کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۳۲۴۰
تاریخ خبر:

بیت‌کوین هرگز از پشت خنجر نمی‌زند

روزنامه هفت صبح | بیت‌کوین یک سال پیش در همین ابتدای اسفند ۵۶ هزار و ۸۰۰ دلار ارزش داشت اما بدآورد و ظرف یک هفته تا حدود ۴۸ هزار دلار عقب نشست. آنهایی که معمولا از کنار بازار ارزهای دیجیتال رد می‌شوند، به این اتفاق می‌گویند رویش و معمولا سرشان را به‌نشانه تاسف تکان می‌دهد و احتمالا زیر لب نوچ نوچی هم خواهند کرد. برای همین تنها تعداد محدودی اطلاع دارند که در همان اسفند پارسال نمودار قیمت بیت‌کوین دوباره صعودی شده و به‌عنوان مثال تا ۶۱ هزار دلار پیش رفته است.

آنهایی که در زمان حضیض پارسال سراغ بیت‌کوین رفته بودند حتی این شانس را داشتند که آبان امسال ثمره سرمایه‌گذاری خود را ببینند؛ درست وقتی که ۶۸ هزار و ۶۰۰، ۷۰۰ دلار رسید. بازار ارزهای دیجیتال مانند بقیه بازارهای سرمایه‌گذاری پر از چنین وقایعی است. نزول و صعود،‌ شکست و پیروزی و… پس شاید اگر الان که همه مشغول حرف زدن از سقوط بیت‌کوین به محدوده قیمت ۳۸ هزار هستند، آنهایی که دست به‌خرید می‌زنند، نتیجه ریسک خود را در هشت ماه بعد ببینند. قضاوت درباره بیت‌کوین بدون اطلاع از داستان و سرنوشت سقوط‌های پرشمار آن کامل نمی‌شود.

سقوط اول؛ خرداد ۱۳۹۰
قیمت بیت کوین در ماه‌های ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۱، از حدود ۲۹ دلار به دو دلار سقوط کرد. بزرگترین دلیل این اتفاق هک شدن بزرگترین پلتفرم مبادله BTC در آن زمان، یعنی ام تی گاکس بود. امنیت این صرافی توسط هکری که به حساب‌های کاربران دسترسی پیدا کرده و قیمت این رمزارز را در آن به یک‌صدم دلار رساند، به خطر افتاد و در نهایت ۹۳ درصد ریزش کرد. با این وجود صرافی ام تی گاکس به کار خود ادامه داد و تا سال ۲۰۱۳، بزرگترین صرافی رمزارز باقی ماند.

سقوط دوم؛ آذر ۱۳۹۲
قیمت بیت کوین در ۱۲ آذر یعنی سوم دسامبر ۲۰۱۳ به۱۱۵۱٫۱۷ دلار رسیده و رکوردی تاریخی را ثبت کرد. چنین عددی از این نظر اهمیت دارد که یک ماه قبل از این اتفاق، قیمت بیت کوین حدود ۲۰۰ دلار بود. البته شادی بابت رکوردشکنی دوام چندانی پیدا نکرد چون چند روز بعد در ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر)‌، بیش از نصف قیمت بیت کوین ریزش کرد چون اولین ممنوعیت ارزهای دیجیتال در چین اعلام شد و به بانک‌ها ابلاغ کردند نمی‌توانند در مبادله این رمزارز نقش داشته باشند. تا دی ۱۳۹۳ (ژانویه‌ ۲۰۱۵)، یعنی حدود یک سال پس از این سقوط، بیت کوین به‌زحمت به بیش از ۲۰۰ دلار رسید. دو سال دیگر زمان برد تا بالاخره توانست در دی ۱۳۹۵ (ژانویه‌ ۲۰۱۷) به رکورد قبلی قیمت خود برگردد.

سقوط سوم؛ آذر ۱۳۹۶
آذر ۱۳۹۶ (ژانویه‌ ۲۰۱۷) قیمت بیت‌کوین با افزایش ۲۰ برابری به رکورد تاریخی ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار رسیده بود اما تنها شش روز بعد با سقوط حدود ۳۰ درصدی به ۱۳هزار و ۸۰۰ دلار رسید. این سقوط ادامه پیدا کرد و با کاهشی شش هزار دلاری در اوایل بهمن ۱۳۹۶ (فوریه‌ ۲۰۱۸)، بیت‌کوین به‌مدت شش ماه در محدوده شش تا ۱۰ هزار دلار باقی ماند. در آذر سال ۹۷، قیمت این رمزارز به کمتر از سه هزار و ۳۰۰ دلار ریزش کرد. در این دوره سقوط محدود به بیت کوین نبود و صاحبان اتریوم هم به خاک سیاه نشستند.

سقوط چهارم؛‌ اسفند ۱۳۹۸
همزمان با اعلام پاندمی کرونا، هجوم سرمایه‌گذاران بورس برای نقد‌کردن دارایی‌هایشان باعث سقوط بازار سهام شد. یک روز بعد قیمت بیت کوین با سقوط ۳۷ درصدی، از هفت هزار و ۹۰۰ دلار به چهار هزار و ۹۷۰ دلار ریزش کرد. در آن زمان احتمالا کسی باور نمی‌کرد بیت‌کوین یک‌سال بعد به بیش از ۶۰ هزار دلار برسد.

سقوط پنجم؛ اردیبهشت ۱۴۰۰
رقبای بیت‌کوین مانند سولانا و شیبا اینو در اواخر ۱۳۹۹ (اوایل ۲۰۲۱) یکی یکی ظهور کردند. در فروردین ۱۴۰۰ قیمت بیت کوین رکورد جدید ۶۳ هزار و ۳۱۴ دلار را ثبت کرد و تا اردیبهشت اوضاع به‌همین‌ترتیب پیش رفت. در ابتدای خرداد، بازار ارزهای دیجیتال به‌کلی دستخوش تغییر شد و قیمت BTC به ۳۴ هزار و ۷۰۰ دلار رسید. در آن بازه‌ زمانی، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با افت بیش از یک‌سوم از مقدار خود، از ۲٫۳۹ تریلیون به ۱٫۵۸ تریلیون دلار رسید.

سقوط ششم؛ بهمن ۱۴۰۰
آبان امسال قیمت بیت‌‌کوین به محدوده ۶۸ هزار و ۶۰۰،۷۰۰ دلار رسید. پیش‌بینی‌های عجیب و غریب درباره ۱۰۰ هزار دلار وسط آمد و… در عرض سه‌ ماه گذشته بیت‌کوین مسیر نزولی را طی کرده و در همین هفته اخیر از ۴۴ هزار دلار به حدود ۳۷ هزار و ۶۰۰ دلار رسید.

کدخبر: ۴۴۳۲۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر