کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۶۴۱۱
تاریخ خبر:

تاثیر افزایش قیمت طلا‌ بر رسم و رسوم پرهزینه ازدواج

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| اگر به رسوم و آیین قدیمی پایبند هستید و به تازگی عقد کرده‌اید و در ضمن داماد ماجرا هستید، در یک کلمه باید بگوییم کارتان در آمده است چون با اولین عید و جشن آیین بعد از عقد باید برای عروس خانم هدیه بخرید. عید قربان و عید غدیر، شب یلدا، عید نوروز، روز زن و… البته همه اینها به غیر از آن خرید اولیه قبل از عقد است، خریدی که شامل حلقه، سرویس طلا و گاهی ساعت می‌شود.

قیمت طلای 18 عیار طبق آخرین ساعات معاملات روز پنجشنبه حدودیک میلیون و 915 هزار تومان بود، ما برای شما حساب کرده‌ایم که خرید حلقه ازدواج و سرویس طلا و یک تکه طلا برای پیشکش کردن در اعیاد و مراسم آیینی بعد از عقد چقدر خرج بر می‌‎دارد، البته همه این عددها و بررسی قیمت‌ها وقتی به کارتان می‌آید که به این رسم و رسوم پایبند باشید، در غیر این صورت با یک جمله:« ما که رسم نداریم» کار خودتان را راحت می‌کنید.

‌اول حلقه و مواد لازم
وزن حلقه‌های پشت ویترین مغازه‌های طلافروشی مشخص است. حلقه رینگی عروس یعنی همان حلقه‌های ساده بدون نگین که طرفداران زیادی دارد بین دو تا هفت گرم وزن دارد. البته حلقه کمتر از دو گرم هم هست اما خیلی نازک است و بیشتر به عنوان پشت حلقه‌ای از این مدل‌های نازک استفاده می‌کنند. حلقه‌های درخشان با نگین‌های برلیان بدلی و اتمی و یا آنهایی که مروارید سفید و صورتی دارند، بین چهار تا شش گرم وزن دارند.

یک حلقه رینگی ساده حدود 2.5 گرم وزن دارد که با حساب هر گرم طلای 18 عیار به قیمت یک میلیون و 915 هزار تومان یک حلقه ساده حدود چهار میلیون و 787 هزار و 500 تومان برای داماد آب می‌خورد. اما همین حلقه رینگی ساده اگر کمی توپر باشد وزنش به چهار گرم می‌رسد و قیمتش با توجه به قیمت روز طلای 18 عیار، هفت میلیون و 660 هزار تومان می‌شود. این دو نمونه قیمت یک حلقه رینگی ساده بدون هیچ نگین و خرج‌کاری و پرداخت و مروارید بود.

حلقه‌های نگین‌دار وزنشان سنگین‌تر و قیمتشان هم بیشتر است. البته ما اصلا سراغ جواهر نمی‌رویم که خودش یک داستان مفصلی دارد، فقط قیمت حلقه‌های طلایی را بررسی کرده‌ایم که نگین‌های برلیان غیر اصل و نگین‌های اتمی دارند. حلقه‌های نگین دار معمولا از سه گرم به بالا وزن دارند. مثلا اگر بخواهید یک حلقه سه گرمی بخرید با حساب قیمت نگین‌ها باید هشت میلیون و 890 هزار تومان بپردازید.

اگر دوست دارید حلقه عروس طلای سفید و پر از نگین باشد ممکن است وزن آن به 9 گرم برسد ، قیمت این حلقه با حساب قیمت نگین‌ها و خرج‌کاری و اجرت ساخت به حدود 24 میلیون و 800هزار تومان می‌رسد. حلقه‌های جواهر چون سنگ‌های با ارزش دارند، قیمت‌هایشان خیلی بالاست. فقط یک مثال کوچک برایتان می‌زنیم تا حساب کار دستتان بیاید؛ یک حلقه جواهر باگت 286 میلیون تومان قیمت دارد یا یک حلقه با برلیان 202 میلیون تومان فروخته می‌شود، قیمت یک حلقه با سنگ زمرد سبز هم حدود 158 میلیون تومان است.

پشت حلقه: این پشت حلقه تازه مد شده است تا خرج جدیدی روی دست آقای داماد بگذارد، آن هم با قیمتی که طلا در این روزها دارد. پشت حلقه انواع مشخصی دارد فکر نکنید چون اسمش پشت حلقه است ارزان است چون هم از طلا ساخته شده و اینکه وزن مشخصی دارد، تازه بعضی از انواع پشت حلقه نگین دارند که باعث افزایش قیمت آن می‌شود. اما اگر به چند مغازه طلافروشی سر بزنید متوسط وزن پشت حلقه‌های پرطرفدار بین دو تا چهار گرم است.

البته هرچه حلقه بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد، پشت حلقه آن نیز سنگین‌تر و گران‌تر می‌شود. ولی اگر همان وزن استاندارد را در نظر بگیریم آقای داماد برای یک پشت حلقه ساده دو گرمی باید سه میلیون و 830 هزار تومان بپردازد. اگر حلقه سنگین باشد مثلا بالای 10 گرم وزن داشته باشد، معمولا یک پشت حلقه پنج گرمی با آن هماهنگ می‌شود که خرید آن حدود 9 میلیون و 575 هزار تومان خرج روی دست آقا داماد می‌گذارد.

با اینکه این مطلب دربست متعلق به آقا دامادهاست، ولی عروس خانم هم باید متقابلا برای آقا داماد حلقه بخرد، وزن حلقه داماد بین سه تا 9 گرم و استاندارد آن بین چهار تا هفت گرم است. یعنی یک حلقه ساده اگر پنج گرم باشد حدود 9 میلیون و 575 هزار تومان برای عروس خانم خرج برمی‌دارد.

سرویس طلا: تا همین چند سال پیش جزو مهم‌ترین خریدهای عروسی بود، اما از بس قیمت طلا بالا رفته خیلی از زوج‌های جوان قید خرید آن را زده‌اند و فقط همان حلقه را می‌خرند و دلشان را خوش می‌کنند شاید سر سفره عقد چند تکه طلا هدیه بگیرند. ولی اگر دست آقا داماد به دهانش برسد، عروس خانم انتظار دارد سرویس طلا داشته باشد. قیمت سرویس‌های طلا متفاوت است. پشت ویترین مغازه‌های طلافروشی از نیم ست یعنی گوشواره و گردنبند تا تمام ست یعنی به اضافه دستبند و انگشتر موجود است.

اگر کمی در بازار بگردید و حوصله به خرج بدهید نیم ست ارزان پیدا می‌کنید. قیمت یک سرویس نیم ست خیلی سبک که داماد از شنیدن وزنش ذوق می‌کند حدود شش میلیون تومان است یعنی حدود سه گرم. البته این کف قیمت نیم ست است، یک گردن آویز سبک با دو گوشواره کوچک و مینیمال. اما یک نیم ست استاندارد بین 10 تا 15 گرم وزن دارد که حدود 20 تا 28 میلیون تومان فروخته می‌شود. اما قیمت تمام ست کمی متفاوت است، چون تمام ست هم دستبند دارد و هم انگشتر به اضافه گردنبند و گوشواره با این حساب وزن طلا خیلی بالا می‌رود.

یک تمام ست استاندارد حدود 20 تا 25 گرم وزن دارد، البته اگر سینه ریز و دستبند کار شده بخواهید وزن آن از 40 تا 50 گرم تازه شروع می‌شود. ولی ما همان وزن استاندارد را حساب می‌کنیم که قیمت آن چیزی حدود 38 میلیون تومان تا 48میلیون تومان است. راستی یادتان باشد برای سرویس طلا هیچ اسمی از سرویس طلا با نگین جواهر نیاوردیم که اگر دنبال این جور سرویس‌ها باشید حداقل باید بین 150 تا 200 میلیون تومان برای یک مدل ساده کنار بگذارید، چون متوسط قیمت سرویس جواهر تازه از 200 میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به نوع سنگ آن که ممکن است فیروزه، زمرد و یا الماس باشد به عددهای نجومی برسد که بهتر است در این مقال اصلا نگنجد.

عید غدیر و عید قربان
اگر بعد از عقد عیدهای مذهبی پیش‌رو داشته باشید آقا داماد باید حسابی دست به جیب شود، چون در رسم و رسوم ایرانی‌ها اولین عید مذهبی بعد از عقد خیلی مهم است و خانواده داماد باید برای عروس هدیه ببرند. هدیه عید مذهبی هم شامل یک تکه طلا و یک دست لباس می‌شود. طلا بیشتر گوشواره یا گردنبند است. البته بعضی‌ها النگو و دستبند هم می‌گیرند. لباس شامل مانتو، روسری و پیراهن مجلسی است. البته بعضی‌ها کیف و کفش هم می‌خرند.

اگر یک گوشواره یا گردنبند چهار گرمی در نظر بگیریم فقط قیمت طلای بسته هدیه عید مذهبی چیزی حدود هفت میلیون و 660 هزار تومان در می‌آید. یک دستبند و النگو که به درد کادو دادن بخورد بیشتر از شش گرم وزن دارد و خرج داماد بیشتر می‌شود. اگر از طلا بگذریم در آن بسته باید یک دست لباس هم باشد. اگر قیمت یک مانتوی مجلسی را بین 500 تا 700 هزار تومان در نظر بگیریم، به اضافه شیرینی و گل آقا داماد حداقل باید 10 میلیون تومان برای بسته عید مذهبی کنار بگذارد.

شبی به گرانی شب یلدا
مراسم چله بری برای عروس یکی از قدیمی‌ترین رسم و آیین‌های ایرانی‌هاست، یعنی اگر قبل از شب یلدا عقد کرده باشید کارتان در آمده است چون خانواده عروس باید بساط پذیرایی از خانواده داماد را فراهم کند و یک میز شام مفصل بچیند و خانواده داماد هم باید چند طبق هدیه برای عروس خانم ببرد. طبق یا سینی چله‌بری خیلی خرج روی دست داماد می‌گذارد، چون با قیمت آجیل و شیرینی و شکلات و میوه فقط حدود دو تا سه میلیون تومان باید پول خوراکی‌های شب یلدا را بدهد.

تازه به غیر از این خوراکی‌های مخصوص شب یلدا باید برای عروس خانم طلا و لباس هم بخرد. قدیمی‌ها دوطبق یا همان سینی را بر می‌داشتند و توی یک سینی خوراکی‌ها را تزیین می‌کردند و در یک سینی دیگر هدایای عروس خانم را می‌چیدند. اما این روزها خیلی از خانواده‌ها برای اینکه از همان روزهای اول کمر داماد زیر بار خرج و گرانی‌ها نشکند، خودشان پیشنهاد می‌دهند سینی هدیه به یک تکه طلا تقلیل پیدا کند. البته همان یک تکه طلا هم برای داماد خرج دارد. مثلا اگر بخواهید یک گوشواره سه گرمی بخرید با حساب آخرین قیمت طلای 18 عیار که برای هر گرم حدود یک میلیون و 915 هزار تومان است چیزی حدود پنج میلیون و 745 هزار تومان در می‌آید. البته این عدد را باید با هزینه خرید میوه و شیرینی و شکلات و آجیل جمع کنید.

عید نوروز؛ پادشاه عیدها
فکر کردید تمام شد، خبر خوب برای عروس خانم این است که تازه به پرخرج‌ترین و سنگین‌ترین هدیه بعد از عقد رسیدیم که داماد باید به مناسبت سال جدید و عید نوروز برای عروس خانم بخرد. همین اول بگوییم که بسته هدیه نوروزی آقا داماد طلا هم دارد. پس طلا هست، لباس و کیف و کفش هست، تازه بعضی‌ها رسم دارند برای خانواده عروس شیرینی و آجیل می‌خرند که دیگر خرج داماد در شب عید خیلی زیاد می‌شود.

مدل هدیه خریدن قدیمی‌ها این شکلی بود که خانواده داماد عروس خانم را می‌بردند بازار و از روسری و چادر و مانتو گرفته تا لباس مجلسی و شلوار و کیف و کفش برایش می‌خریدند، بعد یک سر به طلافروشی می‌زدند و یک تکه طلا می‌گذاشتند روی بقیه هدیه‌ها. اما حالا کمی متفاوت است، البته باز موضوع وضع مالی وسط می‌آید. اگر وضعیت مالی داماد خوب باشد، رسم و رسوم ادا می‌شود. مثلا داماد لباس و کیف و کفش را هم می‌خرد، به اضافه آن یک تکه طلا که اصل ماجراست.

اگر بخواهیم تک تک حساب کنیم، روسری بین 200 تا 350 هزار تومان، مانتوی مجلسی 500 تا 700 هزار تومان، کیف چرم مجلسی 800 تا یک میلیون تومان، کفش 700 تا یک میلیون تومان، فقط هدیه‌ها به غیر از طلا چیزی حدود دو میلیون و 200 تا سه میلیون تومان آب می‌خورد. حالا اگر داماد یک تکه طلا بگذارد روی این وسایل باز خرجش بیشتر می‌شود. مثلا اگر یک گردنبند ساده پنج گرمی بخرد باید حدود 9 میلیون و 575 هزار تومان بپردازد. اگر یک گوشواره حلقه‌ای کوچک دو گرمی بخرد باید سه میلیون و 830 هزار تومان پیاده شود. قیمت یک النگو شش گرمی چیزی حدود 11میلیون و 490 هزار تومان در می‌آید.

کدخبر: ۴۹۶۴۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر