این باند که ۱۹سال دارد به قول خودش تازه‌کار است.

در باند گوشی‌قاپی، وظیفه‌اش این بوده از موتور پایین بپرد و موبایل شهروند را قاپ بزند. می‌گوید: از موتور پیاده می‌شدم و گوشی را می‌قاپیدم و سوار بر موتور همدستانم پا به فرار می‌گذاشتم. دلیل اینکه موبایل‌قاپی می‌کردم هم این بود که پولش بد نبود. قبل از کرونا دستفروشی می‌کردم بعد بیکار شدم چون کسی جرات خرید جنس روی زمین پهن شده نداشت. بچه محل‌ها دیدند بیکارم وظیفه قاپ‌زنی را به من دادند. تا به حال سابقه سرقت نداشتم.

در این گروه مهدی ۱۸ ساله هم هست که وظیفه‌اش این بوده هرکجا شهروندی مقاومت کرده یا به دنبال موتور دویده، او با چاقو و قمه تهدیدش می‌کرده و به زور گوشی تلفن همراه شهروند را سرقت می‌کرده یا با تکان قمه پشت موتور از تعقیب جلوگیری می‌کرده است.

*** افزایش گوشی‌قاپی به نقل از پلیس
اول مردادماه امسال، سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اعلام کرد: بیش از ۹۰درصد سرقت‌های قاپ‌زنی مربوط به سرقت موبایل است که افزایش قیمت تلفن همراه و عدم رعایت نکات ایمنی از سوی شهروندان در این خصوص از علل رشد این نوع سرقت است. اما چقدر از این سرقت‌ها خشن است؟

در آخرین خبرها مربوط به گوشی‌‌قاپی خشن،‌ دستگیری سارق زورگیر موبایل‌قاپ در پونک منتشر شد. سرهنگ رسول بهرامی، رئیس کلانتری ۱۴۰ باغ فیض از دستگیری سارق زورگیر در بلوار میرزابابایی، پونک خبر داد. در پی تماس تلفنی شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰، مبنی بر این‌که دقایقی قبل یک دستگاه خودرو پراید با سه نفر سرنشین اقدام به زورگیری از یک مرد جوان کرده‌اند، تیم عملیاتی کلانتری ۱۴۰ باغ فیض بلافاصله در محل بلوار میرزابابایی حاضر می‌شوند و اقدام به انسداد انتهای بلوار می‌کنند تا خودروی مذکور را رویت کنند.

دقایقی می‌گذرد و گزارشی مبنی بر مشاهده خودرو اعلام نمی‌شود در همین حین یک تماس تلفنی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گرفته می‌شود که در یکی از خیابان‌های فرعی همین بلوار میرزابابایی، به همان نحو زورگیری، سرقت دیگری رخ داده است از این قرار که یک نفر مرد جوان از یک خودروی پراید پیاده شده و به سمت مرد جوان دیگری که کنار خیابان ایستاده بوده می‌رود و می‌گوید: من تلفن همراهم شارژ ندارد و می‌توانم از تلفن همراه شما استفاده کنم؟

این شهروند، تلفن همراه خود را در اختیار این آقا می‌گذارد و فرد سارق بعد از گرفتن تلفن اقدام به فرار کرده است. با توجه به این که تیم عملیات کلانتری ۱۴۰ باغ فیض در صحنه حضور داشتند بلافاصله به محل حادثه می‌روند و مشاهده می‌کنند همان شهروند خون‌آلود کنار خیابان نشسته و به ماموران اظهار می‌کند: با ترفند تلفن همراهش را به سرقت بردند و چند دقیقه پیش این محل را ترک کردند و هنگامی که در حال رفتن بودند از پشت با قمه ضربه‌ای به او زده‌اند.

تحقیق و تجسس در خصوص این افراد آغاز می‌شود و حدودا ۱۰دقیقه بعد در همان بلوار میرزابابایی در انتهای بلوار نزدیک بزرگراه ستاری، تیم عملیات مشاهده می‌کنند که مرد جوان از خودروی پراید پیاده شده و می‌خواهد تلفن همراه فرد دیگری را به سرقت ببرد که بلافاصله ماموران در یک اقدام ضربتی نزدیک فرد می‌شوند و خودروی پراید با مشاهده ماموران پلیس اقدام به فرار می‌کند اما نفری که قمه به همراهش بوده و تلفن همراه شهروند را قصد داشته سرقت کند، چاره‌ای جز تسلیم شدن به پلیس نداشته و توسط تیم عملیات کلانتری ۱۴۰ باغ فیض دستگیر و به محل کلانتری منتقل می‌شود.

متهم در اعترافاتش به چهار فقره سرقت به این نحو اقرار می‌کند و دو نفر از شکاتی که همان روز سرقت برایشان اتفاق افتاده بوده به کلانتری می‌آیند و شاکیان‌شان را شناسایی می‌کنند. به گفته سرهنگ رسول بهرامی، رئیس کلانتری ۱۴۰ باغ فیض همچنین در روزهای گذشته نیز سه نفر در همان منطقه و به این همین شکل چنین سرقتی برایشان رخ داده بوده که به محل کلانتری ۱۴۰ باغ فیض می‌آیند و جمعا ۵ نفر شاکی از این فرد شناسایی می‌شود. به جهت دستگیری همدستان این فرد که ۲۵ سال سن دارد پرونده بعد از رویت توسط مقام قضایی،‌تحویل پایگاه دوم پلیس آگاهی می‌شود تا در خصوص دستگیری همدستانش اقدام شود.

کدخبر: ۳۴۹۴۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر