کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۷۱۵۹
تاریخ خبر:

تاج‌گذاری تابستان در میوه‌فروشی‌‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌خرداد هنوز از راه نرسیده اما به‌نظر می‌رسد تابستان حضور خود را به‌طور رسمی در میوه‌فروشی‌ها اعلام کرده است. جایی که گیلاس با قیمت کیلویی ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان رسما نوبرانه به‌حساب می‌آید. البته برخی فروشنده‌ها برای اینکه قیمت بالا توی ذوق خریدار نزند، قیمت نیم کیلو را محاسبه کرده و مثلا گیلاس را در وزن نیم کیلو با قیمت ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشند. اگر زردآلوی قطره طلا بخواهید باید ۱۶۰ هزار تومان هزینه کنید و قیمت هر کیلو شلیل ۱۴۰ هزار تومان شده است. ارزان‌ترین هندوانه‌ای که احتمالا بتوانید بخرید حدود ۶۰ هزار تومان است که بین چهار تا شش کیلوگرم وزن دارد.

گوجه‌سبز به نسبت اول سال کمی ارزان شده و بین ۸۵ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. طالبی جزو گزینه‌های ارزانی است که می‌شود یک و نیم کیلوی آن را ۳۵ هزار تومان خرید. برای مصرف یک هفته خانواده‌ای چهارنفره معمولا نیم کیلو تا یک کیلو از هر میوه کافی است. این خانواده احتمالا نیم کیلو زردآلو به قیمت ۴۸ هزار تومان، یک کیلو هلو ۷۰ هزار تومان، نیم کیلو گیلاس ۱۰۰ هزار تومان، یک کیلو گوجه‌‌سبز ۶۸ هزار و یک کیلو سیب را ۴۰ هزار تومان می‌خرند. اگر این خانواده اهل خوردن هندوانه باشند باید ۷۵ هزار تومان بابت آن پول بدهند. با این حساب سبد جمع‌وجور میوه آنها چیزی حدود ۴۰۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

‌قیمت انواع زردآلو، هلو و شلیل
قیمت هر کیلو زردآلو درجه یک به‌طور متوسط در فروشگاه‌ها ۹۶ هزار تومان است. البته برخی از آنها برای اینکه بالا بودن قیمت خیلی هم توی ذوق خریدار نزند، قیمت نیم‌کیلو را ۴۸ هزار تومان اعلام کرده‌اند و زحمت ضرب در دو کردن را به عهده خودتان گذاشته‌اند. البته اگر به میوه‌فروشی‌های شمال شهر بروید، باید برای خرید این میوه کیلویی ۱۰۷ تا ۱۱۰ هزار تومان هزینه کنید. برخی هم از اسم قطره‌طلا برای زردآلوهایشان استفاده کرده‌اند که قیمت آن تا ۱۶۰ هزار تومان هم گفته می‌شود.

اما کسانی که به‌دنبال انواع ریزتر و به اصطلاح درجه دو باشند، می‌توانند در فروشگاه‌ها به قیمت ۷۶ هزار تومان هم زردآلو بخرند. یک کیلو هلو بسته‌بندی شده ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته قیمت در میوه‌فروشی‌های وسط شهر حدود ۶۰ هزار تومان است. شلیل قیمت بالاتری از آن دو میوه دیگر دارد. برای اینکه یک کیلو شلیل به یخچال‌تان اضافه کنید باید ۱۴۰ هزار تومان هزینه کنید. البته می‌شود از برخی فروشگاه‌ها این میوه را با قیمت ۱۱۸ هزار تومان هم خرید. اما انتخاب زیادی نخواهید داشت چرا که بازار تقریبا در دست قیمت‌های بالاتر است.

قیمت انواع گیلاس و آلبالو
قیمت هر کیلو گیلاس بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان است و البته بستگی به این دارد که خریدتان را از کدام ناحیه از شهر انجام دهید یا گیلاس‌ها چه کیفیتی داشته باشند. از آنجایی که قیمت بالاست برخی از فروشگاه‌های اینترنتی دست به درست کردن بسته‌های نیم کیلویی زده‌اند که با ۱۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان می‌شود آنها را خرید. البته شما اگر بخواهید گیلاس را از میوه‌فروشی تهیه کنید، دستتان برای انتخاب میزان خرید بازتر است.

البته برای گیلاس‌های درشت براق باید همان ۲۳۰ هزار تومان را پرداخت کنید. اما اگر می‌توانید با انواع ریزتر و معمولی‌تر کنار بیایید می‌توانید ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بابت خرید این میوه هزینه کنید. هرچند آلبالو هنوز چندان در بازار دیده نمی‌شود اما برخی از میوه‌فروشی‌ها بار آلبالو هم آورده‌اند و قیمت آن را ۱۹۰ هزار تومان می‌گویند. این قیمت نشان می‌دهد که آلبالو با وجود اینکه بسیار نوبرانه است قیمت پایین‌تری نسبت به گیلاس دارد که از حضورش در میوه‌فروشی‌ها ۲۰ روزی می‌گذرد. با این حساب اگر هنوز آلبالو به مغازه‌های اطرافتان نرسیده، می‌توانید کمی صبر کنید تا وقتی از حالت نوبرانه درآمد با قیمت ارزان‌تر بخرید.

قیمت انواع گوجه‌سبز و توت فرنگی
تنوع قیمت گوجه‌سبز زیاد است. مغازه‌ای در وسط پایتخت هر کیلو را ۴۰ هزار تومان قیمت زده است. این در حالیست که انواع درجه یک، درشت و تازه گوجه‌سبز که هنوز هم نرم نشده‌اند، ۸۵ هزار تومان فروخته می‌شوند. میوه‌فروشی‌هایی که بار خود را از شهریار می‌آورند گوجه سبز را کیلویی ۱۰۰ هزار تومان می‌دهند. یک فروشگاه اینترنتی هم بسته نیم‌کیلویی را ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت زده است. البته کار ممکن است با دیدن قیمت ۲۱۵ هزار تومانی یک فروشنده در دیجی‌کالا به جاهای باریک بکشد و حسابی ما را از بابت قیمت گوجه‌سبز نگران کند.

تفاوت قیمت‌ها بیشتر به نوع این نوع میوه بستگی دارد. آنهایی که هنوز نرم و شل نشده‌اند، گران‌ترند. یک کیلو توت فرنگی درجه یک حدود ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت نوع گلخانه‌ای ارزان‌تر است و کیلویی ۱۵۸ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. با این حال ممکن است ظاهر شکیل‌تری داشته باشد. توت‌فرنگی معمولی که به اندازه گلخانه‌ای‌ها ظاهر خوبی ندارد و به اندازه توت‌فرنگی‌های درجه یک به‌درد مهمانی‌های مجلل نمی‌خورد، در فروشگاه‌های مرکز شهر حدودا ۱۰۰ هزار تومان فروخته شده یا در بسته‌بندی‌های نیم‌کیلویی۴۹ هزار تومان قیمت دارند.

قیمت انواع کیوی و سیب
هر کیلو کیوی در میوه‌ فروشی‌های سطح شهر حدود ۲۵ هزار تا ۳۲ هزار تومان است. البته اگر بخواهید خرید خود را از فروشگاهی اینترنتی که میوه درجه یک را بسته‌بندی می‌کند، بخرید باید ۳۷ هزار تومان پول بدهید. اگر کیوی دستچین بخواهید باید ۴۵ هزار تومان بابت آن پول بدهید. در عوض خیالتان راحت است که میوه خوبی را در ظرف خود می‌چینید. قیمت سیب‌سبز فرانسوی کیلویی ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است که البته در بسته‌بندی‌های نیم‌کیلویی ۱۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود و بیشتر در فروشگاه‌های شمال تهران پیدا می‌شود.

سیب قرمز درجه یک را باید به قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان و درجه دو را ۳۰ هزار تومان خرید. البته اگر بخواهید انواعی که کیفیت کمتری از این دو دارند بخرید، تا ۱۹ هزار تومان هم پیدا خواهید کرد. هر کیلو سیب‌زرد هم به قیمت ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. اگر به‌دنبال میوه‌های ارگانیک بروید قیمت‌ها کمی بالاتر است. سیب‌قرمز ارگانیک ۶۱ هزار تومان است و زرد هم همین قیمت را دارد. اگر برای آب‌گیری خرید کنید، یک کیلو سیب زرد مناسب این کار به قیمت ۱۷ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

قیمت انواع هندوانه و خربزه
هندوانه در اندازه‌های متنوعی فروخته می‌شود. به‌طور متوسط قیمت کوچک‌ترین هندوانه‌ها که بین چهار تا شش کیلو وزن دارند ۶۰ هزار تومان می‌شود و برای هندوانه متوسط شش تا هشت کیلوگرمی باید ۷۵ هزار تومان هزینه کرد. هندوانه‌های بزرگی که هشت تا ۱۰ کیلو وزن دارند هم به‌طور متوسط ۹۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسند. البته تنوع خیلی بالاست. مثلا یک هشت کیلویی ارگانیک را باید به قیمت ۱۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان خرید.

با همه اینها در برخی میوه‌فروش‌ها این میوه قیمت ارزان‌تری دارد و در حقیقت پولی که می‌دهید تابع محل خرید است. اگر از فروشگاهی در جنوب غرب تهران بخواهید هندوانه‌ای شش و نیم کیلویی بخرید، قیمت آن ۳۷ هزار تومان تمام می‌شود. یک نوع دیگر هم خرید هر اسلایس هندوانه است که در برخی از میوه‌فروشی‌ها در دسترس‌ هستند. برای خرید یک اسلایس باید حدود هفت هزار تومان هزینه کنید. یک خربزه سه تا چهار کیلویی ۱۰۳ هزار تومان قیمت دارد و اگر اندازه کوچک‌تر بخواهید دو کیلویی را ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان می‌فروشند. اما باز هم گزینه دارد و می‌توانید با حدود ۴۰ هزار تومان خربزه‌ای یک و نیم کیلویی به‌خانه ببرید.

قیمت انواع طالبی و شاهپسند
هر کیلو طالبی ۲۴ هزار تومان قیمت دارد. اما معمولا طالبی‌ها را دانه‌ای می‌فروشند که قیمت آنها به نسبت وزنشان متفاوت است. مثلا یک فروشگاه اینترنتی طالبی یک و نیم کیلویی را ۳۵ هزار تومان قیمت داده است. با این حساب می‌شود گفت داریم در کنار کیوی و سیب و خیار، در مورد یکی از میوه‌های نسبتا ارزان فصل حرف می‌زنیم. در میوه‌فروشی‌ها اگر به‌دنبال انواع درجه یک این میوه بگردید احتمالا باید برای خرید دو کیلو از آن ۸۹ هزار تومان هزینه کنید.

اما در فروشگاهی در میانه شهر با ۴۲ هزار تومان می‌شود طالبی خرید که بین یک و نیم تا دو کیلو وزن دارد. شاهپسند نوع دیگری است که برخلاف ظاهر دایره طالبی معمولی، بیضی شکل است و طعم بسیار شیرینی دارد و رنگش هم به نارنجی می‌زند. برای خرید یک و نیم تا دو کیلو از این میوه باید حدودا ۴۲ هزار تومان هزینه کنید. البته این را هم بدانید که پیدا کردن شاهپسند، کار آسانی نیست و در بسیاری از میوه‌فروشی‌ها پیدا نمی‌شود و باید حسابی دنبال آن بگردید.

قیمت انواع موز و خیار
یک کیلو خیار گلخانه‌ای ۱۴ هزار تومان است. اما اگر بخواهید خرید خود را از فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهید که روی آن سلفون کشیده و در ظرف پلاستیکی قرار داده‌اند ممکن است مجبور باشید تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان هم هزینه کنید. خیار اصفهان ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. البته گران‌تر از این هم پیدا می‌شود. مثلا خیار درجه یک را باید به قیمت ۱۷ هزار تا ۱۸ هزار تومان خریداری کرد. خیارهایی که با عنوان مجلسی به‌فروش‌ می‌رسند هم ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان هستند.

یک کیلوگرم موز که به‌طور متوسط چهار عدد می‌شود، ۴۰ هزار تومان است. این میوه به‌طور بوته‌ای هم فروخته می‌شود. نوع درجه یک که حال زیادی نداشته باشد تا ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان هم پیدا می‌شود. برای نمونه یک بوته دو کیلو و ۴۰۰ گرمی از موز درجه یک را باید با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان خرید. برای کسانی که مهمانی بزرگ دارند شاید بوته‌های بزرگ ۱۵ کیلویی با قیمت ۶۰۰ هزار تومان مناسب باشد. قیمت موز شیری کمی ارزان‌تر بوده و با پرداخت ۳۳ هزار تومان می‌شود آن را خرید و به سبد میوه اضافه کرد.

کدخبر: ۴۵۷۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر