کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۶۳۹
تاریخ خبر:

بی‌نظمی در بازار موسیقی ایران

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | درباره قطعات منتشرشده در هفته اخیر که تعدادشان هم کم نیست. بازار موسیقی ایران علاوه بر همه بدی‌هایش دچار یک معضل جدید هم شده؛ آن‌هم بی‌نظمی‌ در انتشار قطعات جدید است. برای مثال شما ممکن است دوماه کل سایت‌ها را زیر و رو کنید برای یک آهنگ جدید قابل شنیدن و چیزی نصیبتان نشود.

اما کافی است برای دو روز سر به سایت‌ها نزنید و روز سوم ببینید، تمام خواننده‌های شاخص موزیک جدید منتشر کرده‌اند. برای مثال همین هفته بسیاری از خواننده‌های سرشناس ناگهان قطعات جدید خود را به بازار فرستادند و به‌نوعی بازار را شلوغ کردند. این هفته به بررسی اجمالی چندقطعه خوب که در چندروز گذشته منتشرشده می‌پردازیم.

*** «لیلا» از بهروز صفاریان
«لیلا» بدون شک یکی از متعهدانه‌ترین قطعات موسیقی پاپ در یکی‌دو‌دهه اخیر است که تا‌به‌حال شنیده‌ایم. صفاریان که سال‌هاست در موسیقی ایران قطعات به‌یادماندنی برای اکثر خواننده‌های صاحب‌نام تولید کرده، عملا یکی از ارکان اصلی موسیقی پاپ بعد از انقلاب تا امروز است که هرازچندگاهی هم کاری را با صدای خود منتشر می‌کند.

قطعه «لیلا» هم یکی از این قطعات است که تا آن را گوش نکنید، نمی‌توانید تصوری از آن داشته باشید. مجتبی مصری، آهنگساز و ترانه‌سرای این کار بوده که می‌توان گفت در ترانه بسیار موفق عمل کرده و در ملودی کار هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. فرشید ادهمی ‌هم نوازنده گیتار این قطعه بوده و اگرچه نامی ‌از تنظیم‌کننده به میان نیامده اما مسلما تنظیم کار هم برعهده خود صفاریان است. ناگفته نماند که کاورآرت این قطعه هم بسیار مینی‌مال و پرمعنا است که و می‌توان آن را هم یکی از بهترین کاورآرت‌های حال حاضر دانست.

*** «عاشقانه نیست» از علیرضا قربانی
قطعه «عاشقانه نیست» عملا دو اسم دارد. در کاورآرت قطعه یک نام دیگر هم به چشم می‌خورد که درواقع همان ترجیع‌بند آهنگ است. «با من بمان» یا «عاشقانه نیست» یکی از کارهای متفاوت قربانی در سال‌های اخیر است که حال‌وهوای پاپ کلاسیک دارد و تنظیم آن کمی ‌به ارکسترال می‌زند.

البته نامی ‌از تنظیم‌کننده به میان نیامده اما آهنگساز کار حسام ناصری است و ترانه‌سرای آن هم اهورا ایمان که حتما با نامش آشنایی دارید. قربانی از همان ابتدا میان سبک سنتی ایرانی و پاپ کلاسیک در رفت و آمد بوده و اگرچه در هر دو سبک موفق عمل می‌کند اما عموما قطعات پاپ کلاسیکش مخاطبان بیشتری پیدا کرده و بیشتر هم در خاطر مردم مانده است. قطعه «عاشقانه نیست» یا «با من بمان» هم می‌تواند یکی از این قطعات باشد.

*** «غرق گریه» از اشوان
این قطعه هم در میان قطعات منتشر‌شده این هفته یکی از آن‌هایی است که قابل شنیدن است. «غرق گریه» با همان استایل همیشگی اشوان است و نمی‌توان گفت در میان قطعات اشوان خاص محسوب می‌شود. شاید تنها نکته جالب این قطعه این باشد که عملا دو‌قطعه در یک‌قطعه است.

این آهنگ زمانی نزدیک به پنج‌دقیقه دارد که با توجه به تایم قطعات امروزی که معمولا کمتر از چهاردقیقه است، زمانی نسبتا طولانی برای یک آهنگ محسوب می‌شود. اشوان در این کار دوفرم مختلف را از لحاظ شعر و ملودی تست کرده که شاید در نگاه اول یکپارچگی کار را به‌هم بزند اما نهایتا چیز جالبی از آب درآمده. آهنگساز و ترانه‌سرای کار هم به صورت مشترک بین اشوان و عاصف آریا تقسیم شده. حالا مشخص نیست که این اشتراک در کل آهنگ است یا منظور همان فرم اول و فرم دوم است.

*** «مثل ماهی» از هوروش‌بند
هوروش‌بند اگرچه کارهایی به‌شدت پاپیولار تولید می‌کند اما در میان خواننده‌ها و گروه‌هایی که در یکی‌دوسال اخیر وارد مارکت شده‌اند، سر و وضع بهتری دارد و می‌توان گاهی کار آنها را هنرمندانه هم توصیف کرد. قطعه «مثل ماهی» از تولیدات اخیر این گروه است که در کمال تعجب و ناباوری توسط مسعود جهانی تنظیم نشده و تنظیم‌کننده آن علی تیرداد است. آهنگساز و ترانه‌سرای کار هم شاهین شیخی است و ناشر آن موسسه ققنوس. «مثل ماهی» ترانه و ملودی خوبی دارد و با استفاده از زبان عامیانه توانسته به دل مخاطب راه پیدا کند. این را از روی تعداد کلیک‌های روی این آهنگ هم می‌توان فهمید. به نظر می‌رسد که در میان خواننده‌های گروه‌های امروزی بتواند دوام بیشتری نسبت به خیلی‌ها در موسیقی ایران داشته باشد.

کدخبر: ۳۰۶۶۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر