کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۲۳۴
تاریخ خبر:

تاب‌آوری مقابل کرونا را از ایران بیاموزید

روزنامه هفت صبح |‌ دیروز بریتیش مدیکال ژورنال گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد یک سوم بیماران مبتلا به کرونا که در بریتانیا بستری شدند جان باختند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم در توئیتی با استناد به این آمار کادر درمانی ایران را تحسین کرده. کاری نداریم که در این مدت خیلی‌ها در مورد صحت و سقم آمار مبتلایان و جان‌باختگان در ایران به نوعی تردید داشتند اما اگر بدبینانه‌ترین سناریوها را هم در نظر بگیریم بازهم عملکرد ایران در مواجهه با این بیماری از خیلی کشورهای توسعه یافته هم حتی بهتر بوده و انکار این واقعیت به نوعی ناسپاسی از کادر درمانی کشور خودمان است.

آمار مبتلایان کرونا در ایران مدتی است نزولی شده و بعضی بیمارستان‌هایی که ویژه بستری بیماران کرونایی بود الان دوباره به حالت عادی و عمومی برگشته. تا آخرین آماری که اعلام کردند ۱۱۶ شهرستان در ایران وضعیت سفید دارد و مبتلای جدید در آن‌ها ثبت نشده. وقتی از ابتدای اردیبهشت قرار شد کسب و کارها شروع به فعالیت کنند همه ما نگران بودیم که دوباره تعداد مبتلایان بالا برود اما الان که حدود دو هفته گذشته خوشبختانه اینطور نشده. دیروز تعداد ۱۰۰۶ نفر مبتلای جدید و ۶۳ نفر فوتی داشتیم که نشان می‌دهد اوضاع تحت کنترل است.

از همین دیروز صحبت می‌کنیم که اسپانیا ۲۸۱ نفر فوتی جدید ثبت کرده یا آمریکا که ۵۵۸۵ نفر مبتلای جدید داشته. آمار ما باید باز هم کاهش پیدا کند اما خیلی از این کشورها هنوز به‌‌رغم قرنطینه‌های سفت و سخت این تعداد فوتی و مبتلا دارند در حالی که در ایران عملا از چند هفته پیش فعالیت‌ها از سر گرفته شده. رویترز گزارش داده که رشد اقتصادی اسپانیا و بلژیک در همین زمان کوتاه به منفی ۵٫۲ و ۳٫۹ درصد رسیده.

این نکته هم یادمان باشد کرونا به واسطه اینکه زودتر از مابقی کشورها وارد ایران شد خود به خود خیلی از ایده‌ها برای مقابله با این بیماری هم اول اینجا به کار گرفته شد. مثل همین بازگشایی مرحله‌ای کسب و کارها که اول در ایران به اجرا گذاشته شد و حالا می‌شنویم در بلژیک و ایتالیا هم به همین شیوه می‌خواهند فعالیت‌ها را از سر بگیرند. یا یک مثال ساده‌تر همین تهیه ماسک‌های خانگی. از همان روزهای اول در ایران بعضی خانواده‌ها خودشان ابتکار به خرج دادند و ماسک درست کردند یا بعضی گروه‌ها دور هم جمع شدند و خودجوش ماسک درست کردند.

دیدیم هم که یک عده با تمسخر گفتند این کارها بهداشتی نیست و فایده‌ای ندارد و … اما کمی بعد خود مسئولان رده بالای کشورهای غربی آمدند جلوی دوربین و شیوه بستن ماسک با شال را آموزش دادند. در تمام رسانه‌ها هم گفتند هرکس ماسک ندارد با هر ابزاری دم دستش است ماسک بسازد. خب این کار اول کجا انجام شد؟ در ایران. از امروز هم ماسک زدن داخل مترو اجباری شده است. از دستاوردهای ایران در مقابله با کرونا مثال‌های زیاد دیگری هم داریم.

پریروز شبکه یورو نیوز گزارشی منتشر کرد که انستیتو پاستور ایران به ظرفیت انجام ۴۵ هزار تست کرونا در روز رسیده. در حالی که تا همین چند هفته پیش ظرفیت تست کرونا در ایران به ۱۰ هزار مورد هم نمی‌رسید. این رقم را مقایسه کنید با آلمان که ظرفیت تست کرونا در این کشور فعلا روی عدد ۴۰ هزار تست در روز است و در ایتالیا که تا همین چند روز پیش حداکثر ۲۵ هزار تست در روز قابل انجام بود. چهارشنبه تصاویری منتشر شد از بازدید نماینده سازمان جهانی بهداشت از یک مرکز تولید ماسک و تجهیزات بهداشتی در فرهنگسرای خاوران تهران.

آقای کریستوف هلمن در جریان این بازدید جمله جالبی گفته بود که:‌ «تاب‌آوری را از ایران آموختم» او مثال زده بود که یعنی ایران در تولید ماسک و گان و ونتیلاتور و کیت خیلی پیشرفت داشته اما خب اصل حرف همان تاب آوری جامعه ما است. چطور ما می‌توانیم انکار کنیم که این مردم و این کادر درمانی و پزشکی در برابر این بیماری از خیلی کشورهای دیگر بهتر عمل کردند؟ حالا درست که از بعضی مسئولان انتقاد داریم یا به آمارها شک می‌کنیم بد نیست گوشه چشمی هم به این موفقیت‌ها و دستاوردها داشته باشیم.

کدخبر: ۳۲۴۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    محلش نزاری خودش میره لابد!