کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۰۸۹
تاریخ خبر:

تأثیر‌ اپلیکیشن شاد‌ روی قیمت موبایل

روزنامه هفت صبح | اجبار کوچ معلمان و دانش‌آموزان به اپلیکیشن «شاد» برای آموزش از راه دور و مجازی حالا مشکلات جدیدتری را ایجاد کرده است. پس از مشکلات مختلف مثل عدم دسترسی همه مناطق کشور به اینترنت، مشکلات فنی و… که هفت‌صبح در چند گزارش به آن اشاره کرد، این روزها خانواده‌ها با معضل پیداکردن «گوشی» ارزان که «شاد» روی آن نصب شود، روبه‌رو شده‌اند. خانواده‌هایی که بسیاری از آن‌ها فرزندانشان را به مدارس دولتی می‌فرستند و ممکن است در سال کمتر از یک‌میلیون تومان هزینه برای دانش‌آموزان خود پرداخت کنند، ناگهان باید دومیلیون تومان برای گوشی هوشمندی که مشخصات فنی آن به‌دردشان بخورد، کنار بگذارند.

این موضوع در حالی است که تا قبل از آن، دانش‌آموزان و والدین با واتساپ و تلگرام با یکدیگر در ارتباط بودند که نیاز به کمترین و ساده‌ترین امکانات لازم را داشت. وزارت آموزش و پرورش اما تاکید زیادی داشت و دارد که «همه» باید از اپلیکیشن «شاد» استفاده کنند. این موضوع را بگذارید در کنار افزایش قیمت ارز در هفته‌های گذشته که سبب شد گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت و محبوب در بازار،‌ افزایش قیمتی در حدود ۵۰۰هزار تومان پیدا کنند. اگر از همه این‌ها هم بگذریم بازهم برخی خانواده‌ها با یک مشکل بزرگ دیگر روبه‌رو هستند و اگر دارای چندفرزند باشند، چگونه با یک گوشی به‌صورت همزمان در سر کلاس درس مجازی حاضر شوند؟ این گزارش را بخوانید.

*** پله پله با شاد
* یک: براساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات تاکنون ۱۱میلیون و ۸۵۰هزار و ۹۹۲مرتبه، شبکه آموزش دانش‌آموزی(شاد)، نصب شده است که از این تعداد هفت‌میلیون و ۶۵۷‌هزار و ۸۵دانش‌آموز، ۶۲۴‌هزار و ۹۵۶معلم و ۱۲۲‌هزار و ۴۲۲مدیر، در شبکه شاد ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از دو‌میلیون و ۴۱۰‌هزار و ۶۵۲ کلاس درس فعال و ۱۴۲‌هزار و ۴۷۸مدرسه در شبکه آموزشی دانش‌آموزان تأسیس شده است. با وجود این اگر در اطراف خود به خانواده‌هایی که دانش‌آموزی دارند، توجه کرده باشید، قطعاً روایت‌های مختلفی را در مورد مصائبی که در این خصوص برای آنان پیش آمده، می‌شنوید.

* دو: نداشتن تلفن همراه مناسب، سرعت کم اینترنت، اتصال سخت به شبکه، مشکلات نصب و حضور در سامانه، مشکل احراز هویت ورود به اپلیکیشن در گوشی‌های آیفون و بسیاری دیگر از این موارد سبب شد تا آموزش مجازی در شبکه «شاد» با چالش‌های مختلفی همراه باشد، حتی برای آن‌هایی که از تکنولوژی سر درمی‌آورند.

* سه: یکی از والدین به خبرگزاری «ایکنا» گفته:‌ «قبل از اعلام نصب و استفاده از شبکه شاد، تدریس مجازی معلمان در پیام‌رسان‌های دیگر به نحو بهتری انجام می‌شد که بدون دردسر بود و مشکلات فعلی این برنامه را هم نداشت. اما این روند جدید ما را دچار سردرگمی و چالش کرده است.شاید از طریق برنامه‌های قبلی می‌توانستیم به صورت صوتی و تصویری ارتباط بچه‌ها را با کلاس درس و معلم حفظ کنیم، اما بومی کردن این نرم‌افزار فقط کار ما را در این شرایط دشوارتر کرد. این در حالی است که من دو فرزند دارم که کلاس‌های‌شان مدام با هم در تداخل است و امکان اینکه برای هر دو یک تبلت و یا تلفن همراه مجهز بخریم وجود ندارد.»

پدر کارمندی هم از مصائب کمبود تلفن همراه برای فرزندانش برای حضور در این شبکه، چنین گفت: «کارمند ساده‌ای هستم با سه فرزند؛ از زمان شروع به کار این شبکه، تلفن همراه خودم را به فرزندانم داده‌ام که نوبتی از آن استفاده کنند، اما خودم برای انجام سایر کارهایم با تلفن همراه با مشکل روبه‌رو هستم. همچنین فرزندان دیگرم به دلیل تداخل زمانی کلاس‌شان با یکدیگر، امکان استفاده از شبکه را ندارند و روزانه به شکل نوبتی از تلفن همراه استفاده می‌کنند.»

* چهار: اما معلمان هم حرف‌های زیادی درباره اپلیکیشن شاد دارند. مهمترین نقد آن‌ها به زیرساخت‌های فنی این اپلیکیشن به‌ویژه سرعت پایین آن است که عملاً جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه کرده است؛ برخی از معلمان برای ضبط کلاس‌ها مجدداً راهی مدرسه شده‌اند تا از امکانات آن استفاده کنند و برخی از آن‌ها می‌گویند ارسال هر فایل زمانی طولانی می‌برد و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که بی‌خیال می‌شوند.

* پنج:روایت چند خبرگزاری اصولگرا از این ماجرا را می‌خوانیم. خبرگزاری «آنا» نوشته: رصد بازار تلفن همراه در یک‌ماه اخیر نشان می‌دهد، قیمت تلفن ‌همراه هوشمند و برندهای لپ‌تاپ و تبلت با افزایش قیمت روبه‌رو بوده که با توجه به رکود و تعطیلی بازار موبایل، غیرطبیعی به‌نظر می‌آید. قیمت تلفن‌های همراه با برند سامسونگ بین ۳۰ تا ۶۰درصد افزایش، قیمت برند نوکیا ۱۱درصد افزایش، قیمت برند هوآوی ۲۹درصد افزایش و برند شیائومی بین ۲۲ تا ۳۳درصد افزایش داشته‌ است.

تقاضای خرید تلفن هوشمند توسط دانش‌آموزان و معلمان یکی از دلایلی است که می‌تواند درحال حاضر به افزایش تقاضا و کاهش تلفن همراه هوشمند دامن بزند. زیرا حتی با شیوع کرونا در جهان نیز، تقاضای خرید تلفن‌های هوشمند ۲۹درصد کاهش یافته است و مشابه این موضوع نیز در ایران به وقوع پیوست.» خبرگزاری تسنیم نیز نوشته: «بعد از شیوع کرونا، عملا فرایند واردات این کالا به کشور با توجه به عدم فعالیت کشورهای صادرکننده با مشکل جدی روبه‌رو شد.

این درحالی است که با تعطیل شدن مدارس سیستم آموزشی کشور به سمت استفاده پرسرعت از فضای مجازی و سامانه شاد حرکت کرد که همین موضوع افزایش شدید تقاضا در بازار تلفن همراه کشور را در پی داشت. این درحالی است که پیگیری‌ها از مقامات مرتبط در این بخش نشان می‌دهد، طی دوهفته آینده با فعالیت مجدد کشورهای صادرکننده به‌خصوص امارات و افزایش عرضه در بازار داخلی می‌توان انتظار کاهش نسبی قیمت‌ها را داشت.»

* شش: نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفت: «موضوع مهم آن است که برخی افراد تمکن مالی نداشته و نمی‌توانند گوشی تلفن همراه خریداری کنند، چندروز گذشته نشستی با وزیر آموزش و پرورش به‌همراه آقای تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داشتیم و پیشنهاد شد که اعتباراتی از محل هوشمندسازی مدارس و تأمین و استانداردسازی سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس جهت خرید موبایل برای خانواده‌های محروم اختصاص داده شود.

از وزیر آموزش و پرورش خواستیم این موضوع را در دولت مطرح کنند تا لایحه‌ای به مجلس ارائه شود. در غیر این‌صورت ما طرحی در این‌باره تهیه خواهیم کرد. اگر هم این موضوع به عمر این دوره مجلس نرسید انتظارمان از نمایندگان مجلس یازدهم پیگیری آن است.» برای اطلاع شما باید بگوییم که عمر مجلس در هفته اول خرداد به پایان می‌رسد و تا مجلس جدید نیز شروع به کار کند، هفته اول تیرماه است که عملا سال تحصیلی تمام شده است.

*** ارزان‌ترین گوشی‌ها برای استفاده از «شاد» کدام‌اند؟
فعلا به‌نظر می‌رسد ارزان‌ترین گوشی‌ها را هوآوی دارد. قیمت هوآوی Y5 Lite به‌عنوان ارزان‌ترین گوشی هوآوی، از ابتدای سال تا حالا یک‌ونیم‌برابر شده است. درحال حاضر این گوشی حدود دو‌میلیون تومان قیمت دارد. اول سال بودجه لازم برای خرید هوآوی Y5 Lite تنها یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان بود. هوآوی Y5 هم در این مدت تقریبا ۶۰۰هزار تومان گران شده و از یک‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان به دو‌میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسیده است.

هوآوی Y6 Prime وضعیت مشابهی دارد. قیمت این گوشی ابتدای سال حدود دو‌میلیون و ۱۵۰هزار تومان بود و حالا اگر بخواهید برای خرید آن به بازار موبایل بروید، باید دست کم بودجه دو‌میلیون و ۷۰۰هزار تومانی کنار بگذارید. رتبه بعدی ارزان‌ترین‌ها، برای دو مدل از گوشی‌های سامسونگ است. مدل A10s که در انتهای سال گذشته برای خرید آن در حدود یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان بودجه لازم داشتید، در حال حاضر به دو‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان رسیده است. مدل A20 که در حدود دومیلیون و ۴۰۰‌هزار تومان قیمت داشت نیز حالا به سه‌میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان رسیده است.

کدخبر: ۳۲۴۰۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر