کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۳۶۵
تاریخ خبر:

تاثیر اعتراضات در آمریکا بر انتخابات چیست؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| همه چیز از یک فیلم هشت دقیقه‌ای شروع شد که یک دختر نوجوان شجاع از جنایت هولناک پلیس ضبط کرد. جوررج فلوید سیاهپوست با دستی بسته به زمین خوابانده شده بود و مامور سفیدپوست پلیس زانوی خود را به گردن فلوید فشار می‌داد و فلوید با تکرار جمله «من نمی‌توانم نفس بکشم» کشته شد.

این تصویر در جامعه امروز آمریکا که از هر چهار نفر یک نفر بیکار شده است و از هر سه نفر یکی مورد تبعیض قرار می‌گیرد به استعاره‌ای از شرایط روزگار بدل شده است. دو اتفاق مرگ فلوید را به اتفاق ویژه‌تری نسبت به فجایع مشابه آن تبدیل کرد؛ یکی نزدیکی زمانی به انتخابات ریاست جمهوری و دیگری حمایت ترامپ از اعمال زور و فشار و خشونت به مردم.

این دو سبب شد که صفی از دموکرات‌ها در مقابل ترامپ بایستند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و از مردم معترض و حق پایمال شده فلویدها حرف بزنند و دونالد ترامپ را برای حمایت از تبعیض و نژادپرستی ملامت کنند و از این طریق جنبش مدنی «من نمی‌توانم نفس بکشم» مردم آمریکا را به یک جنبش سیاسی علیه ترامپ مصادره به مطلوب کنند.

روند ماجرا به این شکل بود که ابتدا ترامپ معترضان را به تیراندازی و استقرار نیروهای گارد ملی برای مقابله با تظاهرات و اعتراضات‌شان تهدید کرد. سپس این عمل ترامپ مورد انتقاد اوباما، بایدن، پلوسی، کلینتو‌ن‌ها، کومو، شیف و بسیاری دیگر از دموکرات‌ها قرار گرفت و هر کدام از حقوق مردم سخن گفتند.

دونالد ترامپ هم در جواب توئیتر، چین، حزب دموکرات را عامل این آشوب‌ها دانست و گفت یک دموکرات خوب دموکرات مرده است.
فردای این کشمکش‌ها اعتراضات به حدی گسترده شد و حضور پر شور مردم در خیابان‌ها چنان نفتی بر آتش خشم عمومی ریخت که اوضاع را از یک جنبش سیاسی علیه ترامپ و نژادپرستی هم عبور داد.

جوانان ترفی‌خواه به نمایندگی از مردم از تشابه این جنبش با جنبشی در تونس که موجب انقلاب شد و بهار عربی را به راه انداخت حرف می‌زنند و می‌گویند حتی اگر به هدف هم نرسیم می‌توانیم موجب پوست‌اندازی وسیعی در ساختار سیاسی آمریکا شویم. وضعیت ترامپ نژادپرست و بایدن حامی حقوق مردم چه شد؟

ترامپ مواضعش را تندتر کرد و گفت سربازان زبردست و سگ‌های وحشی و نیروهای زبده ارتش انتظار هر کسی را می‌کشند که قصد نزدیک شدن به کاخ سفید و او را دارد. بایدن هم نه تنها ترسید و از مواضعش عقب‌نشینی کرد بلکه حرکت اعتراضی مردم را محکوم کرد و از دادستان کل آمریکا خواست تا عدالت و قانون را در مورد مجرمان و بر هم زنندگان نظم اجرا کند. البته هنوز از اوباما و دیگران حامیان مردم هم خبری نیست.

به نظر می‌رسد چه این اعتراضات خاموش شود و چه ادامه پیدا کند، پیامش را شفاف و صریح به گوش سیاستمداران رسانده است. مردم آمریکا از انحصار سیاست در دستان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خسته شده‌اند و نمی‌توانند نفس بکشند. بازنده اصلی این جنبش به طور قطع انتخابات و نامزدهای آن هستند و البته برنده هنوز در پشت غباری از دود آتش و گاز اشک‌آور پنهان است.

کدخبر: ۳۳۱۳۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر