کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۷۹۱
تاریخ خبر:

تاجر پرحاشیه به هفت‌سال حبس‌ محکوم شد

روزنامه هفت صبح| یک: دیروز خبر آمد که حکم هفت سال حبس شهرام جزایری در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شده و جزئیات تازه‌ای از علت صدور این حکم منتشر شد. از زمان بازداشت او در مردادماه ۱۳۹۷ وقتی داخل محموله عدس در حال خروج غیرقانونی از کشور بود، این اولین بار است که جزئیات کاملی از عناوین اتهامی جدید این متهم ۴۸ساله منتشر می‌شود.

در پاییز سال گذشته هم لعیا باقری وکیل او به رسانه‌ها گفته بود که حکم هفت سال حبس برای او صادر شده و سخنگوی قوه قضائیه هم آن را تایید کرده بود. در صورتی که قبل‌تر صحبت از یک حبس طولانی مدت یا ۱۲ سال حبس بود. حالا اما باشگاه خبرنگاران جوان نوشته که این حکم جدید هفت سال حبس به تایید نهایی رسیده. حکمی که در رابطه با یک پرونده کلاهبرداری صادر شده و بنابراین این فرضیه که گفته می‌شد شهرام جزایری از اتهام پرداخت رشوه میلیاردی هنگام خروج از کشور تبرئه شده هم صحت داشته.

* دو: در تاریخ ۷ مرداد ماه ۱۳۹۷ درست در زمانی که مثل حالا همه پیگیر افزایش قیمت سرسام‌آور سکه و دلار بودند خبر آمد که ماموران گمرک ماکو حین بازرسی یک محموله عدس متوجه شدند قاچاقچیان انسان سعی داشتند در پوشش این محموله چند نفر از اتباع ایرانی و افغانستانی را به ترکیه منتقل کنند. یکی از این افراد همین شهرام جزایری بود. متهم اقتصادی مشهور دهه ۸۰ که بعد از چند سال تازه از زندان آزاد شده بود. حالا بعد از گذشت دو سال از آن ماجرا، مشخص شده که برای او دو پرونده قضایی تشکیل شده و هر دو هم به صدور حکم قطعی رسیده؛ یکی مربوط به موضوع کلاهبرداری ۲۵۰ میلیونی است که شاکی در ازای دریافت سه برابر وجه رضایت داده اما جنبه عمومی جرم پابرجاست.

پرونده دوم هم مربوط به پرونده‌های قدیمی اوست که به رد مالی ۵۰میلیون دلاری که از شعبه بانک ملی در امارات دریافت کرده محکوم شده بود و حالا به علت تاخیر در پرداخت آن خسارت جریمه شده است. از نظر جنبه عمومی جرم دادگاه او را به هفت سال حبس محکوم کرده است. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در مهر پارسال گفته بود شهرام جزایری یک حکم شش ماه حبس هم دارد که چون طبق قانون حبس طولانی‌تر برای متهمان اعمال می‌شود همان هفت سال حبس کفایت می‌کند. نکته‌ای که بالاتر اشاره کردیم این بود که شهرام جزایری به این ترتیب از اتهام پرداخت رشوه میلیاردی به ماموران گمرک هنگام خروج از کشور تبرئه شده است چون در همان مردادماه ۹۷ این خبر منتشر شده بود و وکیل جزایری آن را تکذیب می‌کرد.

* سه: قصه آشنایی افکار عمومی با شهرام جزایری به سال ۱۳۸۱ برمی‌گردد که او به عنوان یک متهم اقتصادی دستگیر شد. تا قبل از آن خیلی خبری از اختلاس‌های سنگین و دستگیری مداوم متهمان اقتصادی نبود بنابراین طبیعی بود که پرونده شهرام جزایری خیلی سر زبان‌ها بیفتد. در دهه ۷۰ فقط یک پرونده فاضل خداداد وجود داشت که در نهایت هم منجر به اعدام او شد. به هرحال شهرام جزایری در ۲۹سالگی وقتی یک تاجر مشهور بود دستگیر شد.

صادرات خرما و سیر به کشورهای حاشیه خلیج فارس جزو اولین فعالیت‌های اقتصادی او بود. بعدتر به صادرات فرش روی آورد و به سودهای کلانی هم رسید. گام بعدی او سرمایه‌گذاری روی تولید کاغذ و روغن نباتی بود که یک کارخانه ورشکسته روغن نباتی را خریداری کرد. در همین مقطع گفته می‌شد او به عنوان مشاور اقتصادی به راهروهای مجلس هم رفت و آمد دارد. کمک‌های او به بعضی چهره‌های سیاسی هم از اتفاقات پر سر وصدای آن دوران بود.

* چهار: شهرام جزایری در دادگاه به اتهام «ایجاد و تاسیس حدود ۵۰ شرکت مختلف بازرگانی، کسب اعتبار موهوم از طریق مانورهای متقلبانه، برداشت ۳۸میلیارد و ۱۰میلیون ریال به دفعات مختلف و پرداخت آن به اشخاص به عنوان رشوه و جعل اسناد، تبانی در معاملات دولتی، اغوای مسئولان بانک‌ها، دریافت ارز، ایجاد رکود در صادرات، تهیه پیمان‌نامه‌های غیرقانونی و اخذ مقادیر قابل توجهی از این طریق» متهم و به تحمل ۱۴سال زندان، ۱۰سال تبعید، ۱۰سال محرومیت از فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و پرداخت ۱۲۲میلیون و ۸۴۰ هزار و ۲۰۰ دلار جریمه نقدی محکوم شد.

هرچند بعدها با رای دیوان عالی کشور از همه این عناوین اتهامی اقتصادی تبرئه شد اما به مدت ۱۱سال در زندان ماند. در این دوران یک اتفاق عجیب هم البته در سال ۱۳۸۵ رخ داد. زمانی که ماموران در حال انتقال او برای معرفی دارایی‌هایش بودند موفق به فرار شد. چند روز بعد اما این متهم اقتصادی در روستاهای عمان بازداشت شد و به ایران بازگشت.

* پنج: این ماجراها گذشت تا مهرماه ۱۳۹۳ که شهرام جزایری از زندان آزاد شد. او در این دوران جدید سعی کرد از خودش تصویر یک مغز متفکر اقتصادی و مشاور زبردست بسازد. چهره خوش صحبت و خبرسازی هم بود بنابراین هر از گاهی نشریات و رسانه‌ها به سراغ او می‌رفتند. از جمله گفت‌وگوی پر سر و صدایی که او در آذرماه ۱۳۹۴ با رضا رشیدپور در برنامه دید در شب داشت محصول همین دوران بود. یا یک مرتبه که به مشهد رفت و اظهاراتی در جمع سهامداران پدیده شاندیز داشت که منجر به بازداشت چند ساعته او شد.

در همین روزها هم بود که شهرام جزایری گفت به او پیشنهاد شده که به کشورهای پاناما و ایسلند و هنگ کنگ برود و در زمینه ارزهای دیجیتالی فعالیت کند. همینطور گفت حاضر است به وزرای اقتصادی دولت مشاوره بدهد. یا در جایی گفته بود می‌خواهد بانکی به نام شهرام در دنیا راه‌اندازی کند و برجی بلندتر از برج ترامپ بسازد. رونمایی از رمز ارز شهرام کوین هم خب که از جمله ایده‌های او بود که به نتیجه نرسید.

کدخبر: ۳۲۸۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر