کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۹۴۲۷
تاریخ خبر:

بچه‌شیر پنجشیر زیر بمباران مجازی

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی | احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود مبارز اهل دره معروف پنجشیر درست یک روز بعد از اینکه اعلام شد کار دولت ملی در افغانستان تمام است، اعلام کرد که ساکت نمی‌نشیند و علیه طالبان شروع به مبارزه می‌کند. او وارد کابل شد و بعد با هلی‌کوپتر این شهر را ترک کرد و به پنجشیر ولایت پدری رفت. البته کمی بعد بین اینکه او در پنجشیر مانده یا نه اختلاف به وجود آمد. می‌گفتند که احمدمسعود به مبارزان پنجشیری گفته که محل سکونت او و مقصدش را رسانه‌ای نکنند.

حضور احمد مسعود و اعلام قیام او علیه طالبان آن‌هم از دره پنجشیر که در دوره قبلی تسلط طالبان بر افغانستان هم زیر پرچم امارت اسلامی قرار نگرفته بود، واکنش‌های مختلفی به‌وجود آورد اما عجیب‌ترین واکنش حداقل برای ما در ایران، حمله مجازی کاربرانی بود که او را به انگلیسی، آمریکایی و صهیونیست بودن متهم می‌کردند. این واکنش از چند جهت تعجب‌آور بود؛ اول اینکه او پسر مردی بود که در ایران هم به شیر دره پنجشیر معروف شده و چهره محبوب و ظلم‌ستیزی به‌حساب می‌آمد، دوم هم اینکه به‌نظر می‌رسید هر نوع مقابله با طالبان باید مورد استقبال افرادی قرار می‌گرفت که به نیروهای حزب‌اللهی در فضای مجازی مشهور هستند اما این اتفاق نیفتاد.

بلافاصله حمله‌ها به احمد مسعود شروع شد. یکی از کاربران پرطرفدار مذهبی در توئیتر نوشت: «افغانستانی‌های عزیز آمریکا کشور شما رو نابود کرد و الان احمد مسعود از همون‌ آمریکا درخواست کمک کرده، به کسی که فارغ‌التحصیل انگلیسه و با برنارد لوی صهیونیست حشر و نشر داره دل خوش نکنید.

مهم خط فکریِ این بشر هست نه فرزند احمد شاه مسعود بودن!» یکی دیگر هم نوشت: «احمد مسعود تحصیلاتش رو در رشته‌های مطالعات جنگ و سیاست بین‌الملل در انگلستان طی کرده؛ یه دوره نظامی هم در آکادمی سلطنتی انگلیسی گذرونده؛ همین بزرگوار ۲ روز پیش به آمریکا و کشورهای غربی درخواست داده که براشون سلاح بفرستن تا در مقابل طالبان گروه‌‌های مقاومت تشکیل بده. خلاصه… شیعه انگلیسی که دیدین؟ حالا با پدیده‌ای به‌نام گروه‌های مقاومت انگلیسی مواجه هستیم.»

‌از ما که دیدیم، بپرسید
حمله‌های مجازی علیه احمد مسعود باعث شد که خون طرفداران او و کسانی که پسر احمدشاه مسعود را می‌شناختند به‌جوش بیاید. یکی از آنها محمد‌حسین جعفریان بود، روزنامه‌نگار و مستندسازی که سال‌ها پیش وقتی شیر دره پنجشیر زنده بود، به افغانستان رفت و برای ساخت یک مستند، تا اندازه زیادی به او نزدیک شد. او بعدها هم آنقدر به امور افغانستان وارد شد که خیلی‌ها در مورد امور داخلی این کشور از او اطلاعات می‌گرفتند.

جعفریان عصبانیتش علیه احمدمسعود را در یک لایو اینستاگرامی نشان داد. بخشی از حرف‌های او را بخوانید و بعد می‌رویم سراغ اینکه احمد مسعود که پرچم مقاومت علیه طالبان برداشته چه کسی است:می‌گویند چرا احمد مسعود به غربی‌ها نامه نوشته و کمک خواسته در حالی‌که او نیاز دارد به چنین نوشته‌ای که بعدها به اینها بگوید، اینهایی که می‌گویید مردم افغانستان هستند در واقع مردم نیستند، ما مردم افغانستان هستیم و از شما هم درخواست کمک کردیم، برای اینکه با تروریسم بجنگیم و شما کمک نکردید، چون می‌داند که اینها کمک نخواهند کرد. خلیل‌زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان چنین اجازه‌ای نخواهد داد. .

یک نفر سوال نمی‌کند که چطور هم تلویزیون اینترنشنال افغانستان وابسته به سعودی کارش را همزمان با طالبان شروع می‌کند، هم خود عربستان طالبان را به رسمیت می‌شناسد، هم پاکستان، هم روسیه، هم آمریکا، هم آقای سهیل شاهین (سخنگوی طالبان) با شبکه صهیونیستی داخل اسرائیل صحبت می‌کند. تازه از او می‌پرسند که آیا با حماس که پیروزی شما را تبریک گفته ارتباط دارید، می‌گوید نه، نه این تبریکی که گفته‌اند به این معنی نیست که ارتباط داریم، همه تبریک گفته‌اند.

کسی نمی‌گوید چرا طالبان پاسخ تبریک حماس را نمی‌دهد. هیچ‌کدام نمی‌گویید که چرا سهیل شاهین با رسانه صهیونیستی ۲۰ دقیقه مصاحبه می‌کند و دو بار هم می‌گوید که ما با حماس ارتباطی نداریم و آنها به ما ربطی ندارند، بعد ما داریم آویزان می‌شویم به همان جریان و اسمش را می‌گذاریم جنبش اصیل منطقه. بدانید این امارت اسلامی که در پیام‌هایتان می‌نویسید، سخنگویش می‌رود با شبکه اسرائیلی مصاحبه می‌کند.

چرا گله‌ای می‌ریزید در توئیتر، دو تا توئیت به دستتان می‌دهند و می‌گویند همین را توئیت کنید. ناگهان یازده هزار نفر هم همین دو تا توئیت را تکرار می‌کنند. حالتان خوب است؟ متوجهید که دارید چه‌کار می‌کنید؟ می‌دانید چه عوارضی دارد برای این سرزمین، می‌دانید که این فضا فقط اسمش مجازی است و عقوبتش واقعی است؟ این پیام‌هایی که می‌گذارید نابودتان می‌کند. ۲۱ سال است خانواده احمد شاه مقصود در ایران است.

اگر اینها صهیونیست هستند چرا ۲۱سال این صهیونیست‌ها را نگه داشتید؟ چرا اجازه دادید اینها در ایران دانشگاه بروند؟ خانه‌ای که اینها در آن زندگی می‌کردند را شهید قاسم سلیمانی کرایه کرده بود. چرا شهید قاسم سلیمانی برای صهیونیست‌ها خانه اجاره می‌کند؟ حالا من را تحریک کردید اینها را گفتم و حالا همه آمریکایی‌ها فهمیدند، راحت شدید؟

چیزهایی که من از احمد مسعود می‌دانم اگر شما می‌دانستید بلند می‌شدید بیشتر از حرم از او دفاع می‌کردید. حیا کنید! خدا شاهد است دارید اشتباه می‌کنید. اگر من در جمهوری اسلامی کاره‌ای بودم این ظرفیت را داشتم که بگویم منافع ملی ما ایجاب می‌کند که با طالب صحبت کنیم. آقای احمد مسعود شما می‌توانی از کسی کمک بگیری؟ برو بگیر ما هم تماشاگریم، دیگر او را بی‌حیثیت نمی‌کردم، وقتی غیرت کمک کردن به او را ندارید با حیثیتش بازی می‌کنید و می‌گویید که چون صهیونیست است به او کمک نمی‌کنیم؟

همین کار را با نادر طالب‌زاده کردید، همین کار را با شهید بهشتی کردید، همین کسانی که از پاپ کاتولیک‌تر هستند چقدر درباره شهید آوینی نوشتند، آوینی دق کرد از دست اینها. روی مین نرفت، اگر یک سال دیگر زنده بود شما می‌کشتیدش، اگر بعد از شهادتش رهبری پیام نمی‌داد هیچ‌کدام از شماها مرتضی را قبول نداشت. رها کنید. من بعضی از جملات را می‌ترسم بگویم از زبان احمد مسعود. بعضی جملات احمد مسعود را اگر من بگویم می‌ترسم برایش مشکلات دیگری ایجاد شود که بعد شماها ببینید این آدم از شماها حزب‌اللهی‌تر است.

وقتی من علیه غنی حرف می‌زنم می‌گویید جعفریان جزو سپاه قدس است و پاسدار است، ‌آنجا اگر عضو نیروی قدس‌ام پس حرف من را باور کنید. من زندگی کرده‌ام با احمد مسعود یک چیزی می‌دانم که می‌گویم. خدا شاهد است دارید اشتباه می‌کنید، ضرر جبران‌ناپذیری به منافع جمهوری اسلامی می‌زنید. به دو ملت آسیب می‌زنید.

می‌گویید چرا تلویزیون من و تو درباره‌اش خوب گفته؟ آقا رسانه همین است، چرا نمی‌فهمید؟ انقلاب اسلامی هم که داشت رخ می‌داد هر شب بی‌بی‌سی برنامه زنده می‌رفت از تهران و از مواضع انقلابیون دفاع می‌کرد. تنها جایی که صدای امام خمینی را پخش می‌کرد بی‌بی‌سی بود، همان موقع هم یکی پیدا می‌شد می‌گفت چرا بی‌بی‌سی صدای امام خمینی را پخش می‌کند.

منتظر خبرهای بدتر از این باشید. منتظر باشید که به احمد مسعود حرف‌های تندتری بزنند عکس‌های عجیب‌تری در بیاورند، اما شما خودتان را کنترل کنید و با یک عکس چپ نکنید. من زندگی کردم، من با اینها بودم. من چیزهایی که شما شنیدید دیدم، سابقه‌ام معلوم است، الان هم دم مرگ هستم، صدجور مرض دارم معلوم نیست تا آخر این ماه زنده باشم یا نه، من که آخرتم را نمی‌فروشم که بگویم آقای احمد مسعود که سنی حنفی بوده، خوب است.

آقای خلیل‌زاد ۳۰ سال در آمریکا زندگی کرد شده نماینده آمریکا در امور افغانستان، احمد مسعود ۲۱ سال بنابر وصیت پدرش در ایران زندگی کرد، شد صهیونیست! یک بار که لازم داشتید رفتید کمک کردید و سپاه محمد بردید و تصمیم داشتید که طالب را بزنید پدرش خیلی محبوب شد و از روند قبل که علیه‌اش بودید دست کشیدید، حالا که تصمیم گرفتید با طالب دوست باشید دوباره این آدم بد شد؟ حداقل شما کار خودتان را بکنید و بگذارید احمد مسعود هم کار خودش را بکند. اگر می‌خواهید پرونده تشکیل بدهید پس باید برای حاج قاسم هم پرونده تشکیل بدهید چون او برای اینها خانه پیدا کرد، او باعث شد که آنها ۲۱ سال در ایران بمانند. چطور است که طالب با هواپیمای آمریکایی می‌آید به قندهار، چطور است که طالب با تلویزیون رژیم صهیونیستی مصاحبه می‌کند، طالب بیشتر از اینکه به شما نزدیک باشد به تل‌آویو نزدیک است.

احمد به‌جای پدر؟
دره پنجشیر در ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی کابل واقع شده و حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد که اکثرشان تاجیک و فارسی‌زبانند. سال‌ها پیش شاه احمد مسعود از اهالی همین منطقه ازجمله سیاست‌مداران افغانستانی شد که علیه طالبان مقاومت کرد. او از قبل در روند انحلال دولت دموکراتیک افغانستان که به شوروی نزدیک بود شرکت داشت اما چهره‌ای میانه‌رو و میانجی محسوب می‌شد که با قدرت گرفتن طالبان علیه آنها اعلام جنگ کرد.

احمدشاه مسعود درست چند روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر به دست القاعده کشته شد و حالا درست ۲۰ سال بعد پسرش اعلام قیام کرده است. احمد مسعود ۳۲ ساله با اسمی بسیار شبیه پدر، سال‌ها ساکن ایران بوده و بعد از تمام شدن تحصیلات متوسطه ایران را به مقصد انگلستان ترک می‌کند. او یک سال را در یک دوره نظامی در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست می‌گذراند و در سال ۲۰۱۲ دو دوره کارشناسی ارشد مطالعات جنگ در کالج کینگز لندن شروع می‌کند و در آنجا کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاست بین‌الملل می‌گیرد. اصلا همین سابقه یکی از دلایل حمله‌ها به اوست.

یکی دیگر از دلایلی که به احمد مسعود حمله می‌شود نزدیکی نسبی او به یک چهره بین‌المللی است به‌نام برنار-آنری لوی که نویسنده و فیلسوفی فرانسوی است و مواضعش چندان برای ایرانی‌ها دلچسب نیست. البته خیلی‌ها هم می‌گویند که بین احمد مسعود و آنری لوی نزدیکی وجود ندارد و صرف دیده شدن آنها در چند عکس در کنار هم نباید باعث چنین حرف‌هایی شود چون به هر حال احمد مسعود مسیر تبدیل شدن به یک سیاست‌مدار را مدت‌ها پیش شروع کرده و طبیعی است که با چهره‌های زیادی دیدار داشته باشد. یکی دیگر از دلایل حمله به احمد مسعود ارتباط رسانه‌ای خوب او با غرب است تا جایی که طی همین مدت بارها به گفت‌و‌گو با رسانه‌های اروپایی پرداخته و برای آنها یادداشت نوشته تا افکار عمومی را برای لزوم مبارزه با طالبان قانع کند.

کدخبر: ۴۰۹۴۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر