کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۳۲
تاریخ خبر:

تاثیر عوامل روانی بر قیمت ارز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دلار و یورو در روزهای سپری شده از ماه مرداد به آرامش رسیده‌اند. درهم امارات را حدود سه هزار و ۲۰۰تومان و لیر ترکیه را دو هزار و ۱۰۰تومان می‌فروشند.

بازار ارز مرداد امسال خبرهای خوبی به همراه دارد. تقریبا در این ۲۰ روزی که از ماه دوم تابستان گذشته، تب و تاب بازار ارز به کلی فروکش کرده و بعد از مدت‌ها شاهد یک ثبات نسبی کم‌سابقه در بازار ارز هستیم به طوری که دامنه نوسانات به حداقل خود رسیده و انگار همه ارزهای خارجی خیال آرامش دارند.

*** دلار در مرز روانی ۱۲هزار تومان
دست‌کم از ۲۰روز پیش تا حالا دلار روی مرز ۱۲هزار تومان گیر افتاده است. بررسی تغییرات قیمت دلار در ۲۰روز اول مردادماه نشان می‌دهد دلار عموما بین ۱۱هزار و ۹۵۰تومان تا ۱۲هزار و ۱۰۰تومان نوسان داشته و این دو هفته را کاملا در آرامش سپری کرده است. این ارز تنها برای یک روز آن هم در پنجم مردادماه از حبس ۱۲هزار تومان فرار کرد و به ۱۲هزار و ۳۰۰تومان رسید. هرچند این اتفاق ماندگار نبود و دوباره از فردای آن روز دلار به محدوده قبلی بازگشت.

با این وجود همان یک روز کافی بود تا میانگین قیمت دلار در این دو هفته با کمی تغییرات همراه شود. در دو هفته گذاشته میانگین قیمت دلار ۱۲هزار و ۶۰تومان محاسبه می‌شود. ثبات بازار ارز در هفته دوم مرداد بیشتر به چشم می‌آید. دامنه تغییرات در هفته گذشته کمتر شده و دلار نهایتا بین ۱۱هزار و ۹۵۰تومان تا ۱۲هزار و ۳۰تومان نوسان دارد. این موضوع نشان می‌دهد شاهد یک مرز روانی در بازار ارز هستیم.

*** یورو در کانال ۱۳هزار و ۴۰۰تومان
یورو در دو هفته اخیر وضعیتی مشابه دلار دارد. این ارز از اول مرداد حوالی نرخ ۱۳هزار و ۴۰۰تومان نوسان می‌کند و انگار در محدود ۱۳هزار و ۳۰۰تومان تا ۱۳هزار و ۵۰۰تومان حبس شده است. با اینکه انتظار می‌رود با توجه به بزرگ‌تر بودن مقیاس اندازه‌گیری ارزش یورو نسبت به دلار، شاهد تغییرات بیشتری در نرخ این ارز باشیم اما چنین اتفاقی نیفتاده است به طوری که در دو هفته اخیر میانگین قیمت یورو در بازار آزاد ۱۳هزار و ۴۴۰تومان است که نشان می‌دهد یورو در دو هفته اخیر تغییر خاصی به خود ندیده است.

این ارز تنها در پنجم مردادماه همزمان با افزایش قیمت دلار به مدت کوتاهی از محدوده ۱۳هزار و ۴۰۰تومان خارج شد و به ۱۳هزار و ۷۰۰تومان رسید، اما این افزایش قیمت ادامه‌دار نبود و یورو از همان روز بعد به محدوده خود برگشت. در هفته‌ای که رو به پایان است، قیمت یورو در بازار آزاد ثبات بیشتری را تجربه می‌کند. از اول هفته قیمت یورو بین ۱۳هزار و ۳۰۰تومان تا ۱۴هزار و ۵۰۰تومان حبس شده که یک آرامش کم سابقه در بازار ارز به حساب می‌آید.

*** درهم امارات؛ سه هزار و ۲۶۰تومان
درهم امارات از قاعده ثبات قیمت‌ها در بازار ارز مستثنا نیست. در این ۲۰روز ارزش هر درهم امارات بین سه هزار و ۲۵۰تومان تا سه هزار و ۳۰۰تومان حبس شده و شاهد یک آرامش نسبی برای این ارز هستیم. پنجم مرداد همزمان با افزایش قیمت دیگر ارزها، درهم امارات برای مدت کوتاهی از محدوده خارج شد و به ۱۳هزار و ۳۵۰تومان رسیده، اما از فردای آن روز دوباره به قیمت اصلی خود برگشت.

با این حال همین یک روز کافی بود تا میانگین قیمت درهم امارات در دو هفته اخیر کمی بالا برود و به سه هزار و ۲۸۰تومان برسد. ارزش درهم در هفته‌ای که گذشت،ثبات بیشتری را تجربه کرد و محدوده تغییرات آن کوچک‌تر شد. این ارز از اول هفته پیش تا حالا صرفا در بازه سه هزار و ۲۵۵ تا سه هزار و ۲۷۵تومان نوسان دارد و میانگین قیمت آن سه هزار و ۲۶۷تومان است.

*** لیر ترکیه؛ دو هزار و ۱۵۰تومان
لیر شرایط متفاوتی نسبت به همتایانش در بازار ارز دارد. ترکیه به خودی خود دچار بحران اقتصادی است و ارزش دلار در این کشور مدام بالا و پایین می‌شود. با این وجود نرخ تبدیل لیر ترکیه در بازار آزاد تهران در یک محدوده ۷۵تومانی گیر افتاده است. طوری که در ۲۰روز اخیر کمترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه دو هزار و ۱۰۰تومان و بیشترین قیمت برای این ارز پرطرفدار برای مسافران ایرانی، دو هزار و ۱۷۵تومان است که نشان از یک ثبات کم‌سابقه برای این ارز در بازار دارد.

در ۲۰روز اول مرداد، میانگین قیمت لیر ترکیه در بازار دو هزار و ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود. در هفته‌ای که گذشت قیمت لیر ترکیه در نیمه دوم کانال دو هزار و ۱۰۰تومانی قرار گرفته است به طوری که از شنبه هفته پیش لیر بین نرخ دو هزار و ۱۶۵تومان تا دو هزار و ۱۷۵تومان نوسان دارد.

کدخبر: ۲۷۴۲۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر