کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۱۲۲
تاریخ خبر:

فتح اورست در ۶۲ سالگی!

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | گفت‌وگو با عزیز عبدی ، کوهنورد ۶۰‌ ساله‌ای که ۱۰قله بلند دنیا را فتح کرده و بیش از ۱۰۰ بار به دماوند صعود داشته است.

بیوگرافی عزیز عبدی فاتح اورست

۲۴ ساله بود که برای اولین‌بار با یکی از دوستانش به دل طبیعت زد و همان یک بار کافی بود که دل به کوه و کوهنوردی ببازد و به قول خودش آواره کوه و بیابان شود. تا جایی که ۲۵ سال انفرادی کوهنوردی کرد، بعد از آن کوهنوردی تیمی را شروع کرد، اکثر قله‌های ایران را بارها فتح کرد و ۵۰ساله بود که عزمش را برای صعود به بلندترین قله‌های جهان جزم کرد.

او عزیز عبدی است.کوهنورد و قله نورد حرفه‌ای که در همه این سال‌ها چراغ خاموش قله‌ها را یکی پس از دیگری در آسیا، اروپا و آمریکا فتح کرده است و حالا در ۶۰سالگی بعد از فتح ۱۱ قله بلند دنیا، برنامه صعود به بلندترین قله آفریقا و بعد از آن اورست، بلندترین قله کره زمین را در سر دارد. گفت‌وگوی ما را با او بخوانید تا بیش از هر زمان دیگری به این جمله که سن یک عدد است، برسید.

عزیز عبدی متولد ۱۳۳۸ است. او تمام کودکی و نوجوانی خودش را در آرزوی فوتبالیست شدن، پا به توپ بود و حتی در برهه‌ای از زمان کنگ فو کار می‌کرد اما هیچگاه حتی تصورش را هم نمی‌کرد که یک روز کوه و کوهنوردی جزءلاینفک زندگی او شود. او می‌گوید:«سال ۶۲ به پیشنهاد یکی از دوستانم کوهنوردی را شروع کردم.

ایشان ادامه ندادند اما من عاشق کوه و طبیعت شدم و ۲۵سال به صورت انفرادی کوهنوردی کردم تا اینکه بر اثر سانحه‌ای در کوه آسیب جدی به زانوهایم وارد شد و مجبور شدم کوهنوردی تیمی را به همراهی دوستان و کوهنوردهای دیگر شروع کنم. این روند تا سال ۸۸ ادامه داشت تا اینکه تصمیم به صعود قله‌های برون مرزی گرفتم و برای اولین تجربه قله ۷۱۳۴متری لنین در قرقیزستان را انتخاب کردم و صعود موفقیت‌آمیزم در این قله مرا به سوی قله‌های دیگر کشاند.»

*** صعودهای مکرر به دماوند مرا آماده فتح بلندترین قله‌های جهان کرد

عزیز عبدی این مرد پر انرژی و بلند همت در رابطه با چگونگی استارت فتح قله‌های برون مرزی‌اش می‌گوید:« من از وقتی یادم می‌آید هر جمعه بدون استثنا کوهنوردی کرده‌ام و دماوند، عروس کوه‌های جهان در طول عمر کوهنوردی‌ام همواره همدم من بوده و با تمرین‌های مکرر روی این قله ۵۶۷۰متری امکان صعود به قله‌های بلند دنیا برایم میسر شد.» او بعد از قله لنین در قرقیزستان، در سال ۸۹ به قله ۷۱۵۰متری کورژنفسکایا در قرقیزستان می‌رود.

سال بعد قله ۷۴۹۵کمونیزم یا سامانی بلندترین قله منطقه پامیر تاجیکستان را انتخاب می‌کند. بعد از آن قله ۶۳۰۰متری آزادی یا خچوروف منطقه پامیر تاجیکستان، سال ۹۳ قله آیلند پیک و قله کالاپاتار و بیس کمپ اورست در نپال، سال ۹۶ بلندترین قله کشور ترکیه قله آرارات، سال ۹۷ قله مونبلان بلندترین قله رشته کوه‌های آلپ در فرانسه، تابستان ۹۸ بلندترین قله اروپا قله آلبروس روسیه، ۷ دی ۹۸ یعنی همین یک ماه پیش اکونکاگوا بلندترین قله آمریکا واقع در آرژانتین و حالا خودش را برای ۱۵ بهمن و فتح کلیمانجارو تانزانیا واقع در قاره آفریقا آماده می‌کند.

*** با زانوهای آسیب دیده و لگن سیاه شده ادامه می‌دهم

قرار است سال ۱۴۰۰ را با فتح اورست شروع کند. می‌گوید:« با یک استخوان لگن سیاه شده و دو زانوی آسیب دیده قله اورست را صعود می‌کنم.» تا پیش از اینکه این جمله را بگوید گمان می‌کردم باید چهار ستون بدن سالم باشد تا بتوان فعالیت‌های اینچنینی آن هم در این سن داشت اما او می‌گوید:« ۱۵ سال پیش افتادم روی تخته سنگ و دو زانویم شدیدا آسیب دید. دو بار زانوی راستم را عمل کردم اما نتیجه نگرفتم.

دکتر می‌گفت اگر به این کارهایت ادامه دهی پاهایت را می‌بریم و مجبوری روی ویلچر بنشینی اما من می‌گفتم اگر پاهایم را ببرید من ویلچر نمی‌خواهم، پای مصنوعی می‌گیرم تا بتوانم با آن پاها باز هم به کوه بروم. سال ۹۵ هم در قله کمونیزم استخوان لگنم سیاه شد اما با همه این دردها و آسیب دیدگی‌ها همچنان با قدرت ادامه می‌دهم.» او از صعود یک ماه پیشش در آمریکا می‌گوید:« در آکونگوا با یک تیم اینترنشنال همراه بودم که از چندین کشور آمریکا، کلمبیا، سنگاپور و هند بودند. آنها وقتی می‌دیدند من برای بلندشدن از زمین مشکل دارم اما کوله ۲۰کیلویی با خودم حمل می کنم خیلی نگران من بودند و مدام حالم را جویا می‌شدند اما من به آنها می‌گفتم نگران نباشید من با همین پا همه قله‌ها را فتح کردم.»

*** هر جمعه به کوه می‌روم تا شارژ شوم

می‌گوید همیشه در زندگی‌اش دوست داشته یا کاری را شروع نکند یا وقتی شروع می‌کند آن را به بهترین نحو ممکن پیش ببرد. او حالا چند سالی است با تاسیس یک باشگاه کوهنوردی تجربیات ۳۰ساله‌اش را به جوان‌ترها انتقال می‌دهد. سال گذشته هم با شرکت در طرح سیمرغ فدراسیون کوهنوردی، تیم کوهنوردان این باشگاه رکورد خوبی از خود برجای گذاشت.

عبدی در رابطه با این طرح می‌گوید: «فدراسیون با طرح سیمرغ صعود به ۳۱ قله در ۳۱ استان کشور را به کوهنوردان پیشنهاد داد، خیلی ها به صورت تک نفره یا دو نفره این کار را کردند اما ما تنها تیمی بودیم که توانستیم در عرض حدودا یک سال و نیم این ۳۱ قله را فتح کنیم. باید بگویم این طرح، طرح بسیار جالب و خوبی بود چراکه باعث می‌شد بیش از پیش با جغرافیای کوه‌ها و طبیعت کشورمان آشنا شویم.» روحیه شاد و انرژی خارق العاده عزیز عبدی قطعا حاصل سال‌ها بودن در طبیعت است، از کسی که بیش از صد بار به دماوند صعود داشته و هر جمعه قله‌ای را برای فتح انتخاب می‌کند جز این هم نمی‌توان انتظار داشت.

خودش در این رابطه می‌گوید:«انسان مثل گوشی موبایل باید هر از گاهی شارژ شود. من هر هفته جمعه‌ها با اجازه خانواده‌ام که همیشه به من آزادی عمل داده و در حقم لطف داشته‌اند برنامه کوهنوردی دارم و با این کار به اندازه یک هفته شارژ می‌شوم. به همین دلیل در طول هفته با خانواده و اطرافیان و کارم حال خوبی دارم و سعی دارم این حال خوب را به دیگران هم انتقال دهم.»

کدخبر: ۳۰۶۱۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر