کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۲۷۴
تاریخ خبر:

تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار‌های طلا، ارز و بورس

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته برگزار شد و احتمالا حالا که شما این گزارش را می‌خوانید، نتایج انتخابات در برخی ایالت‌ها یا حتی رئیس‌جمهور چهار سال آینده آمریکا مشخص شده باشد. چند روزی است که سرمایه‌گذارهای بازارهای مختلف مثل ارز، طلا و بورس دست به ماشه نشسته‌اند تا بعد از تعیین تکلیف این انتخابات برای سرمایه‌گذاری تصمیم بگیرند. دوشنبه، یعنی یک روز مانده به انتخابات آمریکا، قیمت دلار به ۲۹هزار تومان افزایش پیدا کرد و در این روز خیلی از فعالان بازار ارز دست از معامله کشیدند.

بازارهای جهانی طلا با رشد انس همراه بودند و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نسبت به ابتدای هفته حدود ۱۵۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. بازار بورس هم با کمترین حجم معاملات یعنی شش هزار میلیارد تومان در روز، نشان داد خیلی از فعالان این بازار علاقه‌ای به خرید و فروش سهام در روزهای منتهی به انتخابات آمریکا ندارند. حالا باید ببینیم بعد از مشخص شدن نتیجه این انتخابات هر کدام از بازارها احتمالا چه واکنشی نشان خواهند داد.

*** تغییرات قیمت دلار تحت تاثیر انتخابات آمریکا
بازار ارز در آخرین روز کاری قبل از انتخابات آمریکا شرایط ویژه‌ای داشت. دلار که برای چند روزی در محدوده ۲۷ تا ۲۸هزار تومان در نوسان بود، به طور ناگهانی بعد از انتظار نتایج چند نظرسنجی درباره پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تا ۲۹هزار تومان پیشروی کرد و در روز دوشنبه به ۲۹هزار و ۲۰۰تومان رسید. حتی بعضی کانال‌های تلگرامی در تعطیلی روز گذشته قیمت دلار را ۲۹هزار و ۴۰۰تومان اعلام کردند.

گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز دوشنبه، یک بازار کم‌رونق را نشان می‌دهد که خیلی‌ها تمایلی به معامله ندارند و می‌خواهند منتظر نتایج انتخابات در آن سوی اقیانوس اطلس بمانند. بعضی اعتقاد دارند افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه نه به خاطر معاملات در بازار ارز بلکه به خاطر افزایش نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی بود.

صرافی ملی دوشنبه قیمت فروش دلار را از ۲۷هزار و ۲۰۰ به ۲۸هزار و ۲۴۰تومان افزایش داد و همین افزایش هزار تومانی باعث گرانی دلار در بازار آزاد شد. قیمت خرید دلار در صرافی ملی چند روزی است صفر تومان اعلام می‌شود که نشان می‌دهد صرافی ملی خرید ارز را متوقف کرده و صرفا فروشنده است. برخی می‌گویند قیمت‌های اعلام شده، قیمت‌هایی بود که معامله چندانی بر آنها صورت نگرفت.

آنها می‌گویند قیمت‌ها در بازار روز دوشنبه چندان واقعی نبود و افزایش قیمت‌ها در بازار حداقل برای این روز عادی و طبیعی بود. برخی دیگر نظر متفاوتی دارند و می‌گویند به خاطر جلو افتادن ترامپ در برخی ایالت‌ها بر اساس چند نظرسنجی قیمت دلار در بازار آزاد افزایش داشته است. برخی می‌گویند با توجه به تغییرات قیمت دلار در روز دوشنبه، فعالان بازار ارز ترامپ را پیروز انتخابات آمریکا می‌دانند.

‌پیش‌بینی روزهای بعد از انتخابات آمریکا: خیلی از کارشناسان می‌گویند انتخابات آمریکا نمی‌تواند تاثیر زیادی در کاهش یا افزایش قیمت دلار داشته باشد اما آنها تاثیر کوتاه‌مدت این انتخابات را انکار نمی‌کنند. هرچه باشد این انتخابات تاثیر روانی در بازار ارز خواهد داشت. نیما آگاهی، کارشناس بازارهای مالی اعتقاد دارد در صورت پیروزی ترامپ، بازگشت قیمت دلار به کانال ۳۰هزار تومانی دور از انتظار نیست و ممکن است قیمت ۳۵هزار تومان در بازار آزاد محقق شود.

در طرف مقابل او تاثیر پیروزی بایدن بر بازار آزاد را ریزش دلار برای کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌کند. او می‌گوید ممکن است بر اثر هیجان بعد از پیروزی بایدن قیمت دلار مثل دو هفته گذشته که از ۳۲ به ۲۶هزار تومان کاهش پیدا کرد، از کانال ۲۰هزار تومانی خارج شود و حتی برای ساعاتی به محدوده ۱۸هزار تومان برسد اما در نهایت‌ قیمت دلار بعد از چند روز در حدود ۲۲هزار تومان قرار خواهد گرفت.

*** تغییرات قیمت طلا تحت تاثیر انتخابات آمریکا
بازارهای جهانی به استقبال بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا رفته‌اند. انس طلا بعد از یک هفته سقوط دوباره به کانال هزار و ۹۰۰دلار برگشته است. سه روز پیش هر انس طلای جهانی حدود هزار و ۸۶۵دلار قیمت داشت و دیروز این رقم تا هزار و ۹۰۷دلار پیشروی کرد که نشان از افزایش ۴۲دلاری قیمت طلا در سه روز دارد.

همین افزایش قیمت طلای جهانی دست در دست گرانی دلار در بازار آزاد باعث افزایش قیمت طلا شد. مورد عجیب اینجاست که در بازارهای جهانی عموما معتقدند بایدن پیروز انتخابات است و در بازار آزاد ارز ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی دارد. همین مورد باعث شده هر دو عامل تعیین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ایران صعودی باشند. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در ابتدای این هفته تا یک میلیون و ۱۷۰هزار تومان کاهش پیدا کرده بود و برای ساعاتی به یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان رسید.

در سه روز کاری با گرانی دلار و رشد انس جهانی، قیمت طلای ۱۸ عیار به گرمی یک میلیون و ۳۱۴هزار تومان رسیده و حدود ۱۵۰هزار تومان نسبت به ابتدای هفته افزایش داشته است. پیش‌بینی روزهای بعد از انتخابات آمریکا: دن پاپسکو، تحلیلگر و مشاور بازارهای سرمایه می‌گوید در حال حاضر انتظار بازارها پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکاست و این یکی از مواردی است که من کاملاً مطمئنم منجر به صعود بهای طلا و سقوط شاخص دلار خواهد شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

او می‌گوید در صورت پیروزی بایدن علاقه به سرمایه‌گذاری در دارایی‌هایی مثل طلا، بیت‌کوین و ارزهایی غیر از دلار در بازارهای جهانی بیشتر می‌شود. با این حساب با پیروزی بایدن می‌توانیم انتظار صعودی بودن شاخص انس را داشته باشیم اما در بازار ایران با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت دلار در صورت پیروزی بایدن، می‌توان گفت طلا هم روند نزولی خواهد داشت و ممکن است به مرز یک میلیون تومان برسد. با این وجود کاهش قیمت طلا کمتر از دلار خواهد بود.

در طرف مقابل اگر ترامپ پیروز انتخابات باشد، ممکن است با وجود روند نزولی انس و بازگشت آن به محدوده پایین‌تر از هزار و ۹۰۰دلار، شاهد افزایش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تحت تاثیر هیجان بازار ارز باشیم. طلا رکورد یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان را در کارنامه خود دارد و در صورت افزایش قیمت دلار به بالاتر از ۳۰هزار تومان، ثبت دوباره این رقم برای طلا بعید نیست.

*** تغییرات شاخص بورس تحت تاثیر انتخابات آمریکا
بورس مدت‌هاست درگیر اخبار انتخابات آمریکا شده. این مورد را به وضوح می‌توان در معاملات سه روز ابتدای بازار این هفته مشاهده کرد. ارزش معاملات در این سه روز در محدوده شش هزار میلیارد تومان باقی مانده بود که کمترین رقم در بازار به حساب می‌آید. در روزهای عادی حدود ۲۰هزار میلیارد تومان در بورس معامله انجام می‌شود و در روزهای ریزش بازار این رقم در محدوده ۱۰هزار میلیارد تومان قرار می‌گیرد.

ارزش معاملات شش هزار میلیاردی در روزهای یکشنبه و دوشنبه نشان می‌دهد خیلی از فعالان بورس منتظر مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا هستند. شاخص بورس هم از ابتدای هفته گذشته تا حالا بیش از ۳۰۰هزار واحد کاهش داشته و شاهد ارزانی سهام در بازار هستیم. از طرف دیگر کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند ریزش هفته‌های اخیر در بازار سرمایه به خاطر پیروزی بایدن در اغلب نظرسنجی‌هاست.

طوری که گفته می‌شود از نظر سرمایه‌گذاران بورس، بایدن پیروز انتخابات خواهد بود و به همین دلیل کاهش احتمالی شاخص بورس را بعد از پیروزی بایدن در انتخابات پیشاپیش در بازار اعمال کرده‌اند. ولید هلالات می‌گوید در هر حال فعال بازار سرمایه به هر دلیلی، درست یا غلط، به این نتیجه رسیده که آمدن بایدن به معنای باز شدن فضای اقتصادی، کاهش نرخ ارز و به تبع آن تورم است. از طرف دیگر هم اگر ترامپ بر سرکار باشد چنین تصوری وجود دارد که فضای تورمی فعلی تداوم پیدا می‌کند.

آنها که با این تفکر معامله می‌کنند، اگر به استناد نظرسنجی‌ها حرکت کنند طبعا فروشنده‌اند، آنهایی که پول نقد دارند هم طبعا ترجیح می‌دهند که آن را حفظ کنند. نتیجه اینکه بازار سهام با عقب‌نشینی خریدار مواجه شده و در نبود خریدار میان مدتی، فروشنده‌ای که نمی‌خواهد در هنگام رای‌گیری انتخابات آمریکا سهامدار باشد، در قیمت‌های منفی می‌فروشد.

پیش‌بینی روزهای بعد از انتخابات آمریکا: افزایش قیمت دلار در صورت پیروزی ترامپ تاثیر مستقیمی روی سهام شرکت‌های دلاری در بورس خواهد گذاشت. منظور از شرکت‌های دلاری، آن دسته از شرکت‌هایی هستند که قیمت محصولاتشان با نرخ ارز رابطه دارد. از جمله آنها می‌توان به گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی اشاره کرد. این شرکت‌ها حتی اگر محصولاتشان را به کشورهای دیگر صادر نکنند، باز هم با گرانی دلار سود خواهند کرد .

چراکه قیمت‌ها در بورس کالا رابطه مستقیمی با قیمت‌های بازارهای جهانی دارد که بر اساس قیمت دلار به ریال تبدیل می‌شود. از آنجاکه این گروه‌ها عموما نمادهای شاخص‌ساز هستند، رشد سهام آنها بر کل بازار تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، ریزش شاخص بورس می‌تواند برای چند روز ادامه داشته باشد. سیامک قاسمی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید مقاومت پیش روی شاخص کل، مرز یک میلیون واحد است و بعید نیست کاهش شاخص تا این محدوده پیش برود.

قاسمی می‌گوید تنها چیزی که می‌تواند بورس را نجات دهد، امیدواری نسبت به یک توافق مشابه آن چیزی است که سال ۹۲ اتفاق افتاد. در غیر این صورت بورس تنها با افزایش قیمت دلار می‌تواند روند صعودی داشته باشد. برخی از فعالان بازار می‌گویند حتی در صورت انتخاب بایدن با توجه به افزایش احتمال لغو تحریم‌ها سیگنال‌های مثبت برای بورس صادر می‌شود و بورس صعودی خواهد شد.

کدخبر: ۳۵۷۲۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر