کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۹۹۴
تاریخ خبر:

تاثیر کرونا بر ورشکستگی شبکه‌های فارسی ماهواره‌

در حالی که صداوسیمای خودمان به دلیل مشکلات و بحران‌های دوران کرونا مجبور شده یکی یکی سریال‌هایش را ناتمام بگذارد و تولیدات جدید مناسبتی هم ندارد خبر می‌رسد که اوضاع شبکه‌های ماهواره‌ای آن طرف آب هم چندان خوب نیست. دو هفته پیش برنامه‌های شبکه‌های GHM و Hope City معلق شد، بعد از مدتی که فرکانس جدیدی برای دیده برنامه‌های این دو شبکه اعلام نشد، مدیر شبکه Hope City که محمد کریمیان برادر رئیس سابق شبکه تلویزیونی جم است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که دیگر قادر به ادامه فعالیت نیست.

در این بیانیه آمده بود:«از اینکه یک سال مهمان خانه‌های شما بودیم و ما را پذیرفتید سپاسگزاریم. به اطلاع شما می‌رسانیم که پخش این شبکه‌ها متوقف شده. در طول مدتی که در خدمت شما بودیم هزینه‌های شبکه‌ها را شخصا و بدون وابستگی به نهاد یا ارگان خاصی پرداخت می‌کردیم و راه سختی را پشت سرگذاشتیم که بتوانیم پخش شبکه‌ها را ادامه دهیم ولی شرایط اقتصادی که به واسطه کرونا پیش آمده ادامه راه را برای ما غیرممکن کرده است.»

‌ Vox1و vox2دو شبکه دیگر که آنها هم مدت زیادی مشغول پخش سریال‌ها و فیلم‌های خارجی و داخلی بودند اعلام کرده‌اند دیگر نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند آنها هم گفته‌اند: «متاسفانه با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل شیوع کرونا و گران شدن دلار فعلا ناچار به قطع شبکه‌ها شدیم و در تلاشیم به محض فراهم شدن شرایط پرداخت هزینه‌ها مجدد به خدمت‌رسانی ادامه بدهیم.»

طی چند روز گذشته پنج شبکه MyTV ، Mava Movies ، ۳۰TV و Iran B Merz و HPTV هم که توسط پروایدر نورت تلکام سرویس‌دهی می‌شدند، از ماهواره یاهست قطع شده‌اند. ممکن است با خودتان بگویید این شبکه ها که به ظاهر در خارج از ایران فعالیت می‌کنند چرا باید به مشکلات ارزی برخورد کنند یا کرونا چه تاثیری می‌تواند در فعالیت آنها داشته باشد، موضوع این است که اغلب شبکه‌های اینچنینی از داخل ایران فعالیت می‌کنند و از طریق همکاری با دفتری که در یکی از کشورهای اطراف دارند به پخش برنامه‌ها بدون تشریفات مربوط به کپی رایت می‌پردازند.

فعالیتی که بارها صدای تولیدکننده‌های فیلم و سریال ایرانی را درآورده است چون به بارها دیده شده که یک فیلم یا سریال در حالی که هنوز روی پرده یا در حال فروش در بستر vod و شبکه خانگی است، سر از پخش در این شبکه‌ها درآورده است، نمونه‌اش همین فیلم خروج که گفته می‌شد فیلیمو برای خریدنش از اوج چندین میلیارد هزینه کرد، بلافاصله بعد از اکران در فیلیمو و استقبال امیدوارکننده از آن، از سوی شبکه‌های اینچنینی بارها پخش شد.

‌حالا این اتفاق نه تنها برای تولیدکننده‌های داخلی خبر خوبی است بلکه باعث خوشحالی vod ها هم می‌شود. البته گویا vodهای معروف مثل فیلیمو برای توقف فعالیت این شبکه‌ها شروع به باز کردن پرونده در ابعاد بین‌المللی کرده‌اند. بعضی از حقوقدان‌ها می‌گویند از آنجا که ایران عضو کنوانسیون برن نیست یا به عبارتی خودش زیربار کپی رایت نرفته، تولیدکننده محصولات صوتی و تصویری داخلی برای پیگیری شکایتشان از شبکه‌هایی که دفتری در خارج از کشور دارند و خارجی محسوب می‌شوند باید یک‌بار محصولشان را در کشوری که عضو کنوانسیون برن است نمایش دهند یا توزیع کنند و بعد وارد پروسه شکایت از این شبکه ها بشوند. حالا معلوم نیست که vodهای می‌خواهند این مسیر را بروند یا نه اما به هر حال باز شدن پرونده قضایی در مورد کپی رایت هم عامل تهدید‌کننده دیگری است که فعالیت این شبکه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال پایین آمدن کرکره‌شان را تقویت می‌کند.

کدخبر: ۳۲۲۹۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر