کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۶۲۹
تاریخ خبر:

تاثیر عجیب و منفی کرونا بر رشد جمعیت در ایران

پاندمی کرونا نه فقط با افزایش مرگ‌ومیر، که با کاهش معنادار نرخ زاد و ولد نیز شاخص‌های جمعیتی کشور را در مرز هشدار قرار داده است. روزنامه همشهری در گزارشی در این باره نوشت: شیوع کرونا تصمیم به فرزندآوری حدود یک‌چهارم زوج‌های ایرانی را به تأخیر انداخته و یک مرحله قبل‌تر از آن، یعنی در مرحله ازدواج نیز برای حدود یک‌سوم از زوج‌ها مانع درست کرده است.

بر اساس این گزارش حدود ۲۴درصد افراد، خود یا یکی از اعضای متأهل خانواده‌شان تصمیم به فرزندآوری را به‌دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ به تأخیر انداخته‌اند. یکی از عوامل بدیهی مؤثر بر فرزندآوری، وقوع ازدواج است که به‌گفته صادقی، در این زمینه نیز کرونا باعث شده حدود ۳۰درصد از افراد مجرد، برنامه ازدواج خود را به عقب بیندازند.

میزان باروری کل در ایران بعد از افزایش موقتی نیمه اول دهه۹۰، از نیمه دوم دهه۹۰، قبل از شروع همه‌گیری در حال کاهش بود. اما با همه‌گیری کرونا، این کاهش با وجود تغییر سیاست‌های جمعیتی ادامه داشته و این می‌تواند به‌معنای کاهش بیشتر باروری دوره‌ای به پایین‌ترین سطح تاکنون بوده باشد (میزان باروری کل ۱.۶۵فرزند به ازای هر زن در سال ۱۳۹۹). کاهش حدود ۱۰درصدی موالید و باروری در سال۱۳۹۹ در مقایسه با سال۱۳۹۸ از تبعات و پیامد‌های همه‌گیری کووید-۱۹ است که تداوم روند کاهشی آن در سال۱۴۰۰ دور از انتظار نیست.»

از دست دادن فرصت بارداری زیر سایه کرونا

سمیرا شهباززادگان و منصوره کریم‌اللهی، اعضای هیأت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در چکیده مطالعه‌ای در این‌باره نوشته‌اند: «ویروس کرونا با پیامد‌های جمعیتی همراه است و به‌عنوان مثال، فرزندآوری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و جمعیت کشور را به‌سوی پیری می‌کشاند. کرونا دو پیامد مستقیم یا ارگانیکی و غیرمستقیم یا مکانیکی روی جمعیت خواهد گذاشت. یکی از پیامد‌های مستقیم کرونا، افزایش میزان مرگ‌ومیر بوده و جنبه دیگر پیامد‌های جمعیتی ویروس کرونا بر الگو‌های ازدواج و فرزندآوری است. فضای نامشخص ویروس کرونا، موجب تحت‌تأثیر قرارگرفتن تصمیم‌گیری در مسائل جمعیتی مانند تعویق و کاهش ازدواج و فرزندآوری، بالارفتن بیشتر سن بارداری و در برخی موارد حتی ازدست‌دادن فرصت بارداری می‌شود.»

تأثیر چالش جمعیتی کرونا ۲دهه دیگر خود را نشان می‌دهد

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نیز کاهش جمعیت در ایران نسبت به سایر کشور‌ها را پرشتاب دانسته و می‌گوید: «تأثیر چالش بزرگی که کرونا در بحث جمعیت ایجاد کرده است دودهه دیگر خود را نشان می‌دهد. آمار ٩‌ماهه در سال گذشته نشان از کاهش بالای ١٠٠هزار نفری در بحث موالید و افزایش بالای ١٠٠‌هزار نفری در بحث مرگ‌ومیر دارد که کنارهم‌گذاشتن این دو موضوع یک هشدار جدی است.»

منبع: روزنامه همشهری

کدخبر: ۴۱۴۶۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    یعنی گرانی هاو نداشتن امید به آینده دخیل نیست؟!