کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۵۱۱
تاریخ خبر:

تابستان داغ کتابخوان‌ها؛ اتفاقات تازه در بازار کتاب

روزنامه هفت صبح، ساعد برقی | بازار کتاب این روزها، داغ‌ترین روزهای خود را می‌گذارند. این جمله البته یک ادعا است و من برای اثبات آن عدد و رقم ندارم ولی تا دلتان بخواهد نشانه دارم که نشان بدهد، کرونا آن‌قدرها که به بقیه بازارها ضربه زد، به بازار کتاب ضربه نزده است و با وجود اینکه قطعا نمایشگاه کتاب ۹۹ را لغو کرد، اما مانع از آن نشد که نیمه اول امسال مثل همیشه، فصل رونمایی از کتاب‌های داغ سال باشد.

اما بپردازیم به نشانه‌ها؛ از نشر چشمه شروع کنیم که این‌روزها، در آستانه انتشار یک اثر از محمود دولت‌آبادی به نام «اسب‌ها اسب‌ها از کنار یکدیگر» در هشتاد سالگی این رمان‌نویس و قصه‌پرداز چیره‌دست است. این نشر البته یکی‌دوکتاب هم از مجموعه کتاب‌های قفسه آبی‌اش را به چاپ اول رسانده است. مثل «نام همه مردهای تهران علیرضا است» و «برسد به دست لیلا حاتمی».

همان زیر پل کریمخان اگر باقی بمانید، در نشر ثالث در همین هفته گذشته دوکتاب اساسی به بازار آمد. یکی با نام «عبور از خط قرمز» که در واقع خاطرات یک پلیس ایرانی در اسکاتلندیارد است و دومی با نام «بایگانی ادبی پلیس مخفی» با ترجمه بیژن اشتری که از مترجمان چیره‌دست به‌خصوص در مورد کتاب‌های کمونیستی است.

اگر نشر نی را هم هنوز در زمره نشرهای کریمخان بدانید، باید به ترجمه محسن آرمین از تفسیر محمد عابد الجابری اشاره کنیم که همین یکی‌دو روز روانه بازار شده است. به‌طور کلی البته چهره‌های اصلاح‌طلب، ظاهرا با فراغتی که از قدرت پیدا کردند، درحال تولید فکر هستند. مرتضی مردیها، کتابی قطور را در انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسانده با عنوان «لیبرالیسم محافظه‌کار: گزیده نوشته‌های مهم متفکران امروز آنگلوساکسون» که ظاهرا خیلی زود چاپ اول آن تمام شده است.

محمدجواد غلامرضا کاشی، استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه که در کنار تاجیک، دو بال گفتمانی در جبهه اصلاحات هستند، کتاب جدیدی منتشر کرده در نشر آرما با عنوان «بازگشت به افق انقلاب» که موضوعش «بررسی گفتمانی تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر» است. آرما البته کتاب جدیدی هم منتشر کرده به نویسندگی میلاد دخانچی با عنوان «پسا اسلامیسم» که به‌خصوص در میان جوانان حزب‌اللهی، کلی نقد و بررسی در مورد آن جریان دارد.

در انتشارات امیرکبیر در راسته انقلاب هم خبرهایی هست؛ این را به‌خوبی می‌شود از صفحه اینستاگرام این انتشارات فهمید که مدتی است بسیار فعال شده. در همین یک‌هفته اخیر، امیرکبیر با استفاده از گنجینه کتاب‌های چاپ‌شده خود در سال‌های دور، تلاش کرده سهم خود را در بازار حفظ کند یا افزایش دهد.

در این یک هفته خبر انتشار مجدد خاطرات احسان طبری از حزب توده، و مرشد و مارگاریتا با ترجمه بهمن فرزانه از سوی این نشر منتشر شده است. تا حرف از تجدید چاپ شد، بد نیست که تجدید چاپ کتب محمد قائد، روزنامه‌نگار و نویسنده قدیمی را هم در نشر نو، مطرح کنیم. کتاب «رنج و التیام» او پس از سال‌ها در نشر نو تجدید چاپ شده و «دفترچه خاطرات فراموشی» و «ظلم، جهل و برزخیان زمین» هم باز به کتابفروشی‌ها آمده است.

کدخبر: ۳۴۱۵۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر