کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۳۵۹
تاریخ خبر:

تاثیر توافق گستاخانه امارات با اسرائیل بر‌زندگی ما

روزنامه هفت صبح | ماجرای توافق امارات با رژیم صهیونیستی، به نظر ماجرای دامنه‌داری است که وسعت تاثیر آن از فضای سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای خارج خواهد شد و به طور مستقیم روی زندگی مردم نیز تاثیر خواهد گذاشت. چرا؟

* یک: کل تجارت خارجی ایران، ۸۵ میلیارد دلار ارزش دارد. یعنی هم کالاهایی که وارد می‌کنیم و هم کالاهایی که صادر می‌کنیم. از این میزان ۱۲ میلیارد دلار یعنی یک هفتم یا نزدیک به ۱۵ درصد از کل تجارت خارجی با امارات است.

* دو: ممکن است کسی بگوید که ما با دوبی کار می‌کنیم و نه ابوظبی ولی باید بدانید که:
اولا از نظر اصولی، امکان ندارد که این تصمیم بدون موافقت دوبی اخذ شده باشد چرا که طبق قانون اساسی امارات، تصمیم‌گیری در شورای عالی فدرال که از حکام هفت امارت تشکیل می‌شود به رای پنج امارت نیاز دارد و حتما باید دوبی و ابوظبی جزو موافقین باشند.

و ثانیا اگرچه دوبی با ابوظبی اختلافاتی جدی در حوزه سیاست خارجی دارند و مثلا دوبی بیشتر با ایران همراه است و برعکس ابوظبی بیشتر پول را دنبال می‌کند تا ایدئولوژی را ولی به هر حال رهبری در امارات با ابوظبی است و آن زمان که این امارت خواست، توانست با ابزارهایی مثل قانون مالیات بر ارزش افزوده رابطه ارزی ایران با دوبی را از بین ببرد و یکی از دلایل مسئله ارزی در ایران باشد.

* سه: فعلا که اوضاع گردشگری به راه نیست ولی تا همین چند سال پیش سالیانه، نیم میلیون ایرانی به دوبی می‌رفتند. ایرانی‌ها البته به کشورهای دیگری هم سفر می‌کنند که با رژیم صهیونیستی رابطه سیاسی دارند و حتی اسرائیل در آنجا، سفارتخانه دارد و حتی همسایه ما هستند (مثل ترکیه در سال‌های دورتر و آذربایجان) ولی به هر حال حجم مراوده انسانی ما با امارات به شکلی است که احتمالا، دوبی و امارات به عنوان یک تهدید امنیتی برای ایران به شمار خواهد آورد. مسئله گردشگری را کنار جمعیت ایرانیان مقیم دوبی یعنی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر بگذارید تا متوجه شوید که از چه چیزی صحبت می‌کنیم.

* چهار: صد البته که در این میان، چند ده مسئله ژئوپلتیک هم وجود دارد مثل ماجرای ادعای جعلی حاکمیت امارات بر جزایر سه گانه ما ولی اگر فقط زندگی مردم را بخواهید در نظر بگیرید باید گفت که احتمالا نه تجارت و نه گردشگری در امارات برای فعالان اقتصادی ایرانی به شکل سابق و به همان روال ساده و راحت نخواهد بود مخصوصا با توجه به اینکه اماراتی‌ها ظاهرا می‌خواهند این توافق را با افتخار مطرح کنند و آن را به رخ بکشند و به خاطر همین، خیلی زود از سفارتخانه حرف زدند و اولین توافق را هم در زمینه کرونا با اسرائیلی‌ها امضا کردند.

کدخبر: ۳۴۵۳۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر