کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۵۵
تاریخ خبر:

بیشترین آسیب شغلی مربوط به کدام بخش است؟

برابر اعلام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آسیب های شغلی در واحدهای تولیدی تا ۲۹ درصد و آسیب های شغلی منجر به فوت تا ۴۴ درصد کاهش یافته است. حوادث ساختمانی و معدنی بیشترین آمار تلفات نیروی کار را به خود اختصاص داده و بیشترین سهم آسیب دیدگان شغلی متعلق به فعالیت ساختمان است. کم توجهی به مقوله ایمنی و حفاظت کار افزایش حوادث و ‌آسیب دیدگی‌های شغلی را به دنبال دارد و هرگونه حادثه ناشی از کار ولو جزیی موجب درد و ناراحتی فرد حادثه دیده و اعضای خانواده او می‌شود. بر اساس برآوردها در سراسر دنیا، سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می دهد.

آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، عبارت از آسیب فیزیکی به بافتهای بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس زا در محیط کار است. مفاصل و ستون فقرات، سر، دست‌ها، ریه ها، چشم‌ها، استخوان‌بندی و پوست است از جمله اندام‌هایی از بدن هستند که بیشتر در معرض این آسیبها قرار دارند. آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آید. از جمله آسیبهای شغلی می توان به انواع شکستگی ها و در رفتگی ها، انواع زخم ها و سوختگی ها، قطع عضوها و مسمومیتها اشاره کرد.

حاتم شاکرمی ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: به همت همکاران بخش دولتی و خصوصی در دوره حاضر، آسیب های شغلی در واحدهای تولیدی تا ۲۹ درصد کاهش یافته است. او همچنین از کاهش ۴۴ درصدی آسیبهای شغلی منجر به فوت خبر داده و می گوید: باید به استانداردسازی شرایط محیط کار که تضمین کننده سلامت نیروی کار است توجه شود و اقدامات عملی در اصلاح آن صورت گیرد.

در بازرسی های انجام گرفته از کارگاههای مشمول قانون کار توسط اداره کل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سال ۱۳۹۸ تعداد آسیب دیدگان شغلی ثبت شده مشمولین قانون کار، ۹۷۵۱ نفر حادثه بوده است. از کل آسیب دیدگان شغلی۷۲۶ مورد منجر به فوت شده و در بین فعالیتهای اقتصادی، فعالیت "ساختمان" بیشترین سهم آسیب دیدگان شغلی منجر به فوت را به خود اختصاص داده است. بسیاری از کارشناسان، آموزش کارگران و آگاه کردن آنها از مخاطرات و چگونگی انجام کار به شکل ایمن را به منظور پیشگیری از مخاطرات محیط کار توصیه می کنند و بر لزوم ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه مسایل ایمنی و بهداشتی و سایر موارد مرتبط با پیشگیری از آسیبها و حوادث شغلی تاکید دارند.

کدخبر: ۳۸۸۴۵۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر