کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۳۵۴
تاریخ خبر:

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

مسعود بابایی، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار درباره جزئیات بیمه بیکاری گفت: «آن دسته از افرادی که از کار بیکار می‌شوند از روز شروع بیکاری ۳۰ روز زمان دارند تا در سامانه تعریف شده وزارت کار ثبت‌نام کنند.» او با اشاره به اینکه هر کارگری که فقط یک ماه حق بیمه پرداخت کرده و سپس بیکار شده باشد می‌تواند جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کند، اضافه کرد: «به دلیل هوشمند بودن سامانه ثبت نام، چنانچه کدملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه افراد همخوانی و مطابق واقعیت باشد مشکلی در مسیر ثبت نام بیکاران به‌وجود نمی‌آید. تا این لحظه مبنای پرداخت بیمه بیکاری تا پایان فروردین ماه ۹۹ است و تمدید حق بیمه به صلاحدید کارگروه متمرکز بر شرایط کرونایی کشور بستگی دارد.»

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار با اشاره به اینکه اگر برای نیروی کاری ۳درصد بیمه بیکاری پرداخت نشده باشد،مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود، گفت: «افراد بعد از مراجعه به سامانه بیمه بیکاری، بعد از وارد کردن کد ملی و کد کارگاه خود اگر مشمول قانون کار نباشند، برایشان پیامی ارسال می‌شود که مشمول بیمه بیکاری نیستند. یعنی حق بیمه ۳درصدی بیمه بیکاری را پرداخت نکرده‌اند. از ۲۳ اسفند ماه ۹۸تا پایان ۱۵ فروردین ۹۹هر تعداد ثبت‌نامی داشتیم، پیامک ارسال کردیم.

در پیامک کسانی که مشمول نشدند اشاره کردیم که فعلا مراجعه به ادارات کار نداشته باشند. افرادی که بیکاری‌شان متاثر از کرونا نبوده اما طبق روال بیکار شده‌اند، بر اساس بند ۶ شیوه‌نامه مشترک باید همان روال قبل در تقاضای بیمه بیکاری را انجام دهند و مراجعه حضوری به ادارات کار داشته باشند. تمرکز ما بر مشاغلی است که متاثر از کرونا هستند. براساس ماده ۶ قانون بیمه بیکاری برای بیکاری کرونایی شرایط خاصی را در نظر گرفتیم و این مورد جزو موارد غیرمترقبه به حساب می‌آید.

او در مورد کارگران روزمزد و دارندگان بیمه خویش‌فرما گفت: «کارگر روزمزد اگر بیمه نداشته باشد، نمی‌تواند بیمه بیکاری بگیرد. البته وزارت رفاه درصدد راه‌حل‌هایی برای این کارگران نیز است. اگر فردی بیمه خویش‌فرما داشته باشد، نمی‌تواند از مزایای بیمه بیکاری استفاده کند.»
او درباره زمان مشمول شدن متقاضیان بیمه بیکاری گفت:«مشاغل پرخطر تا پایان اردیبهشت بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و مشاغل کم خطر که به دستور رئیس جمهوری باید فعالیت خود را آغاز کنند فعلا تصمیم براین است که تا پایان فروردین ماه بیمه بیکاری دریافت کنند. اگرچه موارد قانونی را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم اما شروع پرداخت، مبلغ پرداخت و مدت پرداخت هنوز اعلام نشده است.

دریافت مجدد بیمه بیکاری منوط به این است که ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کند که آیا با ادامه شیوع کرونا و تعطیلی کارگاه‌ها افراد مشمول دریافت مجدد هستند یا نه؟»بابایی درباره مبلغ بیمه بیکاری گفت: «در قانون برای بیمه بیکاری مبلغی مشخص شده است، اما اگر ستاد مقابله با کرونا برای بیمه بیکاری مبلغی را مشخص کرد، بر اساس میزان اعتبارات و…هر مبلغی را که ستاد مقابله با کرونا اعلام کند به متقاضیان اعلام خواهیم کرد. در جلسه ستاد مقابله با کرونا بحث‌هایی انجام شده اما هنوز نهایی نشده است. مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری کرونا الزماً طبق روال بیمه‌های بیکاری نیست.»

بابایی درباره وضعیت معلمان غیرانتفاعی در خصوص دریافت بیمه بیکاری گفت: «اگر مدارس غیرانتفاعی شهریه را از والدین دریافت کنند و کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده باشد، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند و مرکز آموزشی موظف به پرداخت حقوق است. این مسئله صراحتا در پیشنویس سازمان مدیریت و برنامه نیز تاکید شده است. کارفرمای اصلی موظف است که حق و حقوق کارگر خود را بپردازد و آموزش مجازی از آن مستثنا نیست.»

کدخبر: ۳۲۴۳۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر